Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Το Υπουργείο Ναυτιλίας... ανακάλυψε το σύγχρονο Ναυτιλιακό Θαύμα αλλά... ξέχασε 8 καίρια σημεία!

Δεν είναι σπάνιο το Υπουργείο Ναυτιλίας να εκδίδει διθυραμβικές ανακοινώσεις για την πορεία της Ναυτιλίας για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους…
Όμως, επειδή τα τελευταία χρόνια (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) αυτό το τραγελαφικό φαινόμενο είχε εκλείψει η σημερινή (17/1) ανακοίνωση μας… ξένισε.
Γι’ αυτό, θα αφιερώσουμε λίγο χώρο και χρόνο να παρουσιάσουμε τα βασικά στοιχεία της αλλά και να εξηγήσουμε ορισμένα πράγματα (διότι δεν έχουμε κανένα λόγο να… παίξουμε το παιγνίδι των εντυπώσεων):
1.    Αναφέρεται ότι «η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί (…) βασικό πυλώνα για την μελλοντική οικονομική ανάπτυξη της χώρας και την απασχόληση».
@ Παρατήρηση: Πέρασε η εποχή που ο… καραβοκύρης ήταν και ο καπετάνιος, που γύριζε στο  νησί με το «κομπόδεμα», σκόρπαγε χρήμα- τόνωνε την τοπική οικονομία- και όταν ξέμενε ξανάφευγε στα πελάγη. Η (ποντοπόρος) Ναυτιλία είναι μια άκρως παγκοσμιοποιημένη δραστηριότητα και η συμβολή της στην Εθνική Οικονομία έχει να κάνει αποκλειστικά με το πόσοι Έλληνες (οι κάτοικοι της Ελλάδας) απασχολούνται στο κάθε πλοίο ή στην κάθε εταιρεία. Τα χρήματα του εφοπλιστή (που σημειωτέων δεν πληρώνει καν φόρους) και πολύ περισσότερο τα κεφάλαιά του μπορεί να μην μπουν ποτέ στην χώρα. Για να ξέρουμε για τι δραστηριότητα μιλάμε και κυρίως τι μπορούμε να περιμένουμε….
2.    Αναφέρεται: «Τα νέα πλοία που εγγράφηκαν στο ελληνικό νηολόγιο το έτος 2018, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 13 ν.δ. 2687/53, ανήλθαν στα 28 σύγχρονα ποντοπόρα πλοία με συνολική χωρητικότητα 2.105.953 ο.χ..».
@ Παρατήρηση: Εδώ αρχίζουν τα… όργανα. Το Υπουργείο ανακοινώνει τις εγγραφές «ξεχνάει» όμως να μας πει τις διαγραφές του ίδιου διαστήματος για να έχουμε πλήρη εικόνα.
Παρότι τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας ΔΕΝ είναι συγκρίσιμα με αυτά που ανακοινώνει το Υπουργείο θα τα επικαλεστούμε για να δείξουμε ότι: Τον Ιανουάριο του 2018 ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 1.854 εμπορικά πλοία, χωρητικότητας άνω των 100 κόρων. Στο 11μηνο έγιναν εγγραφές, έγιναν διαγραφές και τελικά στις 30 Νοεμβρίου ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 1.861 πλοία, δηλαδή υπήρξε ένα θετικό αποτέλεσμα 7 πλοίων. (Πιο προσεκτική ανάγνωση των στοιχείων, δε, δείχνει ότι η αύξηση έγινε όχι σε φορτηγά ή δεξαμενόπλοια αλλά σε επιβατηγά….)
Στη κατηγορία των ποντοπόρων πλοίων που επικαλείται το Υπουργείο μετά και από τις διαγραφές υπάρχει θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα.



3.    Αναφέρεται: «Παρά την περιορισμένη πτωτική τάση σε όρους χωρητικότητας σε σύγκριση με το έτος 2017, οι αιτήσεις για την υπαγωγή πλοίων στις διατάξεις του άρθρου 13 ν.δ.2687/53 το έτος 2018 αυξήθηκαν κατά ποσοστό 23%, σε σχέση με τις υποβληθείσες αιτήσεις το έτος 2017.
Στην παρούσα φάση ο συνολικός αριθμός μεγάλων ποντοπόρων πλοίων (άρθρου 13 ν.δ. 2687/53) ανέρχεται σε 594 πλοία συνολικής χωρητικότητας 40.283.568 ο.χ.»

@ Παρατήρηση: α) Το Υπουργείο αναγνωρίζει ότι υπάρχει μείωση της χωρητικότητας και αυτό οδηγεί σε ορισμένα συμπεράσματα (αρνητικά για τους… πανηγυρίζοντες), αλλά επειδή η χωρητικότητα δεν αφορά παρά μόνο τους ναυτιλιακούς παράγοντες και καθόλου τις θέσεις εργασίας δεν θα επεκταθούμε.
β) Η αύξηση των αιτήσεων καμία σημασία δεν έχει. Ο… λογαριασμός μετράει, πόσα θα υψώσουν την ελληνική σημαία και πόσα θα την υποστείλουν…
γ) Ο αριθμός των «μεγάλων ποντοπόρων» είναι κάτι αόριστο. Ας μας πουν από ποια χωρητικότητα και πάνω μιλάνε και κυρίως συγκεκριμένα στοιχεία: Πότε ανέρχονταν σε 594 και πόσα ήταν την αντίστοιχη περυσινή ημερομηνία.

4.    «Η ελληνική σημαία χαρακτηρίζεται ως «ποιοτική σημαία», κατατασσόμενη στη Λευκή Λίστα του Paris MOU, με σημαντικά μικρότερο ηλικιακό προφίλ σε σχέση με το μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου».
@ Παρατήρηση: Η ελληνική σημαία βρίσκεται στη «λευκή λίστα» του Paris MOU εδώ και 18 και πλέον χρόνια και αυτό σχετίζεται με την ποιότητα των πλοίων σε σχέση με τα ευρήματα των επιθεωρήσεων από αρχές- λιμένων από τα κράτη που έχουν συνυπογράψει το Μνημόνιο των Παρισίων.
5.    Στο τέλος του 2018, ο συνολικός αριθμός των ενεργών εταιρειών του άρθρου 25 του Ν. 27/1975 ήταν 1.401 εταιρείες έναντι 1.387 εταιρειών την 31-12-2017.
Συγκρίνοντας τα στοιχεία του έτους 2018 σε σχέση με το έτος 2017 προκύπτει αύξηση του συνολικού αριθμού των εγκατεστημένων ναυτιλιακών εταιρειών του Ν. 27/75 σε ποσοστό 1%, ακολουθώντας την συνολική αυξητική πορεία των τελευταίων ετών σε όρους εγκατεστημένων στην χώρα μας διαχειριστριών εταιρειών.
Από το σύνολο των 1401 εταιριών, 795 δραστηριοποιήθηκαν στον τομέα της διαχείρισης πλοίων και 606 δραστηριοποιήθηκαν στα λοιπά ναυτιλιακά αντικείμενα (μεσιτεία ναυλώσεων, αγοραπωλησιών, ναυπηγήσεων κλπ).

6.    Όσον αφορά τον αριθμό των διαχειριζομένων πλοίων από τις εγκατεστημένες ναυτιλιακές εταιρείες του άρθρου 25 του Ν. 27/75, την 31-12-2018 ανέρχονταν σε 4.456 πλοία με χωρητικότητα 200,03 εκατ ο.χ. έναντι 4.353 πλοίων με χωρητικότητα 193,42 εκατ. ο.χ. την 31-12-2017.
@ Παρατήρηση: Ο αριθμός των πλοίων που διαχειρίζονται αυτές τις εταιρείες ΔΕΝ έχει καμία σημασία για την Ελλάδα εφόσον δεν φέρουν Ελληνική σημαία ή δεν είναι συμβεβλημένα με το ΝΑΤ. Από πλοίο με ξένη σημαία δεν έρχεται στην χώρα ούτε ένα ευρώ εάν δεν εργάζεται ναυτικός, κάτοικος της χώρας μας.
7.    «Το προσωπικό που απασχολήθηκε το έτος 2017 στις παραπάνω εταιρείες ανήλθε στα 17.061 άτομα εκ των οποίων 15.465 Έλληνες και 1.596 αλλοδαποί. Αντίστοιχα το έτος 2016 είχαν απασχοληθεί 16.467 άτομα, εκ των οποίων 14.901 Έλληνες και 1.566 αλλοδαποί. Από τα συγκεκριμένα στοιχεία προκύπτει ότι κατά το έτος 2017 υπήρξε αύξηση στην απασχόληση περί τους 594 εργαζομένους (κατά 95% Έλληνες) σε σχέση με το έτος 2016 ήτοι ποσοστό 3,6%.
Η αύξηση αυτή αποτυπώνει την δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας η οποία συνεχίζει να παρέχει ποιοτικές θέσεις εργασίας υποστηρίζοντας την απασχόληση. Το εν λόγω ανθρώπινο δυναμικό (αρχιπλοίαρχοι, αρχιμηχανικοί, λογιστές, ναυπηγοί, ηλεκτρολόγοι μηχανολόγοι, ναυτιλιακοί δικηγόροι κ.λ.π.,) είναι απολύτως εξειδικευμένο και με υψηλή τεχνογνωσία περί τη ναυτιλία (…)»

@ Παρατήρηση: Εδώ είναι το μεγάλο… φάουλ του Υπουργείου. Εξυμνεί… τις θέσεις εργασίας στα γραφεία των εταιρειών (και ίσως ορθώς) αλλά δεν υπάρχει ούτε μια λέξη για τους ναυτεργάτες, που με πάνω από 10 μειώσεις οργανικών συνθέσεων (θέσεων εργασίας) έχουν… αποδεκατιστεί. Το ελληνικό ναυτεργατικό δυναμικό από πάνω από 100.000 που αριθμούσε τη δεκαετία του 1980 έχει απομείνει λιγότερο από 20.000 (σ.σ. σύμφωνα με την απογραφή του 2016 οι θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτεργατών ήταν μόλις 21.440).
8.    Η συνεχώς αυξανόμενη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος στη χώρα υπογραμμίζει την συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στη βιώσιμη αναπτυξιακή πορεία της χώρας αλλά και την εμπιστοσύνη που πλέον αποδίδει ο επιχειρηματικός κόσμος της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία μετά την επιτυχή περάτωση των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής. Το 10μηνο έτους 2018 (από Ιανουάριο μέχρι και τον μήνα Οκτώβριο) το εισρεύσαν συνάλλαγμα της κατηγορίας "Μεταφορές" του Ισοζυγίου Υπηρεσιών (Ι.Β.1) ανερχόταν σε 13.7 δις Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,19% του αντίστοιχου δεκαμήνου 20171.
@ Παρατήρηση: Και εδώ… ξύνονται στη γκλίτσα του τσομπάνη. Γράφουν για τη «συνεχώς αυξανόμενη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος στη χώρα». Να τους… θυμίσουμε ότι η δραματική μείωση του 2015 οφειλόταν στα τραπεζικά capital controls, που μας έφερε η ίδια κυβέρνηση;  (Δεν μοιάζει λίγο με ανέκδοτο; «Πάτωσαν» το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και τώρα πανηγυρίζουν για την αύξηση…)
Και βέβαια κρύβουν τα ίδια στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας σύμφωνα με τα οποία περίπου το 50% του εισρεύσαντος ναυτιλιακού συναλλάγματος επανεξάγεται….

@ Τι άλλο να προσθέσουμε; Τίποτα….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις