Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Διπλωματικό παρασκήνιο στις εκλογές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Ποιοί είναι οι μεγάλοι "χαμένοι", που έμειναν εκτός Συμβουλίου

Η φωτό είναι από τον ΙΜΟ
‘Έντονο διπλωματικό παρασκήνιο χαρακτήρισε την διαδικασία για την εκλογή των μελών του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (International Maritime Organization- IMO) για τη διετία 2024- 2025.
Η διαδικασία έγινε, την 1η Δεκεμβρίου, στο Λονδίνο, όπου βρίσκεται η έδρα του Οργανισμού, που είναι όργανο του ΟΗΕ και τα 175 κράτη- μέλη του κλήθηκαν να ψηφίσουν ποια θα μετέχουν στο 40μελές Συμβούλιο.
Από ελληνικής πλευράς το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στην επανεκλογή της χώρας στην κατηγορία Α των «κρατών με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την παροχή διεθνών ναυτιλιακών υπηρεσιών», η οποία είναι εδώ και χρόνια εξασφαλισμένη λόγω της δυναμικής της ελληνικής ναυτιλίας.
Ωστόσο, το διεθνές ενδιαφέρον επικεντρώθηκε αλλού και ειδικότερα στην μεγάλη ανατροπή της μη επανεκλογής

της Ρωσίας, στο Συμβούλιο του ΙΜΟ, στο οποίο μετέχει, ανελλιπώς, από το 1958.
Πριν από τη ψηφοφορία ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Ζελένσκι σε διαδικτυακή σύνδεση είχε ζητήσει από τα κράτη μέλη του ΙΜΟ να μην ψηφίσουν υπέρ της Ρωσίας.
 «Η Ρωσία δεν έχει θέση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, ούτε στα διοικητικά του όργανα, γιατί κανείς τις τελευταίες δεκαετίες δεν έχει προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα από τη Ρωσία», είπε ο Ζελένσκι.
Προφανώς, η προτροπή του Ζελένσκι δεν θα είχε κανένα αντίκρισμα εάν δεν ήταν ενταγμένη σε ένα γενικότερο πλαίσιο πολιτικής, που εκπορεύεται από τις ΗΠΑ για την απομόνωση της Ρωσίας, πράγμα που φάνηκε από πέρυσι όταν επίσης η Μόσχα δεν κατάφερε να συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό ψήφων για την επανεκλογής της στο Διοικητικό Συμβούλιο της Υπηρεσίας Αεροπορίας του ΟΗΕ.
Έτσι, την θέση της Ρωσίας στην (Α) κατηγορία του ΙΜΟ εκλέχτηκε η σημαία της Λιβερίας, η οποία έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί ως «σημαία ευκολίας»….
Ο Ζελένσκι με μήνυμά του στο twitter χαιρέτησε το αποτέλεσμα γράφοντας μεταξύ άλλων:
«Η Συνέλευση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού μόλις εξέλεξε ένα νέο Συμβούλιο του ΙΜΟ για το 2024-2025. Η Ρωσία δεν εξελέγη. Χαιρετίζω αυτή τη δίκαιη απόφαση. Την τελευταία δεκαετία, καμία χώρα δεν έκανε περισσότερα για να υπονομεύσει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας από τη Ρωσία. Είμαι ευγνώμων στα κράτη μέλη του ΙΜΟ για αυτό το κρίσιμο βήμα».

Και άλλες εκπλήξεις….

Κατά τα άλλα σε αυτή την κατηγορία εκτός της Ελλάδας και της Λιβερίας επανεκλέχτηκαν οι Κίνα, Ιταλία, Ιαπωνία, Νορβηγία, Παναμάς, Κορέα, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Στη κατηγορία (Β) των κρατών με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το διεθνές εμπόριο δεν υπήρξαν μεταβολές. Επανεκλέχτηκαν Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ολλανδία, Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Αντίθετα, στην  κατηγορία (Γ) υπήρξαν τρεις ανακατατάξεις, με πιο ενδιαφέρουσες την αποτυχία να εκλεγούν το Βέλγιο και η Ταϊλάνδη. Επίσης, εκτός της 20αδας της Γ’ κατηγορίας έμεινε και το Βανουάτου. Στη θέση τους θα συμμετέχουν η Φινλανδία, το Μπαγκλαντές και το Περού.
Αναλυτικά στη Γ κατηγορία, μετέχουν κράτη που δεν έχουν εκλεγεί στην Α ή Β κατηγορία, αλλά έχουν ειδικά συμφέροντα στις θαλάσσιες μεταφορές ή τη ναυσιπλοΐα και των οποίων η εκλογή στο Συμβούλιο θα εξασφαλίσει την εκπροσώπηση όλων των μεγάλων γεωγραφικών περιοχών του κόσμου. Σε αυτή εξελέγησαν:
Μπαχάμες, Μπαγκλαντές, Χιλή, Κύπρος, Δανίας, Αίγυπτος, Φινλανδία, Ινδονησία, Τζαμάικα, Κένυα, Μαλαισία, Μάλτα, Μεξικό, Μαρόκο, Περού, Φιλιππίνες, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Σιγκαπούρη και Τουρκία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις