Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2024

Τα ναυάγια στον κόλπο της Ελευσίνας. Ποια πλοία απομακρύνονται και ποια παραμένουν ακόμα

Το πιο διάσημο ναυάγιο στον κόλπο της Ελευσίνας,
το επιβατηγό «Μεντιτεράνεαν Σκάι», που
βρίσκεται μισοβυθισμένο εδώ και 21 χρόνια.
Φωτό: Βασίλης Μαθιουδάκης/
Εφημερίδα των Συντακτών
Δύο ακόμα επιβλαβή, παροπλισμένα, πλοία απομακρύνονται, τις προσεχείς μέρες, από την θαλάσσια ζώνη Λιμένος Ελευσίνας, στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ για την απομάκρυνση των επικίνδυνων πλοίων και ναυαγίων, που αποτελούν σοβαρή απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον του κόλπου της Ελευσίνας.
Πρόκειται για το μικρό δεξαμενόπλοιο «Προμηθέας» και το μικρό φορτηγό «Ελένη Κ.», τα οποία ελλιμενίστηκαν το 2013 και το 2018, αντίστοιχα, στον όρμο της Βλύχας στην Ελευσίνα και στην συνέχεια εγκαταλείφθηκαν.
Το «Προμηθέας»

κατασκευάστηκε το 1975 στη Γερμανία ως δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών αλλά το 1994 μετασκευάστηκε σε εφοδιαστικό (bunker). Έχει μήκος 82,71 μέτρα και χωρητικότητα 3.511 τόνους.
Μέχρι το 2003 ταξίδεψε με τα ονόματα Fredensborg, Chess, και Tankvik και τότε αγοράστηκε από την «μονοβάπορη» Demotank Shipping, με έδρα στον Πειραιά πήρε το σημερινό όνομα και ύψωσε ελληνική σημαία. Λίγο πριν τον παροπλισμό του έκανε ταξίδια από τα διυλιστήρια των Αγίων Θεοδώρων στη Σούδα μεταφέροντας πετρέλαιο για τις εγκαταστάσεις της ΔΕΗ στα Χανιά.
Το «Ελένη Κ.» ναυπηγήθηκε το 1976 σε ναυπηγείο της Ολλανδίας. Έχει μήκος 75,11 μέτρα και χωρητικότητα 2.677 τόνους.
Μέχρι το Σεπτέμβρη του 1994 ταξίδεψε με το όνομα Mathilde και στη συνέχεια με το όνομα Verena. Το Μάρτιο του 2003 αγοράστηκε από την επίσης «μονοβάπορη» Kagiafas Marine, με έδρα στον Πειραιά, πήρε το σημερινό όνομά του και ύψωσε την ελληνική σημαία, με την οποία δραστηριοποιήθηκε μέχρι τον παροπλισμό του.
Τα δύο πλοία θα απομακρυνθούν από ισάριθμες εταιρείες οι οποίες ανέλαβαν τα έργα μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό, που  διενεργήθηκε στις 27 Αυγούστου 2024.

Ποια πλοία παραμένουν


Συνολικά, ο διαγωνισμός αφορούσε 16 πλοία αλλά για 14 κηρύχθηκε άγονος και προγραμματίζεται να διεξαχθεί επαναληπτικός πλειοδοτικός διαγωνισμός. Πρόκειται για τα εξής:
Επιβατηγό- οχηματαγωγό «ΑΛΚΗΣΤΙΣ», Πλωτή Δεξαμενή «ΚΡΗΤΗ», επιβατηγό- οχηματαγωγό «ΑΡΣΙΝΟΗ», επιβατηγό- οχηματαγωγό «ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α», φορτηγό «ΚΑΛΥΨΩ» «RANA» σημαίας SAO TOME, τουριστικό- αναψυχής «ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ», ρυμουλκό «ΚΑΠΕΤΑΝ ΝΑΠΟΛΕΩΝ», φορτηγό LOGOS σημαίας Ουκρανίας, επιβατηγή λάντζα «ΑΛΜΠΑΤΡΟΣ», θαλαμηγός- αναψυχής ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΡ, θαλαμηγός- τουριστικό Άνευ στοιχείων , θαλαημηγός- τουριστικό Άνευ στοιχείων (2), φορτηγίδα Άνευ στοιχείων.
Η φωτό από το site του Ο.Λ.Ε
Στο μεταξύ,  ολοκληρώθηκε, με δαπάνη Ο.Λ.Ε. ΑΕ, η απαιτούμενη Τεχνική Μελέτη για την πλήρη απορρύπανση του ναυαγίου και την εν συνεχεία απομάκρυνση του Μ/Τ “SLOPS από τον Όρμο της Βλύχας, όπου βρίσκεται εγκαταλελειμμένο από το 2007.  Για την υλοποίηση του εγχειρήματος, έχει ζητηθεί, με την συνδρομή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, χρηματοδότηση από διαθέσιμους πόρους του Πράσινου Ταμείου, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που υπέγραψαν Ο.Λ.Ε. ΑΕ- Πράσινο Ταμείο.
Απολογιστικά, την τελευταία 4ετία ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ έχει προβεί στην απομάκρυνση 20 ναυαγίων -επιβλαβών πλοίων, ενώ κατά το ίδιο χρονικό διάστημα διενεργήθηκαν 16 πλειοδοτικοί και μειοδοτικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους απέβησαν άγονοι. Σήμερα στην περιοχή αρμοδιότητας Ο.Λ.Ε. ΑΕ παραμένουν, συνολικά, 36 επικίνδυνα πλοία και ναυάγια και γίνονται συνεχώς προσπάθειες για την απομάκρυνση τους.
«Το μειωμένο ενδιαφέρον συμμετοχής στους εν λόγω διαγωνισμούς αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και διερεύνησης από τον Οργανισμό προκειμένου να υποβάλλει τις προτάσεις του στα αρμόδια υπουργεία, συμβάλλοντας στο έργο για τον εκσυγχρονισμό και την βελτίωση της ισχύουσας νομοθεσίας περί απομάκρυνσης ναυαγίων», αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΟΛΕ..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις