Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018

Μέσα στο χειμώνα έρχεται η "άνοιξη" για τα δεξαμενόπλοια

Μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται, τις τελευταίες ημέρες, στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny του Πειραιά μόνο την τελευταία εβδομάδα άλλαξαν χέρια 23 δεξαμενόπλοια συνολικής αξίας 436,6 εκατομ. δολαρίων.
Ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η σημαντική αύξηση των αγοραπωλησιών τις τελευταίες ημέρες πιθανόν να αντανακλά τη βελτίωση της ναυλαγοράς αυτών των πλοίων, που επήλθε μετά την έναρξη ισχύος των νέων κυρώσεων των ΗΠΑ στο Ιράν.
Συγκεκριμένα, η ναυλαγορά καταγράφει βελτίωση καθώς την επιβολή των κυρώσεων στο Ιράν ακολουθούν τα εξής στοιχεία:
1.    Αυξήθηκαν, τις τελευταίες εβδομάδες, οι εξαγωγές πετρελαίου από Σαουδική Αραβία, Ρωσία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ενώ και οι αμερικάνικες εξαγωγές συνεχίζουν να επεκτείνονται.
Αυτό συμβαίνει προκειμένου να αναπληρωθεί η έλλειψη από την παγκόσμια αγορά των περίπου 1,3 εκατομμυρίων βαρελιών του ιρανικού αργού πετρελαίου.
2.    Αποσύρονται από την παγκόσμια αγορά 43 μεγάλα πετρελαιοφόρα που ελέγχονται από το NITC, την Ιρανική κρατική Εταιρεία Δεξαμενοπλοίων. Το «κενό» τους στις μεταφορές υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει στην αύξηση των μεριδίων αγοράς, κυρίως των Suezmax και των VLCC (κατηγορίες δεξαμενόπλοιων μεγάλης μεταφορικής ικανότητας).
 «Κοιτάζοντας μπροστά, η βασική μας υπόθεση είναι ότι οι κυρώσεις θα παραμείνουν σε ισχύ για όλη τη διάρκεια της προεδρίας του Trump», ανέφερε η Alphatanker στην πιο πρόσφατη εβδομαδιαία έκθεσή της.
Εξάλλου, ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson του Λονδίνου στην εβδομαδιαία έκθεσή του σημείωσε ότι «οι κυρώσεις στο Ιράν θα ωφελήσουν την αγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού (ακατέργαστου) πετρελαίου». Και πρόσθεσε:
«Πολύ απλά, με τους κύριους πελάτες του Ιράν να μειώνουν φαινομενικά τις αγορές τους, θα πρέπει να προμηθεύονται πετρέλαιο από άλλα μέρη. Δεδομένου ότι οι εν λόγω ποσότητες δεν θα μεταφερθούν με ιρανική χωρητικότητα, θα ωφεληθεί η ευρύτερη αγορά δεξαμενόπλοιων»
Ο Gibson παρατήρησε πως τις τελευταίες εβδομάδες είχε εντοπίσει μεγαλύτερη ζήτηση για παράγωγα πετρελαίου από τον Ατλαντικό προς στη Μεσόγειο αλλά και την Ασία, ενώ οι εξαγωγές της Μέσης Ανατολής - εκτός του Ιράν - έχουν επίσης αυξηθεί από τον περασμένο μήνα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία του διεθνούς οργανισμού BIMCO τα μηνιαία έσοδα για έναν VLCC:
•    Τον Απρίλιο και τον Μάιο ήταν κάτω από 4.000 δολάρια την ημέρα.
•    Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, είχαν φτάσει σε ένα υποτονικό επίπεδο στα 7.000-8.000 δολάρια την ημέρα.
•    Τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο τα επίπεδα ήταν γύρω στα 11.000 δολάρια την ημέρα - όλα σε ζημιογόνο έδαφος.
•    Τον Οκτώβριος  τα έσοδα έφτασαν στα 33.500 δολάρια την ημέρα.
Σύμφωνα με άλλα στοιχεία, στα μέσα Νοεμβρίου, τα ημερήσια έσοδα για ένα VLCC, που θα ναυλωθεί για μεταφορά από Μέση Ανατολή σε Ιαπωνία ή Σιγκαπούρη ανέρχονται σε 45.962 δολάρια και 47.925 δολάρια, αντίστοιχα.

Η αγορά από δεύτερο χέρι


Αυτές οι θετικές εξελίξεις της ναυλαγοράς έχουν αρχίσει να έχουν ορισμένα θετικά αποτελέσματα σε ότι αφορά τις αξίες των πλοίων, που έχουν σε γενικές γραμμές μειωθεί πολύ από την αρχή του έτους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εβδομαδιαία επισκόπηση της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων και προβολής Capital Link Shipping σημαντική αύξηση παρουσιάζουν οι αξίες των πολύ μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων (VLCC).
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 16 Νοεμβρίου η τιμή ενός VLCC, χωρητικότητας 250.000 τόνων, κατασκευασμένο προ 15ετίας, αυξήθηκε κατά 8% συγκριτικά με τη τιμή, που είχε στις 12 Οκτωβρίου και ανήλθε σε 27 εκατομ. δολάρια.
Η τιμή ενός VLCC, χωρητικότητας 310.000 τόνων, πενταετίας, έχει αυξηθεί κατά 2,3% από την ίδια ημερομηνία του Οκτωβρίου και ανήλθε σε περίπου 66,5 εκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, αυτή την εβδομάδα αναφέρθηκε ότι πωλήθηκαν δύο κινέζικης κατασκευής VLCC, τα «GC TIANJIN», κατασκευής 2015, και «GC FUZHOU», κατασκευής 2014, χωρητικότητας 319.725 τόνων το καθένα, σε τιμή 60 και 54 εκατομμύρια δολάρια, αντίστοιχα.
Τα δύο πλοία αγοράστηκαν en bloc από ελληνική εταιρεία αντί 114 εκατομμυρίων δολαρίων αλλά ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η επισήμανση της Compass Maritime ότι οι τιμές αντικατοπτρίζουν την απώλεια της αξίας, που έχουν τα Κινέζικης κατασκευής τάνκερ σε σύγκριση με τα ίδια πλοία κατασκευής Ιαπωνίας και Κορέας.
Σε κάθε περίπτωση η αγοράστρια εταιρεία απέκτησε σε πολύ καλή τιμή (60 και 54 εκατομ. $ το καθένα αντί 66 εκατομ. $ ή 63 εκατομ. $, σύμφωνα με άλλους εκτιμητές) δύο μικρής ηλικίας πλοία.
Επίσης, σε καλή τιμή φαίνεται ότι αγοράστηκε στα 30 εκατομ. δολάρια από Ελληνική εταιρεία και το δεξαμενόπλοιο «NERISSA», χωρητικότητας 298.500 DWT, κατασκευής 2006.
Να σημειωθεί ότι αυτή η εικόνα προκαλεί μια αισιοδοξία και στις τράπεζες, με αυξανόμενη τη συζήτηση για τη χρηματοδότηση μεγαλύτερων πλοίων, βλέποντας ίσως τις ίδιες ευκαιρίες που είδαν στην κατηγορία των bulk carriers, όταν ο τομέας έπεφτε στα χαμηλά επίπεδα το όχι πολύ μακρινό παρελθόν.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις