Τρίτη 30 Μαρτίου 2021

Πόσο κόστισε ο αποκλεισμός της διώρυγας του Σουέζ. Τι θα πληρώσουν οι εφοπλιστές και τι οι καταναλωτές

Η εικόνα της διώρυγας του Σουέζ
από το MarineTraffic στις 30/11 11.40

 Σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια ναυτιλία προκάλεσε η προσάραξη του μήκους 400 μέτρων πλοίου μεταφοράς κοντέινερ «Ever Given» στη διώρυγα του Σουέζ, που διέκοψε, για περίπου μια εβδομάδα, τη ναυσιπλοΐα σε αυτό το νευραλγικό θαλάσσιο δρόμο.
Σε όλο το διάστημα, που έμεινε κλειστή η διώρυγα συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 400 εμπορικά πλοία, πετρελαιοφόρα και μεταφοράς κοντέινερ με διάφορα καταναλωτικά αγαθά,  περιμένοντας να αποκατασταθεί η ναυσιπλοΐα και να διέλθουν από το «κανάλι» με κατεύθυνση άλλα προς τη Μεσόγειο και άλλα προς την Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Διαχειριστικής Αρχής της Διώρυγας Οσάμα Ράμπα

αμέσως μετά την αποκατάσταση της ναυσιπλοΐας ξεκίνησαν οι διελεύσεις των πλοίων και μέχρι το πρωί της Τρίτης 30/3 αναμενόταν να έχουν περάσει 113 πλοία και στις δύο κατευθύνσεις.
Ο ίδιος μιλώντας στο Reuters εκτίμησε ότι τα 422 πλοία, που είχαν εγκλωβιστεί θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν σε περίπου τρεισήμισι μέρες.
Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters σε ανταπόκρισή του αναφέρει, ακόμα, ότι οι ζημιές των ιδιοκτητών και των ναυλωτών των πλοίων από τις καθυστερήσεις υπολογίζονται ότι ξεπερνούν τα 24 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία δεν θα μπορέσουν να αντισταθμίσουν καθώς δεν καλύπτονται από τα ασφαλιστικά συμβόλαιά τους ενώ και οι ιδιοκτήτες των φορτίων θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ανασφάλιστες ζημιές.
Σύμφωνα, πάντα, με το Reuters ότι το ημερήσιο κόστος για κάθε πλοίο κυμαίνεται από 10.000 μέχρι 15.000 δολάρια και αυτό αφορά και τα δεξαμενόπλοια.
«Οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων δεν πληρώνονται υπερημερίες (κόστος καθυστέρησης) για τις καθυστερήσεις στις διώρυγες. Αυτοί υφίστανται τη ζημιά των ημερών αναμονής και το κόστος για λογαριασμό τους», δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο μια πηγή υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας.
Είναι προφανές ότι σταδιακά αυτές οι επιβαρύνσεις θα μετακυλήσουν στους καταναλωτές καθώς το πρόσθετο κόστος των μεταφορικών επιβαρύνει τελικά το μεταφερόμενο προϊόν.
Πάντως, μεγάλες ζημιές υπέστη και η Αίγυπτος από αυτή τη διακοπή της ναυσιπλοΐας. Να σημειωθεί ότι περίπου το  15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης διέρχεται τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων σε ξένο νόμισμα για την Αίγυπτο. Η διακοπή κόστισε στο κανάλι 14-15 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Τα θετικά νέα ήταν ότι με την απελευθέρωση της διώρυγας και την επανέναρξη της ναυσιπλοΐας οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν κατά 1% καθώς  οι τιμές αποστολής για τα προϊόντα πετρελαίου είχαν σχεδόν διπλασιαστεί μετά τη προσάραξη του πλοίου και την αναταραχή που προκλήθηκε στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις