Δραματικό σήμα κινδύνου εκπέμπει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) υπογραμμίζοντας ότι χιλιάδες θέσεις εργασίας "βρίσκονται εν κινδύνω παρά τις όποιες καλές προθέσεις των επιχειρήσεων" για να ζητήσει "γενναία μέτρα» στήριξης των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως βαθμίδας και σε βάθος χρόνου"!.
Ωστόσο, διεθνείς αναλυτές σημειώνουν, βεβαίως, ότι "το 2020 θα είναι ένα από τα πιο δύσκολα και ριζικά μεταβαλλόμενα χρόνια για τις παγκόσμιες αγορές", πράγμα, που ήταν αναμενόμενο από το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου χρόνου (για να διαβάσετε σχετική ανάρτηση του Pireas2day.blogspot.gr πατήστε εδώ), αλλά εκτιμούν ότι μετά την χαλάρωση των εκτεταμένων μέτρων καραντίνας στην Ευρώπη "θα ακολουθήσει μια ισχυρή επανεκκίνηση των τοπικών οικονομιών".
Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση του ΕΒΕΠ εξετάζοντας, σε τηλεδιάσκεψη, την επόμενη μέρα του lockdown για την οικονομία και το επιχειρείν κάνει πιο δυσοίωνες διαπιστώσεις και ουσιαστικά
"στρώνει το έδαφος" για τη λήψη "γενναίων μέτρων στήριξης".
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης φάνηκε ν΄αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο απολύσεων στην ευρύτερο περιοχή του Πειραιά λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "όλες οι επιχειρήσεις και οι περισσότεροι εργαζόμενοι θα επιστρέψουν στον τρόπο λειτουργίας και εργασίας τους".
Ωστόσο, όπως σημείωσε ο ίδιος στη μετά καραντίνα εποχή "μια νέα φάση πραγμάτων διαμορφώνεται, που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο αγοράς, αλλά και διάθεσης αγαθών και υπηρεσιών με ένα υβριδικό και περισσότερο ψηφιακό τρόπο".
Εκτός από τις αλλαγές στην αγορά, ο κ. Κορκίδης ζήτησε ουσιαστικά να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο γύρω από το λιμάνι του σημειώνοντας τα εξής:
"Ο Πειραιάς πρέπει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες εφοδιασμού πλοίων, τις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευής, δεξαμενισμού, ελλιμενισμού, τα βιομηχανικά πάρκα, τις ναυτιλιακές υπηρεσίες και τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, ώστε να ανακτήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ναυτιλιακής οικονομίας, που έχει απωλέσει από γείτονες χώρες, εκτός ΕΕ".
Όπως εξήγησε ο ίδιος "ενδεχομένως ο Πειραιάς, όπως και τα λιμάνια όλου του κόσμου, να επηρεαστούν από μία τάση της δομικής αποπαγκοσμιοποίησης, καθώς η πανδημική κρίση θα ωθήσει πολλές χώρες στο να εξαρτώνται περισσότερο από την εθνική τους βιομηχανία και παραγωγή για την κάλυψη των αναγκών τους. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αναμένεται, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς, να αναδιαμορφώσουν τις οικονομίες τους, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα υποκατάστασης ορισμένων εκ των εισαγωγών, εστιάζοντας περισσότερο στις εγχώριες δεξιότητες, καθώς οι κίνδυνοι και οι παγίδες της υπερβολικής εξάρτησης από τις προμήθειες τρίτων χωρών καθίστανται πλέον εμφανείς".
Στην συνεδρίαση εξετάστηκαν, ακόμα, τα ζητήματα που σχετίζονται με τις εξειδικευμένες οικονομικές δραστηριότητες του μεγάλου λιμανιού, όπως του ακτοπλοϊκού κλάδου, της κρουαζιέρας, του yachting, της ναυπηγοεπισκευής, του εφοδιασμού, ενώ εκφράστηκε και ο προβληματισμός για τα «κλειδώματα» των λιμένων που έχει δημιουργήσει προβλήματα στην ποντοπόρο ναυτιλία και τις απαραίτητες ενέργειες για τη διατήρηση της εφοδιαστικής με της ασφαλούς εναλλαγής πληρωμάτων.
@(Σχόλιο): Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι επισημάνσεις του κ. Κορκίδη για τις ενδεχόμενες αλλαγές στις παραγωγικές διαδικασίες των ευρωπαϊκών κρατών (ενίσχυση εγχώριων δεξιοτήτων). Όμως, αυτό ανοίγει μια πολύ μεγάλη συζήτηση, διότι εάν ισχύει κάτι τέτοιο οφείλει η κυβέρνηση να κάνει ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την αλλαγή της παραγωγικής διαδικασίας και της χώρας. Έτσι, οι όποιες ενισχύσεις θα πρέπει λογικά να κατευθυνθούν προς αυτό το σκοπό και όχι να δίνονται άκριτα για συλλήβδην ενίσχυση υπαρχουσών επιχειρήσεων. Κυβέρνηση και επιχειρηματίες είναι έτοιμες για κάτι τέτοιο;
Ποντοπόρος ναυτιλία*Γενικά, πάντως, και στη ποντοπόρο ναυτιλία υπάρχει κλίμα αβεβαιότητας. Παρότι στον χώρο των δεξαμενόπλοιων η ναυλαγορά κινείται ανοδικά, οι αναλυτές προεξοφλούν ότι αυτό θα είναι κάτι πρόσκαιρο εάν δεν υπάρξει βιώσιμη αύξηση της ζήτησης, προσαρμοσμένη στη διαθέσιμη χωρητικότητα χωρητικότητας.Η τρέχουσα αύξηση οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί, που επιδιώκουν να κερδοσκοπήσουν προσδοκώντας μια σχετικά γρήγορη αύξηση των τιμών του πετρελαίου, επιλέγουν να χρησιμοποιούν μεγάλης χωρητικότητας πλοία ως μονάδες αποθήκευσης.
Ωστόσο, εάν οι οικονομικές διαταραχές επεκταθούν περαιτέρω ή γίνουν χειρότερες, η ανάκαμψη της τιμής του πετρελαίου μπορεί να μην πραγματοποιηθεί ποτέ. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι το παράθυρο ευκαιρίας για την επιτυχία αυτών των στρατηγικών γίνεται όλο και μικρότερο (ακόμα κι αν το κόστος μεταφοράς αντιστοιχεί σε ένα λεπτό ποσό σε σύγκριση με την ίδια τη συνολική αξία φορτίου).
Επιπλέον, ακόμη και αν αυτές οι στρατηγικές βρουν περιθώρια επιτυχίας, τα καθαρά κέρδη για τη ναυτιλία θα εξακολουθούν να είναι προσωρινά.
*Με πληροφορίες από ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, που δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς της εταιρείας χρηματοοικονομικών και συμβούλων Capital Link Shipping
Ωστόσο, διεθνείς αναλυτές σημειώνουν, βεβαίως, ότι "το 2020 θα είναι ένα από τα πιο δύσκολα και ριζικά μεταβαλλόμενα χρόνια για τις παγκόσμιες αγορές", πράγμα, που ήταν αναμενόμενο από το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου χρόνου (για να διαβάσετε σχετική ανάρτηση του Pireas2day.blogspot.gr πατήστε εδώ), αλλά εκτιμούν ότι μετά την χαλάρωση των εκτεταμένων μέτρων καραντίνας στην Ευρώπη "θα ακολουθήσει μια ισχυρή επανεκκίνηση των τοπικών οικονομιών".
Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση του ΕΒΕΠ εξετάζοντας, σε τηλεδιάσκεψη, την επόμενη μέρα του lockdown για την οικονομία και το επιχειρείν κάνει πιο δυσοίωνες διαπιστώσεις και ουσιαστικά
"στρώνει το έδαφος" για τη λήψη "γενναίων μέτρων στήριξης".
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης φάνηκε ν΄αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο απολύσεων στην ευρύτερο περιοχή του Πειραιά λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "όλες οι επιχειρήσεις και οι περισσότεροι εργαζόμενοι θα επιστρέψουν στον τρόπο λειτουργίας και εργασίας τους".
Ωστόσο, όπως σημείωσε ο ίδιος στη μετά καραντίνα εποχή "μια νέα φάση πραγμάτων διαμορφώνεται, που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο αγοράς, αλλά και διάθεσης αγαθών και υπηρεσιών με ένα υβριδικό και περισσότερο ψηφιακό τρόπο".
Εκτός από τις αλλαγές στην αγορά, ο κ. Κορκίδης ζήτησε ουσιαστικά να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο γύρω από το λιμάνι του σημειώνοντας τα εξής:
"Ο Πειραιάς πρέπει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες εφοδιασμού πλοίων, τις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευής, δεξαμενισμού, ελλιμενισμού, τα βιομηχανικά πάρκα, τις ναυτιλιακές υπηρεσίες και τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, ώστε να ανακτήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ναυτιλιακής οικονομίας, που έχει απωλέσει από γείτονες χώρες, εκτός ΕΕ".
Όπως εξήγησε ο ίδιος "ενδεχομένως ο Πειραιάς, όπως και τα λιμάνια όλου του κόσμου, να επηρεαστούν από μία τάση της δομικής αποπαγκοσμιοποίησης, καθώς η πανδημική κρίση θα ωθήσει πολλές χώρες στο να εξαρτώνται περισσότερο από την εθνική τους βιομηχανία και παραγωγή για την κάλυψη των αναγκών τους. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αναμένεται, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς, να αναδιαμορφώσουν τις οικονομίες τους, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα υποκατάστασης ορισμένων εκ των εισαγωγών, εστιάζοντας περισσότερο στις εγχώριες δεξιότητες, καθώς οι κίνδυνοι και οι παγίδες της υπερβολικής εξάρτησης από τις προμήθειες τρίτων χωρών καθίστανται πλέον εμφανείς".
Στην συνεδρίαση εξετάστηκαν, ακόμα, τα ζητήματα που σχετίζονται με τις εξειδικευμένες οικονομικές δραστηριότητες του μεγάλου λιμανιού, όπως του ακτοπλοϊκού κλάδου, της κρουαζιέρας, του yachting, της ναυπηγοεπισκευής, του εφοδιασμού, ενώ εκφράστηκε και ο προβληματισμός για τα «κλειδώματα» των λιμένων που έχει δημιουργήσει προβλήματα στην ποντοπόρο ναυτιλία και τις απαραίτητες ενέργειες για τη διατήρηση της εφοδιαστικής με της ασφαλούς εναλλαγής πληρωμάτων.
@(Σχόλιο): Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι επισημάνσεις του κ. Κορκίδη για τις ενδεχόμενες αλλαγές στις παραγωγικές διαδικασίες των ευρωπαϊκών κρατών (ενίσχυση εγχώριων δεξιοτήτων). Όμως, αυτό ανοίγει μια πολύ μεγάλη συζήτηση, διότι εάν ισχύει κάτι τέτοιο οφείλει η κυβέρνηση να κάνει ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την αλλαγή της παραγωγικής διαδικασίας και της χώρας. Έτσι, οι όποιες ενισχύσεις θα πρέπει λογικά να κατευθυνθούν προς αυτό το σκοπό και όχι να δίνονται άκριτα για συλλήβδην ενίσχυση υπαρχουσών επιχειρήσεων. Κυβέρνηση και επιχειρηματίες είναι έτοιμες για κάτι τέτοιο;
Ποντοπόρος ναυτιλία*Γενικά, πάντως, και στη ποντοπόρο ναυτιλία υπάρχει κλίμα αβεβαιότητας. Παρότι στον χώρο των δεξαμενόπλοιων η ναυλαγορά κινείται ανοδικά, οι αναλυτές προεξοφλούν ότι αυτό θα είναι κάτι πρόσκαιρο εάν δεν υπάρξει βιώσιμη αύξηση της ζήτησης, προσαρμοσμένη στη διαθέσιμη χωρητικότητα χωρητικότητας.Η τρέχουσα αύξηση οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί, που επιδιώκουν να κερδοσκοπήσουν προσδοκώντας μια σχετικά γρήγορη αύξηση των τιμών του πετρελαίου, επιλέγουν να χρησιμοποιούν μεγάλης χωρητικότητας πλοία ως μονάδες αποθήκευσης.
Ωστόσο, εάν οι οικονομικές διαταραχές επεκταθούν περαιτέρω ή γίνουν χειρότερες, η ανάκαμψη της τιμής του πετρελαίου μπορεί να μην πραγματοποιηθεί ποτέ. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι το παράθυρο ευκαιρίας για την επιτυχία αυτών των στρατηγικών γίνεται όλο και μικρότερο (ακόμα κι αν το κόστος μεταφοράς αντιστοιχεί σε ένα λεπτό ποσό σε σύγκριση με την ίδια τη συνολική αξία φορτίου).
Επιπλέον, ακόμη και αν αυτές οι στρατηγικές βρουν περιθώρια επιτυχίας, τα καθαρά κέρδη για τη ναυτιλία θα εξακολουθούν να είναι προσωρινά.
*Με πληροφορίες από ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, που δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς της εταιρείας χρηματοοικονομικών και συμβούλων Capital Link Shipping
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου