Άρχισε, τη Τρίτη 25/6, σε κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Παρακάμπτοντας τις κατηγορίες, που αντάλλαξαν οι υπουργοί και οι κυβερνητικοί βουλευτές με τους συναδέλφους τους της Νέας Δημοκρατίας θα κωδικοποιήσουμε τις «μαύρες τρύπες» του νομοσχεδίου, που επισημάνθηκαν από τους βουλευτές ή όχι, τα νέα στοιχεία, που προέκυψαν από υπουργικές απαντήσεις και τι δεν απαντήθηκε.
Αναλυτικά:
• Μεταφορικό Ισοδύναμο (M.I.): είναι το μέτρο, με τη θέσπιση του οποίου επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς για την ίδια απόσταση.
Βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου:
• Σε πρώτη φάση το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου σε 49 νησιά και από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα επεκταθεί στα υπόλοιπα.
Η αντιπολίτευση επεσήμανε ότι δεν είναι σαφές σε ποια νησιά θα εφαρμοστεί από τη 1η Ιανουαρίου. Ο υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής απαντώντας ανέφερε ότι θα εφαρμοστεί σε ΟΛΑ τα νησιά εκτός από την Κρήτη, την Εύβοια και τη Λευκάδα.
Μετά από εφαρμογή τριών ετών θα καθοριστεί η ««Εθνική Πολιτική Υλοποίησης του Μ.Ι.» και στην ουσία θα ξεκινήσει η πλήρης εφαρμογή του μέτρου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες μετακινήσεων επιβατών και οχημάτων, πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια και άλλα που σήμερα είναι ασαφή. (άρθρο 9)
• Ποιοι θα είναι οι δικαιούχοι;
1. Νοικοκυριά, μόνιμοι κάτοικοι νησιών.
2. Εκπαιδευτικοί, γιατροί, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό μονάδων υγείας μόνο για τους ίδιους και όχι για τις οικογένειές τους (!). Και
3. «πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με κριτήριο το τζίρο τους, (…) ή οντότητες που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον έχουν την κύρια έδρα τους στους δήμους που εφαρμόζεται το μέτρο»
Για το τελευταίο ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Χαρ. Αθανασίου επεσήμανε ότι αυτό το μέτρο είναι άδικο για μια σειρά από επιχειρήσεις που συνεισφέρουν στην οικονομία των νησιών και δημιουργούν θέσεις εργασίας αλλά η έδρα τους βρίσκεται στην ηπειρωτική χώρα.
Από τα υπουργικά έδρανα διακόπηκε, σε αυτό το σημείο, ο κ. Αθανασίου, με τον διακόπτοντα να υποστηρίζει ότι αυτό που ανέφερε ο βουλευτής δεν ήταν σωστό. Όμως, όπως φαίνεται από την αναφορά στο νομοσχέδιο, που δημοσιεύουμε σε εισαγωγικά, ο βουλευτής της Ν.Δ. είχε δίκιο.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι δεν εισπράττει το μεταφορικό ισοδύναμο «ή επιχείρηση {που} έπαυσε (…) να εδρεύει, σε κάποιον από τους δήμους εφαρμογής του προγράμματος για χρόνο μεγαλύτερο του τετραμήνου μέσα στο ίδιο έτος».
• Θα υπάρχουν άλλα κριτήρια, που πρέπει να πληρούν οι νησιώτες για να έχουν δικαίωμα στο μεταφορικό ισοδύναμο;
Είναι άγνωστο διότι τα κριτήρια υπαγωγής του δικαιούχου στη δυνατότητα υποβολής θα καθοριστούν αργότερα με Υπουργική Απόφαση (άρθρο 5).
Κατά τη Νέα Δημοκρατία η διατύπωση υποκρύπτει την ύπαρξη και εισοδηματικών κριτηρίων, πράγμα για το οποίο δεν διαψεύστηκε από κυβερνητικής πλευράς.
• Πόσα εισιτήρια θα δικαιούνται ο κάθε νησιώτης;
Είναι άγνωστο, διότι ο μέγιστος αριθμός εισιτηρίων για κάθε νησί θα ορίζεται κάθε χρόνο με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, «λαμβάνοντας υπόψη ιδίως την απόστασή του από την ηπειρωτική Ελλάδα, καθώς και τον βαθμό αυτονομίας του από άποψη παροχής δημόσιων υπηρεσιών».
Πάντως, σε ένα παράδειγμα, που ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας, προφανώς για το πρώτο εξάμηνο εφαρμογής του μέτρου, έκανε λόγο για 7 εισιτήρια στο εξάμηνο κατ’ άτομο. Μια τετραμελής οικογένεια δηλαδή θα δικαιούνται 28 εισιτήρια μετ’ επιστροφής το εξάμηνο, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μόνο από ένα άτομο.
• Είναι αναπτυξιακό το μέτρο;
Αντικειμενικά, ΟΧΙ!
Η κυβέρνηση δια του υπουργού Ναυτιλίας και του υφυπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού υποστήριξε ότι είναι αναπτυξιακό.
Ωστόσο: 1) Δεν ενισχύει τον τουρισμό διότι δεν αφορά επισκέπτες (τουρίστες) νησιών.
2) Δεν βελτιώνεται η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στα πλοία.
3) Δεν ευνοούνται όλες οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στα νησιά δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού
4) Είναι αμφίβολα τα οφέλη για τους καταναλωτές διότι κανένας δεν γνωρίζει ούτε υπάρχει και ο αναγκαίος μηχανισμός ελέγχου για το εάν η μείωση του μεταφορικού κόστους εμπορευμάτων θα μειώσει και τις τιμές.
Εντύπωση προκάλεσε η… νεοφιλελεύθερη προσέγγιση του κ. Σαντορινιού, σύμφωνα με την οποία θ’ αλλάξει ο χαρακτήρας της αγοράς στα νησιά, που είναι ολιγοπωλιακός (!), οι νησιωτικές επιχειρήσεις θα γίνουν πιο ανταγωνιστικές, θα αυξηθούν και θα λειτουργήσει περισσότερο ο ανταγωνισμός!
• Ποιο είναι το κόστος του μέτρου;
Επίσημα εκτιμάται ότι για το εξάμηνο του 2018, που θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 49 νησιά, σε 50- 60 εκατομ. €. Για όλο το 2019 υπολογίζεται σε 150- 160 εκατομ. €.
Ωστόσο το πραγματικό κόστος είναι άγνωστο και αυτό φαίνεται από τα εξής στοιχεία:
1. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν ούτε καν ενδεικτικά στοιχεία για τα πόσα ταξίδια κάνουν, ετησίως, οι μόνιμοι κάτοικοι νησιών και με ποιους προορισμούς.
2. Οι ασάφειες, που υπάρχουν για τα εισιτήρια που θα δικαιούται ο καθένας κάθε χρόνο, τα κριτήρια κ.α. επιβεβαιώνουν πως δεν μπορεί να υπάρξει εκ των προτέρων έστω και κατά προσέγγιση υπολογισμός
3. Κάποια στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Σαντορινιός για την «ωφέλεια της αγοράς» από τη μείωση του μεταφορικού κόστους εμπορευμάτων δείχνει ότι για μόλις 7 λιμάνια από τα 49 που θα ξεκινήσει το πρόγραμμα φέτος θα απαιτηθούν περίπου 11,5 εκατομ. €. Δηλαδή, για τα άλλα 42 και για τους επιβάτες πόσα θα χρειαστούν; Επαρκούν αυτά τα 50- 60 εκατομ. €
Ο κ. Σαντορινιός ζητούσε, επίμονα, από την αντιπολίτευση, που αμφισβητούσε τα στοιχεία να παρουσιάσει μελέτες. Προφανώς, τις επόμενες μέρες θα πρέπει να αναμένουμε να παρουσιαστεί η μελέτη του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Τέλος, κάτι που δεν έχει ληφθεί υπόψη είναι ότι στα εισιτήρια των πλοίων γίνεται μια απλή αναγραφή ενός ονόματος, που δεν εξασφαλίζει ότι είναι και το ίδιο άτομο που ταξίδευσε καθώς δεν γίνεται (στα ακτοπλοϊκά) έλεγχος ταυτοτοπροσωπίας και σε μερικές περιπτώσεις που γίνεται είναι υποτυπωδώς δειγματοληπτικός.
@ Η αντιπολίτευση κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση προωθεί αυτό το ασαφές νομοσχέδιο για επικοινωνιακούς λόγους επειδή από την ερχόμενη εβδομάδα καταργείται το μειωμένο ΦΠΑ για όσα νησιά εφαρμοζόταν ακόμα. Αυτό δεν θα ήταν κακό εάν το «μεταφορικό ισοδύναμο» μπορούσε να εφαρμοστεί. Όμως, πολύ φοβάμαι ότι τους επόμενους μήνες θ’ αρχίσει να το «ξηλώνει» η ίδια η κυβέρνηση, που θα διαπιστώσει ότι άνοιξε ένα βαρέλι δίχως πάτο και ρίχνει μέσα χρήματα χωρίς ουσιαστικό όφελος για τα νησιά….
Παρακάμπτοντας τις κατηγορίες, που αντάλλαξαν οι υπουργοί και οι κυβερνητικοί βουλευτές με τους συναδέλφους τους της Νέας Δημοκρατίας θα κωδικοποιήσουμε τις «μαύρες τρύπες» του νομοσχεδίου, που επισημάνθηκαν από τους βουλευτές ή όχι, τα νέα στοιχεία, που προέκυψαν από υπουργικές απαντήσεις και τι δεν απαντήθηκε.
Αναλυτικά:
• Μεταφορικό Ισοδύναμο (M.I.): είναι το μέτρο, με τη θέσπιση του οποίου επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς για την ίδια απόσταση.
Βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου:
• Σε πρώτη φάση το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου σε 49 νησιά και από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα επεκταθεί στα υπόλοιπα.
Η αντιπολίτευση επεσήμανε ότι δεν είναι σαφές σε ποια νησιά θα εφαρμοστεί από τη 1η Ιανουαρίου. Ο υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής απαντώντας ανέφερε ότι θα εφαρμοστεί σε ΟΛΑ τα νησιά εκτός από την Κρήτη, την Εύβοια και τη Λευκάδα.
Μετά από εφαρμογή τριών ετών θα καθοριστεί η ««Εθνική Πολιτική Υλοποίησης του Μ.Ι.» και στην ουσία θα ξεκινήσει η πλήρης εφαρμογή του μέτρου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες μετακινήσεων επιβατών και οχημάτων, πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια και άλλα που σήμερα είναι ασαφή. (άρθρο 9)
• Ποιοι θα είναι οι δικαιούχοι;
1. Νοικοκυριά, μόνιμοι κάτοικοι νησιών.
2. Εκπαιδευτικοί, γιατροί, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό μονάδων υγείας μόνο για τους ίδιους και όχι για τις οικογένειές τους (!). Και
3. «πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με κριτήριο το τζίρο τους, (…) ή οντότητες που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον έχουν την κύρια έδρα τους στους δήμους που εφαρμόζεται το μέτρο»
Για το τελευταίο ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Χαρ. Αθανασίου επεσήμανε ότι αυτό το μέτρο είναι άδικο για μια σειρά από επιχειρήσεις που συνεισφέρουν στην οικονομία των νησιών και δημιουργούν θέσεις εργασίας αλλά η έδρα τους βρίσκεται στην ηπειρωτική χώρα.
Από τα υπουργικά έδρανα διακόπηκε, σε αυτό το σημείο, ο κ. Αθανασίου, με τον διακόπτοντα να υποστηρίζει ότι αυτό που ανέφερε ο βουλευτής δεν ήταν σωστό. Όμως, όπως φαίνεται από την αναφορά στο νομοσχέδιο, που δημοσιεύουμε σε εισαγωγικά, ο βουλευτής της Ν.Δ. είχε δίκιο.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι δεν εισπράττει το μεταφορικό ισοδύναμο «ή επιχείρηση {που} έπαυσε (…) να εδρεύει, σε κάποιον από τους δήμους εφαρμογής του προγράμματος για χρόνο μεγαλύτερο του τετραμήνου μέσα στο ίδιο έτος».
• Θα υπάρχουν άλλα κριτήρια, που πρέπει να πληρούν οι νησιώτες για να έχουν δικαίωμα στο μεταφορικό ισοδύναμο;
Είναι άγνωστο διότι τα κριτήρια υπαγωγής του δικαιούχου στη δυνατότητα υποβολής θα καθοριστούν αργότερα με Υπουργική Απόφαση (άρθρο 5).
Κατά τη Νέα Δημοκρατία η διατύπωση υποκρύπτει την ύπαρξη και εισοδηματικών κριτηρίων, πράγμα για το οποίο δεν διαψεύστηκε από κυβερνητικής πλευράς.
• Πόσα εισιτήρια θα δικαιούνται ο κάθε νησιώτης;
Είναι άγνωστο, διότι ο μέγιστος αριθμός εισιτηρίων για κάθε νησί θα ορίζεται κάθε χρόνο με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, «λαμβάνοντας υπόψη ιδίως την απόστασή του από την ηπειρωτική Ελλάδα, καθώς και τον βαθμό αυτονομίας του από άποψη παροχής δημόσιων υπηρεσιών».
Πάντως, σε ένα παράδειγμα, που ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας, προφανώς για το πρώτο εξάμηνο εφαρμογής του μέτρου, έκανε λόγο για 7 εισιτήρια στο εξάμηνο κατ’ άτομο. Μια τετραμελής οικογένεια δηλαδή θα δικαιούνται 28 εισιτήρια μετ’ επιστροφής το εξάμηνο, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μόνο από ένα άτομο.
• Είναι αναπτυξιακό το μέτρο;
Αντικειμενικά, ΟΧΙ!
Η κυβέρνηση δια του υπουργού Ναυτιλίας και του υφυπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού υποστήριξε ότι είναι αναπτυξιακό.
Ωστόσο: 1) Δεν ενισχύει τον τουρισμό διότι δεν αφορά επισκέπτες (τουρίστες) νησιών.
2) Δεν βελτιώνεται η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στα πλοία.
3) Δεν ευνοούνται όλες οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στα νησιά δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού
4) Είναι αμφίβολα τα οφέλη για τους καταναλωτές διότι κανένας δεν γνωρίζει ούτε υπάρχει και ο αναγκαίος μηχανισμός ελέγχου για το εάν η μείωση του μεταφορικού κόστους εμπορευμάτων θα μειώσει και τις τιμές.
Εντύπωση προκάλεσε η… νεοφιλελεύθερη προσέγγιση του κ. Σαντορινιού, σύμφωνα με την οποία θ’ αλλάξει ο χαρακτήρας της αγοράς στα νησιά, που είναι ολιγοπωλιακός (!), οι νησιωτικές επιχειρήσεις θα γίνουν πιο ανταγωνιστικές, θα αυξηθούν και θα λειτουργήσει περισσότερο ο ανταγωνισμός!
• Ποιο είναι το κόστος του μέτρου;
Επίσημα εκτιμάται ότι για το εξάμηνο του 2018, που θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 49 νησιά, σε 50- 60 εκατομ. €. Για όλο το 2019 υπολογίζεται σε 150- 160 εκατομ. €.
Ωστόσο το πραγματικό κόστος είναι άγνωστο και αυτό φαίνεται από τα εξής στοιχεία:
1. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν ούτε καν ενδεικτικά στοιχεία για τα πόσα ταξίδια κάνουν, ετησίως, οι μόνιμοι κάτοικοι νησιών και με ποιους προορισμούς.
2. Οι ασάφειες, που υπάρχουν για τα εισιτήρια που θα δικαιούται ο καθένας κάθε χρόνο, τα κριτήρια κ.α. επιβεβαιώνουν πως δεν μπορεί να υπάρξει εκ των προτέρων έστω και κατά προσέγγιση υπολογισμός
3. Κάποια στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Σαντορινιός για την «ωφέλεια της αγοράς» από τη μείωση του μεταφορικού κόστους εμπορευμάτων δείχνει ότι για μόλις 7 λιμάνια από τα 49 που θα ξεκινήσει το πρόγραμμα φέτος θα απαιτηθούν περίπου 11,5 εκατομ. €. Δηλαδή, για τα άλλα 42 και για τους επιβάτες πόσα θα χρειαστούν; Επαρκούν αυτά τα 50- 60 εκατομ. €
Ο κ. Σαντορινιός ζητούσε, επίμονα, από την αντιπολίτευση, που αμφισβητούσε τα στοιχεία να παρουσιάσει μελέτες. Προφανώς, τις επόμενες μέρες θα πρέπει να αναμένουμε να παρουσιαστεί η μελέτη του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Τέλος, κάτι που δεν έχει ληφθεί υπόψη είναι ότι στα εισιτήρια των πλοίων γίνεται μια απλή αναγραφή ενός ονόματος, που δεν εξασφαλίζει ότι είναι και το ίδιο άτομο που ταξίδευσε καθώς δεν γίνεται (στα ακτοπλοϊκά) έλεγχος ταυτοτοπροσωπίας και σε μερικές περιπτώσεις που γίνεται είναι υποτυπωδώς δειγματοληπτικός.
@ Η αντιπολίτευση κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση προωθεί αυτό το ασαφές νομοσχέδιο για επικοινωνιακούς λόγους επειδή από την ερχόμενη εβδομάδα καταργείται το μειωμένο ΦΠΑ για όσα νησιά εφαρμοζόταν ακόμα. Αυτό δεν θα ήταν κακό εάν το «μεταφορικό ισοδύναμο» μπορούσε να εφαρμοστεί. Όμως, πολύ φοβάμαι ότι τους επόμενους μήνες θ’ αρχίσει να το «ξηλώνει» η ίδια η κυβέρνηση, που θα διαπιστώσει ότι άνοιξε ένα βαρέλι δίχως πάτο και ρίχνει μέσα χρήματα χωρίς ουσιαστικό όφελος για τα νησιά….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου