Η φωτό διατέθηκε από το Αρχηγείο ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ |
Όπως έχει γίνει γνωστό ανάμεσα στους αγνοούμενους είναι και τρεις Έλληνες αλλά και ένας Αφγανός πρόσφυγας, που είχε επιβιβαστεί λαθραία στο πλοίο και δεν βρισκόταν, προφανώς, στη λίστα επιβατών. Ωστόσο, καθώς κανένας πρόσφυγας δεν ταξιδεύει μόνος του θεωρείται πολύ πιθανό να βρίσκονταν και άλλοι, άγνωστο πόσοι, κρυμμένοι σε οχήματα στο γκαράζ, που δεν αναζητούνται από κανέναν.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με δημοσίευμα της κρατικής ιταλικής τηλεόρασης RAI, που βρίσκεται στην ηλεκτρονική σελίδα της, το πλοίο έκανε κάποιες επισκευές δύο ημέρες πριν από την εκδήλωση της φωτιάς στην Ηγουμενίτσα. Ερωτηματικό παραμένει εάν πραγματικά έγιναν εργασίες επισκευής τι ακριβώς αποκαταστάθηκε;
Πάντως, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι, σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες, το πλήρωμα του πλοίου λειτούργησε πολύ σωστά παρά τον πανικό των επιβατών, φροντίζοντας να ενημερωθούν όλοι για το σήμα κινδύνου αν και βρίσκονταν στις καμπίνες, να οδηγηθούν με ασφάλεια στο κατάστρωμα και να φορέσουν σωσίβια πριν επιβιβαστούν στις σωσίβιες βάρκες.
Στο μεταξύ, το δεύτερο ερώτημα, που ανακύπτει είναι: Γιατί επιτρέπεται να βρίσκονται οδηγοί φορτηγών αυτοκινήτων στο γκαράζ την ώρα του ταξιδιού.
Το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας σε ιδιαίτερα σκληρή ανακοίνωσή του «καταγγέλλει την αδράνεια της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας, για τους ελλιπείς ελέγχους στα πλοία των εξωτερικών γραμμών που μεταφέρουν εμπορεύματα διαμέσου φορτηγών και επιβάτες». Και συμπληρώνει:
«Για ακόμα μία φορά γίναμε μάρτυρες της ανευθυνότητας του υπουργείου αλλά και εν γένει της κυβέρνησης με το νέο δυστύχημα του RoRo EUROFERRY OLYMPIA ιταλικών συμφερόντων (GRIMALDI LINES), που έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη αγνοούμενων επιβατών αλλά και τις χαμένες περιουσίες αρκετών οδηγών φορτηγών και λοιπών επιβαινόντων».
Το Συνδικάτο θέτει, δε, τα εξής ερωτήματα:
1) Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης στα γκαράζ του πλοίου και αν λειτούργησαν οι ανιχνευτές καπνού
2) Αν το πλοίο ήταν υπέρβαρο και υπεράριθμο σε αυτοκίνητα, φορτηγά και επιβάτες
3) Οι καμπίνες του πλοίου επαρκούσαν για το σύνολο των επιβατών (239 άτομα) ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους για ένα ταξίδι 25 ωρών και άνω;
4) Γιατί επετράπη η διανυκτέρευση των οδηγών φορτηγών στις καμπίνες των αυτοκινήτων εφόσον απαγορεύεται κατά τον πλου του πλοίου να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ;
Τα αίτια της πυρκαγιάς
Τα αίτια της πυρκαγιάς δεν είναι ακόμα γνωστά. Είναι άλλωστε πολύ νωρίς για να μπορεί κάποιος να πει, έστω και με εικασίες τι συνέβη στο τρίτο γκαράζ του πλοίου, όπου εκδηλώθηκε η πυρκαγιά.
Ωστόσο, σε δύο άλλες περιπτώσεις, όπου ξέσπασαν παρόμοιες πυρκαγιές φαίνεται ότι οι αιτίες βρίσκονταν στη τροφοδοσία με ηλεκτρικό ρεύμα των φορτηγών.
Συγκεκριμένα, στο επιβατηγό «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου ξέσπασε πυρκαγιά στις 28 Αυγούστου 2018, ανατολικά της Ύδρας, στη διάρκεια δρομολογίου του από Πειραιά για Χανιά, με 875 επιβάτες, 81 Φ/Γ, 155 ΙΧ επιβατηγά οχήματα, 3 λεωφορεία, 34 δίκυκλα και 140 μέλη πληρώματος.
Η φωτιά εκδηλώθηκε στο αριστερό πρωραίο τμήμα του Γκαράζ Νο3 (χώρος φόρτωσης οχημάτων) και όπως προκύπτει από την προσωρινή έκθεση διερεύνησης της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων διαπιστώθηκαν τα εξής:
«Διενεργήθηκε αυτοψία και έλεγχοι στον πρωραίο αριστερό χώρο του γκαράζ Νο 3 όπου εκδηλώθηκε και εξαπλώθηκε η πυρκαγιά και ειδικότερα στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση παροχής ρεύματος στα φορτηγά ψυγεία (ηλεκτρικοί πίνακες, ρευματοδότες, ηλεκτρικές ασφάλειες) καθώς και σε συγκεκριμένα φορτηγά ψυγεία. Από τα μέχρι και σήμερα συλλεχθέντα στοιχεία, η διερεύνηση επικεντρώνεται στην πρόκληση βραχυκυκλώματος στην ψυκτική εγκατάσταση φορτηγού ψυγείου, η οποία λειτουργούσε κατά την διάρκεια του ταξιδίου μέσω του δικτύου παροχής ηλεκτρικού ρεύματός του πλοίου. Ως αποτέλεσμα του ανωτέρω βραχυκυκλώματος ήταν η φωτιά να επεκταθεί ραγδαία στα παρακείμενα φορτηγά οχήματα που βρίσκονταν στο συγκεκριμένο χώρο, κυρίως λόγο των κοντινών αποστάσεων κατά την φόρτωσής τους, της απουσίας πυράντοχης προστασίας των καλυμμάτων αυτών, και του εύφλεκτου φορτίου τους (ξυλεία, πλαστικά, είδη γενικού εμπορίου κτλ). Λόγω της συνεχής λειτουργιάς του συστήματος Drencher, της αποτελεσματικής ψύξης των παρακείμενων χώρων και της άμεσης επέμβασης της πυροσβεστικής Υπηρεσίας η φωτιά δεν επεκτάθηκε σε άλλους χώρους του πλοίου».
Να σημειωθεί ότι το πλοίο επέστρεψε στον Πειραιά και όλοι οι επιβαίνοντες και τα μέλη του πληρώματος αποβιβάστηκαν με ασφάλεια χωρίς ν’ ανοίξει…. μύτη.
Στο γνωστό Norman Atlantic, όπου ξέσπασε πυρκαγιά τη νύχτα μεταξύ 27ης και 28ης Δεκεμβρίου 2014, κατά τη διάρκεια της ναυσιπλοΐας μεταξύ Ηγουμενίτσας και Αγκόνας, ενώ επέβαιναν 417 επιβάτες, 55 μέλη πληρώματος και τουλάχιστον 3 βεβαιωθέντες λαθρομετανάστες.
Συνολικά διασώθηκαν 452 άτομα και ανασύρθηκαν τα πτώματα 11 θυμάτων (εννέα θύματα, που πέθαναν στη θάλασσα λόγω υποθερμίας ή πνιγμού, βρέθηκαν στο νερό κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων διάσωσης, ενώ δύο πτώματα ολοσχερώς καμένα βρέθηκαν στο πλοίο, ενώ θεωρούνται ακόμα αγνοούμενοι άλλοι 16 επιβάτες και πιθανώς 6 παράνομοι μετανάστες.
Το φορτίο στο πλοίο αποτελούνταν από: 129 φορτηγά, 90 αυτοκίνητα, τρία λεωφορεία και μία μοτοσικλέτα. Το σήμα κινδύνου εκπέμφθηκε στις 04:36 τα ξημερώματα.
Η επιτροπή του ιταλικού υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που διερεύνησε τις συνθήκες του δυστυχήματος στην έκθεσή σημειώνει ότι «η ένταση της πυρκαγιάς, οι υψηλές θερμοκρασίες και ο μεγάλος χρόνος δράσης έχουν καταστήσει πολύ δύσκολο τον εντοπισμό των αιτιών και της προέλευσης της πυρκαγιάς». Ωστόσο, εξετάζοντας τα δεδομένα και αποκλείοντας διάφορες περιπτώσεις κατέληξε ότι επικρατέστερη εκδοχή ήταν η εξής:
«Μη φυσιολογική λειτουργία συσκευών που καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια: στο γκαράζ οι μόνες συσκευές που καταναλώνουν ρεύμα τοποθετούνται σε φορτηγά, τα οποία, για διαφορετικές ανάγκες (π.χ. παροχή ψυγείων), πρέπει να συνδέονται σε τροφοδοτικό (…) όπως είπε ο ναυτικός φυλακής του «Norman Atlantic» κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, το φορτηγό από το οποίο έβγαινε καπνός, με τον κινητήρα αναμμένο, ήταν ξεπερασμένο: «Φτάσαμε στο δεύτερο, συνειδητοποίησα ότι υπήρχε ένα ανοιχτό πράσινο φορτηγό, θα έλεγα ένα αρκετά ξεπερασμένο μοντέλο, ακριβώς στον πέμπτο πυλώνα με τον κινητήρα, υποθέτω ότι αυτός για ψύξη, σε λειτουργία. Ο κινητήρας ήταν αναμμένος και έβγαζε υπερβολικό και ευδιάκριτο καπνό, στο φορτηγό υπήρχε μια λευκή γραφή "FISH", δεν είδα συνδεδεμένες πρίζες γύρω του. (…)»
(…) Άρα, αυτή η τυπολογία αιτίας πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανή. (…) Η έλλειψη ή, ούτως ή άλλως, η μη αποτελεσματική ενέργεια κατάσβεσης έχει προκαλέσει την πυρκαγιά όλα τα εύφλεκτα υλικά στο κατάστρωμα 4, έχει επιτρέψει τη διάδοση της φωτιάς στο κάτω κατάστρωμα και σε όλα τα επάνω καταστρώματα, με αποτέλεσμα οι θερμοκρασίες που επιτυγχάνονται να είναι πολύ ψηλά και έτσι παρέμειναν για πολύ καιρό»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου