Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Τι αλλαγές έρχονται σε επιθεωρήσεις πλοίων και στη διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων μετά τη ναυτική τραγωδία του "Raptor"

Λίγες, μόλις, μέρες μετά την πολύνεκρη τραγωδία του μικρού φορτηγού «Raptor», ανοιχτά της Λέσβου, στην οποία έχασαν την ζωή τους 13 ναυτικοί, έρχονται αλλαγές στις επιθεωρήσεις των εμπορικών πλοίων και στην διερεύνηση των ναυτικών ατυχημάτων.
Για τις επερχόμενες αλλαγές «άναψε» πράσινο φως το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών (και Ναυτιλίας), στη τελευταία συνεδρίασή του, στις Βρυξέλλες, στις 4 και 5/12, όπου συμμετείχε και ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.
Οι αλλαγές, αυτές, εντάσσονται σε ένα «πακέτο» τροποποιήσεων τεσσάρων υφιστάμενων Οδηγιών, οι οποίες εγκρίθηκαν κατ’ αρχήν από το Συμβούλιο, ξεκινώντας η νομοθετική διαδικασία.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρουν παρουσιάζουν οι τροποποιήσεις Οδηγιών για τις επιθεωρήσεις αλλά και για την διερεύνηση των ατυχημάτων, που έρχονται λίγες μέρες μετά τη πολύνεκρη τραγωδία και την αποκάλυψη της πολύ κακής κατάστασης του πλοίου, όπως είχε γράψει από την πρώτη στιγμή το pireas2day.blogspot. gr (για να διαβάσετε το σχετικό δημοσίευμα πατήστε εδώ).
Συγκεκριμένα, με την πρώτη Οδηγία τροποποιείται η υπάρχουσα Οδηγία 2009/16/ΕΚ η οποία ρυθμίζει τις επιθεωρήσεις από το κράτος λιμένα σε επίπεδο ΕΕ.
Με την αναθεώρηση επιδιώκεται μεταξύ άλλων:
1. Επικαιροποίηση και ευθυγράμμιση της νομοθεσίας της ΕΕ με τους διεθνείς κανόνες και τις διεθνείς διαδικασίες που καθορίζονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) ή το μνημόνιο συνεννόησης των Παρισίων για τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος λιμένα·
2. Η διασφάλιση της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων σε μεγαλύτερο βαθμό. Ειδικότερα, ενθαρρύνεται η υιοθέτηση και η χρήση προβλεπόμενων από τον νόμο ηλεκτρονικών πιστοποιητικών με τη σύνδεση της χρήσης τους με την κατηγορία κινδύνου πλοίου που χρησιμοποιείται για τη στόχευση και την επιλογή των πλοίων προς επιθεώρηση· Και
3. Εξασφάλιση αποδοτικής και εναρμονισμένης προσέγγισης για τη διενέργεια επιθεωρήσεων ΕΚΛ. Αυτό περιλαμβάνει την καλύτερη στόχευση των σκαφών προς επιθεώρηση μέσω της αναδιάρθρωσης παρωχημένων πτυχών της κατηγορίας κινδύνου πλοίου και της προσθήκης νέων συνιστωσών σ’ αυτήν.
Με τη δεύτερη Οδηγία τροποποιείται η Οδηγία 2009/18 για την έρευνα ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, με στόχο:
1. Να αποσαφηνιστούν οι ορισμοί και το νομικό κείμενο, ώστε οι οργανισμοί διερεύνησης ατυχημάτων των κρατών μελών να διερευνούν όλα τα ατυχήματα που χρήζουν διερεύνησης εγκαίρως και με εναρμονισμένο τρόπο·
2. Να ενισχυθεί η ικανότητα των οργανισμών διερεύνησης ατυχημάτων (ΟΔΑ) να διενεργούν έρευνες για ατυχήματα (και να υποβάλλουν σχετικές εκθέσεις) με έγκαιρο, εξειδικευμένο και ανεξάρτητο τρόπο —μεταξύ άλλων όσον αφορά τα ανανεώσιμα καύσιμα, τα καύσιμα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, και τις αντίστοιχες τεχνολογίες· και
3. Να επικαιροποιηθούν ορισμένοι ορισμοί και παραπομπές στη σχετική νομοθεσία της ΕΕ και στους κανονισμούς του IMO, προκειμένου να εξασφαλιστεί σαφήνεια και συνέπεια.
Στο ίδιο «πακέτο» περιλαμβάνονται και οι τροποποιήσεις δύο ακόμα Οδηγιών, που αφορούν τροποποιήσεις Οδηγιών «για την ρύπανση από πλοία» και «σχετικά με τη συμμόρφωση με απαιτήσεις του κράτους σημαίας», αντίστοιχα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις