Πέμπτη 29 Απριλίου 2021

Η Ευρ. Επιτροπή θα περιορίσει τη πρόσβαση στα λιμάνια στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια;

Θα περιοριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η πρόσβαση στα λιμάνια στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, που κατατάσσονται στα «πλέον ρυπογόνα πλοία»;

Το μεγάλο θέμα, που αφορά και τον Πειραιά «ανοίγει» με ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο εγκρίθηκε, με μεγάλη πλειοψηφία, τη Μ. Τρίτη 27/4,«σχετικά με τα τεχνικά και επιχειρησιακά μέτρα για αποδοτικότερες και καθαρότερες θαλάσσιες μεταφορές».
Στο ψήφισμα σημειώνεται ότι «η διεθνής ναυτιλία εκπέμπει περίπου 940 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως και ευθύνεται για το 2,5% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».
Ακόμα, οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι

οι εκπομπές αυτές προβλέπεται να αυξηθούν σημαντικά εάν δεν ληφθούν ταχέως μέτρα για την ελάττωσή του. Ως εκ τούτου, υποστηρίζουν την επίτευξη της μετάβασης στην κλιματική ουδετερότητα για τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών έως το 2050, η οποία θα πρέπει να στηριχθεί με κατάλληλη χρηματοδότηση, έρευνα και καινοτομία στον τομέα των καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις των μέτρων για τα λιμάνια. Μεταξύ άλλων οι ευρωβουλευτές καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να αναλάβει ταχεία δράση για τη ρύθμιση της πρόσβασης των πλέον ρυπογόνων πλοίων στους λιμένες της ΕΕ, με βάση το πλαίσιο της οδηγίας για τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος λιμένα».
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι «η Επιτροπή έχει δεσμευτεί επανειλημμένα να αναλάβει πρωτοβουλία για να περιοριστεί η πρόσβαση στους λιμένες για τα πλέον ρυπογόνα πλοία και η εισηγήτρια την προτρέπει να αναλάβει δράση χωρίς χρονοτριβή στο θέμα αυτό και δη σε ό,τι αφορά τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».
Κατά συνέπεια, με βάση το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα πρέπει να αναμένεται να προχωρήσουν οι δεσμεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάληψη πρωτοβουλιών για τον περιορισμό της πρόσβασης των πλέον ρυπογόων πλοίων «και δη τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».
Ακόμα, οι ευρωβουλευτές ζητούν από την Επιτροπή:
•    να υποστηρίξει, δια της νομοθετικής οδού, τον στόχο για μηδενική ρύπανση (εκπομπές GHG και ατμοσφαιρικοί ρύποι) κατά τον ελλιμενισμό και να προωθήσει την ανάπτυξη και την εφαρμογή καθαρών, πολυτροπικών λύσεων στους λιμένες, οι οποίες υποστηρίζονται μέσω προσέγγισης βάσει διαδρόμων
•    να παράσχει κίνητρα και να στηρίξει τη χρήση του χερσαίου εφοδιασμού με τη χρήση καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας ή άλλων τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση των εκπομπών GHG και των ατμοσφαιρικών ρύπων·
Στο ψήφισμα υπάρχει και η προτροπή- πρόσκληση προς την Ε.Ε. να πάρει μέτρα που αφορούν την ναυπηγική βιομηχανία.
Συγκεκριμένα, καλείται η Επιτροπή «να θέσει σε εφαρμογή μέτρα, συνοδευόμενα από την απαραίτητη χρηματοδότηση, που θα επιτρέψουν στα ευρωπαϊκά ναυπηγεία να πραγματοποιήσουν πρόσθετες επενδύσεις σε μια βιώσιμη, κοινωνική και ψηφιοποιημένη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, κλάδο στρατηγικής σημασίας για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, στηρίζοντας έτσι τη μετάβαση σε ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας που θα λαμβάνει υπόψη ολόκληρο τον κύκλο ζωής των πλοίων· εμμένει στη σημασία της υποστήριξης και της ανάπτυξης βιώσιμων λύσεων για τη ναυπήγηση και τη διάλυση πλοίων εντός της ΕΕ, σύμφωνα με το Νέο Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία· τονίζει, εν προκειμένω, ότι τα ναυπηγεία θα πρέπει να επιδεικνύουν δέουσα επιμέλεια στις αλυσίδες αξίας τους εντός και εκτός της ΕΕ, σύμφωνα με τα πρότυπα του ΟΟΣΑ και του ΟΗΕ, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά τη διάλυση πλοίων»·

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις