Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

Γιατί προκαλεί ανησυχία και αβεβαιότητα στη Ναυτιλία η νίκη Τραμπ. Τι φοβούνται περισσότερο οι Έλληνες εφοπλιστές

Μεγάλη αβεβαιότητα και ανησυχία δημιουργεί στη Ναυτιλία η επανεκλογή Τράμπ στον Λευκό Οίκο.
Η μεγαλύτερη ανησυχία υπάρχει για τις εμπορευματικές μεταφορές, ειδικά στην περιοχή του Ειρηνικού, καθώς ο Τραμπ εξήγγειλε προεκλογικά την αύξηση των δασμών σε εισαγόμενα αγαθά από την Κίνα και την επιβολή δασμών σε αγαθά από άλλες χώρες.
Έτσι, με την οριστικοποίηση των αποτελεσμάτων «κατρακύλησαν» οι μετοχές εισηγμένων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις αρχές της διαπραγμάτευσης, με επικεφαλής τη δανέζικη Maersk (-8%), τη NYK (-9%) και τη Hapag-Lloyd (-10%).
Για το ίδιο λόγο υποχώρησε το γουάν, το νόμισμα της Κίνας και έπεσε θεαματικά ο δείκτης του χρηματιστήριου του Χονγκ Κονγκ.
Να σημειωθεί ότι ο Τραμπ έχει ανακοινώσει την επιβολή δασμών 60% σε εισαγόμενα αγαθά από την Κίνα και 10% για εισαγωγές από άλλες χώρες.
Οικονομικοί αναλυτές σημειώνουν ότι ακόμα και εάν αυτά τα ποσοστά μειωθούν στην πορεία οι δασμοί θα φτάσουν στα υψηλότερα επίπεδα από τη δεκαετία του 1940 και μετά.
Μια τέτοια πολιτική, όπως φάνηκε και στη πρώτη θητεία Τραμπ, θα έχει αρχικά μια αύξηση των ναύλων στο κοντέινερ καθώς θα αυξηθούν οι εισαγωγές μέχρι την έναρξη εφαρμογής των μέτρων και στη συνέχεια θα υπάρξει ανάσχεση των εμπορευματικών μεταφορών και πτώση των ναύλων.
Ανάλογος προβληματισμός υπάρχει και στην αγορά των δεξαμενόπλοιων διότι μπορεί οι εξαγγελίες Τραμπ να δίνουν ώθηση στις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, ωστόσο
Αντίθετα οι υποσχέσεις Τραμπ για την ώθηση των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου ανέβασε τις μετοχές των εταιρειών η πιθανότητα αυστηρότερων κυρώσεων στη Βενεζουέλα και το Ιράν θα μπορούσε να μειώσει τις καθαρές παγκόσμιες εξαγωγές πετρελαίου, σημείωναν αναλυτές της Goldman Sachs
Από την άλλη πλευρά μια ταχύτερη επίλυση της σύγκρουσης στην Ουκρανία θα μπορούσε να τονώσει το εμπόριο τσιμέντου και χάλυβα για την ανοικοδόμηση της χώρας, είπε στο Splash ο Roar Adland, παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας στη χρηματιστηριακή SSY, ενώ ο  Khalid Hashim, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην Ταϊλάνδην ιδιοκτήτρια ξηρού χύδην χύδην Precious Shipping  προέβλεψε ότι «οι τιμές του πετρελαίου θα πέσουν, και  μπορεί να είναι απότομες πτώσεις, εξαρτάται από το πόσο γρήγορα θα αρθούν οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας».
«Για άλλη μια φορά, η ναυτιλία βρίσκεται σε μια ασταθή περίοδο, αλλά μπορεί να μην είναι όλα άσχημα νέα», είπε ο Πουνίτ Όζα, γνωστός σχολιαστής για τη ναυτιλία και τη γεωπολιτική. «Εάν η Ασία και οι ΗΠΑ καταλήξουν σε μια συμφωνία, αυτό μπορεί κάλλιστα να σημαίνει μεγαλύτερα μίλια σε τόνο και αμφίδρομη κυκλοφορία, κάτι που είναι αρκετά ανοδικό».
«Καθώς η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία, που τρέφεται από το διεθνές εμπόριο, ο εκλεγμένος πρόεδρος είναι ένα βήμα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αυτός ο κίνδυνος πρέπει να ενεργήσουν όλοι», προειδοποίησε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στη Xeneta, μια πλατφόρμα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Τι ανησυχεί τους Έλληνες εφοπλιστές

Πέραν της πορείας της ναυλαγοράς για την οποία οι εφοπλιστές «χτίζουν» διαχρονικά «άμυνες» και είναι προετοιμασμένοι και για τις πτώσεις της εκείνο που προβληματίζει ιδιαίτερα είναι η πορεία των συζητήσεων στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), που είναι όργανο του ΟΗΕ, για τα μέτρα από- ανθρακοποίησης της Ναυτιλίας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές- το ελληνικό κράτος- υποστηρίζουν παγίως την λήψη μέτρων σε παγκόσμιο επίπεδο και όχι σε περιφερειακό, π.χ από την ΕΕ και για το συγκεκριμένο θέμα επιδιώκουν τα μέτρα να έχουν το μικρότερο κόστος για αυτούς.
Ωστόσο, η νίκη Τραμπ διαμορφώνει νέα δεδομένα, εκφράζονται ανησυχίες ότι μπορεί να αλλάξει τη μέχρι τώρα πορεία των συζητήσεων και όπως προειδοποίησαν από την Κυριακή αναλυτές της Sea-Intelligence «η εργασία που βρίσκεται σε εξέλιξη στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) για τη θέσπιση νέων κανονισμών και τον καθορισμό στόχων παγκοσμίως μπορεί να φτάσει σε αδιέξοδο».
«Αυτό, με τη σειρά του, θα επιτάχυνε μια τάση, όπου η ρύθμιση σχετικά με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλίας θα έπρεπε να γίνει σε τοπικό επίπεδο και όχι σε παγκόσμιο επίπεδο».
Ωστόσο, η Anais Rios, υπεύθυνη ναυτιλιακής πολιτικής στο Seas At Risk ήταν πιο καθησυχαστική.
«Η διαδικασία του ΙΜΟ δεν εξαρτάται από το ποιος κάθεται στον Λευκό Οίκο», υποστήριξε. «Η Αφρική, η Λατινική Αμερική, η Ασία, μαζί με την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική μπορούν –και πρέπει όντως– να συμφωνήσουν το επόμενο έτος σε μια φιλόδοξη εισφορά άνθρακα και ένα ισχυρό πρότυπο καυσίμων, προκειμένου να εκπληρώσουν την ιστορική τους υπόσχεση: να καθαρίσουν τη ναυτιλία με δίκαιο τρόπο έως το 2050. Με μια ξεκάθαρη πλειοψηφία κυβερνήσεων ήδη του συμβουλίου, τόσο εντός όσο και εκτός του ΙΜΟ, η πορεία έχει οριστεί.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις