Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2024

Γιατί "πάγωσε" η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας- Περάματος. Το ιστορικό του "στοιχειωμένου έργου" και η "σιωπή" των υπουργών

Πριν από περίπου τριάμισι χρόνια ο τότε υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής μιλούσε με τηλεδιάσκεψη σε συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΒΕΠ με τη συμμετοχή της αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Σταυρούλας Αντωνάκου  κα του δημάρχου Γιάννη Μώραλη και διαβεβαίωνε ότι η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας θα προχωρήσει «με ορίζοντα πενταετίας».
Σε ερωτήματα και θέματα, που τέθηκαν στην διάρκεια της συζήτησης, είχε πει ότι «με σοβαρό διάλογο» μπορούν να δοθούν απαντήσεις όπως και για τις «πιθανές επιπτώσεις στα πλεονεκτήματα της νησιωτικότητας, αλλά και της μελλοντικής απασχόλησης του στόλου των ferry boat που καλύπτουν σήμερα το πορθμείο» (για να διαβάσετε το σχετικό ρεπορτάζ πατήστε εδώ).
Αυτά συνέβησαν το Μάϊο του 2021. Σήμερα το έργο έχει «παγώσει» και το Υπουργείο Υποδομών δεν απαντάει, καν, σε ερωτήσεις βουλευτών
«Σε ποια φάση βρίσκεται αυτή την στιγμή το εν λόγω έργο; Υπάρχει πρόθεση από τους εμπλεκόμενους φορείς να επιταχυνθεί η υλοποίηση του; Ποια είναι τα εμπόδια και για ποιον λόγο αντιδρούν οι κάτοικοι" ρωτούσε στις 22 Σεπτεμβρίου 2024 ο ανεξάρτητος βουλευτής του Β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών Γεώργιος Μανούσος, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει απάντηση.

Τι γνωρίζουμε;
1. Πρόσφατα δημοσιεύματα ανέφεραν ότι ακυρώθηκε η σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον νομικό σύμβουλο για τη διενέργεια του διαγωνισμού και την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης.
Σύμφωνα, πάντα, με δημοσιεύματα στην απόφαση για τη λύση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών νομικού συμβούλου, που υπογράφει ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, αναγνωρίζεται ξεκάθαρα πως «δεν υπάρχει πρόοδος στις διαδικασίες του διαγωνισμού» με την εξέλιξη του οποίου είναι συνδεδεμένες οι υπηρεσίες του νομικού συμβούλου.
2. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είχε υποβληθεί, το Μάρτιο του 2021, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει μείνει στα… συρτάρια, αν όχι στα αζήτητα.
Ειδικά για αυτό στις 21 Δεκεμβρίου 2022 η βουλευτής Β’ Πειραιά της «Ελληνικής Λύσης» Σοφία- Χάϊδω Ασημακοπούλου ρωτούσε τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών και Περιβάλλοντος «για ποιους λόγους δεν εγκρίθηκε, ως τώρα, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας - Περάματος;» και εάν «υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του ανωτέρω έργου;».
Απάντηση στο δεύτερο ερώτημα δεν δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών
ενώ σε ότι αφορά το πρώτο ερώτημα η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος έλεγε, τον Ιανουάριο του 2023, ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει διαβιβαστεί για «διαβούλευση με το κοινό και συλλογή γνωμοδοτήσεων από συναρμόδιες Υπηρεσίες» και πως η διαδικασία είναι σε εξέλιξη «δεδομένου ότι δεν έχουν διαβιβαστεί στην Υπηρεσία μας σημαντικές γνωμοδοτήσεις». Για να προσθέσει:
«Παράλληλα, ο φορέας του έργου προβαίνει σε επεξεργασία των παρατηρήσεων και επιφυλάξεων που έχουν υποβληθεί από πολίτες και φορείς εκπροσώπησής τους».

Τι «πάγωσε» το έργο;

Ήταν η δεύτερη φορά, μετά την τοποθέτηση του Κ. Καραμανλή που αναφερόταν επίσημα ότι εξετάζονται παρατηρήσεις και επιφυλάξεις πολιτών και φορέων. Μήπως τελικά αυτό είναι η αιτία, που «πάγωσε» το έργο;
Κατά μια άλλη εκδοχή το έργο «πάγωσε» καθώς με πολιτική απόφαση η μερίδα του λεόντος των χρηματοδτήσεων θα δοθούν στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης και σε άλλα έργα.
Ίσως, η αιτία να είναι συνδυασμός και της αρνητικής στάσης κατοίκων και φορέων και απόφασης για διάθεση σε άλλα έργα των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων…
‘Ένας τρίτος ανασταλτικός παράγοντας ίσως να ήταν και η διαπίστωση, που έγινε γνωστή πριν λίγο καιρό, ότι τα διόδια διέλευσης θα είναι ακριβότερα από το κόστος του εισιτηρίου στα φέρρι, γεγονός που εφόσον ίσχυε καθιστούσε ασύμφορο το έργο.


Το ιστορικό της ζεύξης Περάματος- Σαλαμίνας

Οι πρώτες μελέτες για τη ζεύξη Περάματος- Σαλαμίνας χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1990, με την εξέταση διαφόρων εναλλακτικών σχεδίων. Μάλιστα, το 1996, το έργο συμπεριλαμβάνονταν στο φάκελο για την διεκδίκηση ανάληψης των Ολυμπιακών Αγώνων.
Καθώς τίποτα δεν είχε προχωρήσει μέχρι τότε, εν μέσω μνημονιακής κρίσης, δημοσιεύματα της 17ης Φεβρουαρίου 2011 ανέφεραν ότι: «Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη, η κυβέρνηση σχεδιάζει μέσα στο 2012 την δημοπράτηση τριών ακόμα έργων, του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Θήβα, καθώς και των δύο υποθαλάσσιων αρτηριών Λευκάδας και Σαλαμίνας, συνολικού προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ περίπου».
Ένα χρόνο αργότερα οο τότε υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης ανακοίνωνε ότι εγκρίθηκε η υποθαλάσσια ζεύξη (για να δείτε σχετικό ρεπορτάζ πατήστε εδώ)
Το Μάρτιο του 2016 γινόταν γνωστό ότι ξεκινούσε η δημοπράτηση του έργου ενώ το Δεκέμβριο του 2017, στην συζήτηση για τον προϋπολογισμό, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έλεγε ότι: «…Το πρώτο τρίμηνο του 2018 ξεκινούν τα έργα για την υποθαλάσσια οδική σύνδεση της Σαλαμίνας…»!
Τα έργα, βέβαια, δεν ξεκίνησαν και έτσι το 2019 η νέα- τότε- κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε τις ευκαιρία στις προγραμματικές δηλώσεις να θέσει την υποθαλάσσια ζεύξη σε μια από τις προτεραιότητές της! Μάλιστα, κάποια δημοσιεύματα του Αυγούστου του 2019 ανέφεραν ότι «…Εδώ ο διαγωνισμός που τρέχει από το 2017 είναι σε μία καλή φάση όπου ολοκληρώνεται η ΜΠΕ. Θα ακολουθήσει η Β’ φάση με την κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Αν όλα κυλήσουν ομαλά, μέσα στο 2020 θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης". (Πηγή για το ιστορικό η ερώτηση της βουλευτού Β' Πειραιά Σοφίας- Χάϊδω Ασημακοπούλου)
Όπως προαναφέρθηκε το Μάρτιο του 2021 εμφανίστηκε η ΜΠΕ και ο "χρόνος σταμάτησε"...


Τα τμήματα του έργου

Ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά σε σύμβαση παραχώρησης για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο.
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400-500 εκατ. ευρώ, για τα οποία οι ανάδοχοι θα εξασφάλιζαν χρηματοδότηση.
Ειδικοί μιλάνε για ένα έργο ιδιαίτερα περίπλοκο τεχνικά, το οποίο διακρίνεται σε τμήματα:
• Το οδικό τμήμα σύνδεσης του Ανισόπεδου Κόμβου του Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού συνολικού μήκους 4,5 χλμ, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος
• Την υποθαλάσσια ζεύξη με Οδική Σήραγγα μήκους 1 χλμ. από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου
• Το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της
Το έργο θα έφερνε μείωση του χρόνου ταξιδιού στα 5 λεπτά, από τα 20 λεπτά που απαιτούνται σήμερα μαζί με την επιβίβαση/αποβίβαση στο φέρρι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις