Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

Πότε εγκαινιάστηκε το κτήριο του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου στον Πειραιά- Τι φιλεξενούσε- Φωτο

Το κτήριο του «ηλεκτρικού σιδηρόδρομου» (ΗΣΑΠ) αποτελεί ένα εμβληματικό κτήριο για τη πόλη του Πειραιά.
Δυστυχώς, σήμερα, όπως πολλά κτήρια της πόλης παρακμάζει αν και όταν κατασκευάστηκε είχε χαρακτηριστεί ως «σύμβολον της προόδου και του πολιτισμού δι’ όλους τους ξένους οι οποίοι θα διέρχονται προς επίσκεψιν των Αθηνών».
Γι’ αυτό άλλωστε τα εγκαίνια του κτηρίου έγιναν με μεγάλη λαμπρότητα, παρουσία των δημάρχων Αθηνών Σπύρου Πάτση και Πειραιά Τάκη Παναγιωτόπουλου και πολλών άλλων επίσημων καθώς, μάλιστα, μετά τα εγκαίνια του σιδηροδρομικού σταθμού του Πειραιά έγιναν τα εγκαίνια και του σταθμού της Καλλιθέας.
Η σημαντική μέρα στην ιστορία του «ηλεκτρικού σιδηρόδρομου» και της πόλης του Πειραιά ήταν το απόγευμα του Σαββάτου 30 Ιουνίου 1928.

Την επομένη ο Πειραιάς ερχόταν στο προσκήνιο και για ένα ακόμα λόγο, καθώς άρχιζε στο Δημοτικό Θέατρο το τριήμερο Β' πανεπαγγελματικό συνέδριο, με τη συμμετοχή 45 αντιπροσώπων διαφόρων επαρχιακών επαγγελματικών οργανώσεων. Πρόεδρος ήταν ο Π. Σταματόπουλος των επαγγελματιών του Πειραιάκαι αντιπρόεδροι οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών Θεσσαλονίκης Βόλου, Πατρών, Ιωαννίνων, Αθήνας και Κέρκυρας.
Όπως διαβάζουμε σε εφημερίδες της εποχής ο σταθμός του Πειραιά είχε ωραίες και άνετες αίθουσες, ταχυδρομικό και τηλεγραφικό παράρτημα και αστυνομικό τμήμα.
Ακόμα, υπήρχε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα αναμονής επισήμων, χώρος αποσκευών, ειδικά ψυγεία. καφενείο, ξενοδοχείο και διάφορους άλλους χώρους.
Το κτήριο, που είχε κατασκευαστεί από την εταιρεία του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και χαρακτηριζόταν- δικαίως- ως εφάμιλλο των ευρωπαϊκών σταθμών αποτελείται ουσιαστικά από 4 κτίρια ολικής επιφάνειας 2.200 τετραγ. μέτρων και είναι τα εξής:
1) Σταθμαρχείο- εκδοτήρια, 2) Καφενείο- εστιατόριο, 3) Ταχυδρομείο, αστυνομία και 4) Κτήριο συντηρήσεως αμαξών, το σημερινό μηχανουργείο.

Τα τρία πρώτα κτήρια έχουν ύψος 25 μέτρων και διαθέτει το καθένα απ’ αυτά 5 ορόφους. Η δε θεμελίωσή του, λόγω του πολτώδους εδάφους εξαιτίας της γειτνίασης με τη θάλασσα έγινε «δια γωνικής πλακός εκ μπετόν αρμέ».
Να σημειωθεί ότι ο σταθμός του Πειραιά παρά τις ζημιές που προκλήθηκαν από βομβαρδισμούς στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου από κατακτητές και συμμάχους, αποκαταστάθηκε και σε μεγάλο βαθμό διατηρεί την αρχική μορφή του. Ωστόσο, οι χρήσεις στους εσωτερικούς χώρους του έχουν αλλάξει και κάποιοι απ’ αυτούς παραμένουν αναξιοποίητοι.

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις