Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

Πως θα αλλάξει ο σταθμός του Προαστιακού στον Πειραιά. Τι σχεδιάζεται να κατασκευαστεί. Η ιστορία του σταθμού

«Βήματα» για μεγάλες αλλαγές στον τερματικό σταθμό του Προαστιακού στον Πειραιά ξεκίνησε να κάνει η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Στόχος είναι η αξιοποίηση της έκτασης- «φιλέτο» των 13 στρεμμάτων μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων για τη διαμόρφωση ενός κέντρου μεικτών χρήσεων που μπορεί να εξυπηρετήσει όχι μόνο το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί τη σιδηροδρομική γραμμή, αλλά και τη διαρκή κίνηση του λιμανιού.
Στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού πρόκειται να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκού τύπου σιδηροδρομικός σταθμός, ο οποίος θα συνδυάζει τη σιδηροδρομική λειτουργία με τις εμπορικές χρήσεις, εντασσόμενος, λόγω της θέσης του, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δραστηριοτήτων της πόλης (τουρισμού, πολιτισμού, αναψυχής κλπ.)
Παρόμοιου τύπου αξιοποίηση προβλέπεται και για το Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης όπου η προς αξιοποίηση έκταση είναι σαφώς μεγαλύτερη, φτάνοντας τα 86 στρέμματα.
Ήδη, η ΓΑΙΑΟΣΕ, που ανήκει στον Όμιλο του ΟΣΕ, προκήρυξε διαγωνισμό για την επιλογή τεχνικού συμβούλου «για την αξιοποίηση των ακινήτων των Σ.Σ Πειραιά και Επιβατικού Σταθμού Θεσσαλονίκης». Ένα έργο προϋπολογισμού 207.000 € με τη καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών να είναι η 2α Δεκεμβρίου 2024.
Ο τεχνικός σύμβουλος που θα επιλεγεί από τον διαγωνισμό, θα αναλάβει τον έλεγχο και την αξιολόγηση των μελετών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, και στη συνέχεια την αξιολόγηση των προτάσεων των υποψήφιων επενδυτών καθώς και την εκπόνηση των πιο εξειδικευμένων μελετών που θα απαιτηθούν σε επόμενο στάδιο, φτάνοντας μέχρι και την υπογραφή των συμβάσεων με τους επενδυτές. Η διάρκεια της σύμβασης με τον τεχνικό σύμβουλο θα είναι 3 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για 1,5 έτος ακόμα.

Η ιστορία του Σιδηροδρομικού σταθμού. Από τον ΣΠΑΠ στον Προαστιακό

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πειραιά του ΟΣΕ είναι η αφετηρία των γραμμών 1 και 2 του Προαστιακού. Βρίσκεται στο πιο κεντρικό σημείο του Πειραιά, επί της Ακτής Καλιμασιώτη και αποτελεί την αφετηρία της γραμμής Πειραιά – Χαλκίδας του Προαστιακού της Αθήνας.
Δίπλα στον Σιδηροδρομικό Σταθμό βρίσκεται η Στάση «Πειραιάς» του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και η ομώνυμη στάση της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας (Αεροδρόμιο-Δημοτικό Θέατρο).
Η θέση του ακινήτου και η γειτνίαση του με τη λιμενική ζώνη το καθιστά ως τον πλέον σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο της πόλης.
Διαθέτει μία πλευρική αποβάθρα και δύο αποβάθρες μορφής νησίδας. Στην παλαιότερή του μορφή διέθετε και μηχανοστάσιο, το οποίο σώζεται μέχρι σήμερα.
Ο σταθμός εγκαινιάστηκε από τους Σιδηροδρόμους Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ) στις 30 Ιουνίου 1884 επί της τότε οδού Πλούτωνος - σημερινής ακτής Καλιμασιώτη. Αποτέλεσε μέρος του δικτύου των ΣΠΑΠ (Σιδηροδρόμων Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου) μέχρι την κρατικοποίηση των ΣΠΑΠ το 1954 και την ενσωμάτωσή τους στους ΣΕΚ (Σιδηροδρόμους Ελληνικού Κράτους) το 1962. Μέχρι το 2005 εξυπηρετούσε τη σιδηροδρομική συγκοινωνία μεταξύ Πειραιά και Πελοποννήσου, και γι' αυτό ήταν γνωστός και ανεπίσημα ως Σταθμός Πελοποννήσου. Από τον σταθμό Πειραιά, μία γραμμή οδηγούσε προς το λιμάνι του Πειραιά, μέσω της οποίας κυκλοφορούσαν εμπορευματικοί συρμοί που εξυπηρετούσαν μεταφορτώσεις μεταξύ του σιδηροδρόμου και των πλοίων. Το κτίριο του σταθμού είναι διατηρητέο από το 1987.
Έκλεισε στις 7 Αυγούστου 2005, μαζί με το τμήμα Πειραιά - Αγίων Αναργύρων της μετρικής γραμμής Αθήνα - Κόρινθος. Μετά από ανακατασκευή, εγκαινιάστηκε εκ νέου ως σταθμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του Προαστιακού στις 3 Ιουνίου 2007.

Η... περιπέτεια της αξιοποίησης

Η εμπορική αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού του Πειραιά είναι μία εκκρεμότητα από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, ενώ θεωρείται πως θα αποτελέσει «οδηγό» και για τη μελλοντική αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού της Αθήνας, μετά την ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια.
Πίσω στο 2018, υπήρχαν σενάρια για διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου συνολικής έκτασης 40.000 τετραγωνικών μέτρων άνωθεν του σταθμού, το οποίο θα περιλάμβανε εμπορικές χρήσεις, χώρο στάθμευσης 800 θέσεων, πολυχώρο αναψυχής, κεντρική αγορά τροφίμων και άλλα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα εκείνης της εποχής, είχε μάλιστα εγκριθεί η Πολεοδομική Μελέτη και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το ακίνητο και αλλά και η διαβούλευση με φορείς με θετική ανταπόκριση από το ΕΒΕΠ, τον Δήμο Πειραιά και την Περιφέρεια Αττικής, ενώ αναμενόταν η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος. Για άγνωστο λόγο όμως, το σχέδιο αυτό τελικά δεν προχώρησε.
Όποια και να είναι η προτεινόμενη χρήση της επέκτασης, το παλιό διώροφο κτήριο του σταθμού, το οποίο περιλαμβάνει τα εκδοτήρια εισιτηρίων και χώρους προσωπικού, αναμένεται να διατηρηθεί αφού έχει κηρυχθεί διατηρητέο από το 1987.
Λίγο πιο μακριά, για ένα άλλο μεγάλο ακίνητο γίνονται κατά καιρούς συζητήσεις για τη αξιοποίησή του. Πρόκειται για έκταση εμβαδού 36 στρεμμάτων της ΣΤΑ.ΣΥ., μέρος της οποίας καταλαμβάνει το Μέγαρο των ΗΣΑΠ και το αμαξοστάσιο της γραμμής 1 στον Πειραιά.
Πρόκειται για οικοδομήσιμη οικοπεδική έκταση μεταξύ της Ακτής Καλιμασιώτη και των οδών Κόνωνος, Φωκίωνος, Ρετσίνα και Αλιπέδου, επιφάνειας 31.500 τ.μ. για την οποία κατά το παρελθόν είχε προταθεί η δημιουργία πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος που θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά έσοδα για τις συγκοινωνίες της Αθήνας.
Η ΣΤΑ.ΣΥ. άλλωστε διαθέτει χώρους εμβαδού άνω των 350.000 τ.μ. τους οποίους δεν έχει ακόμα αξιοποιήσει αν και η δυνατότητα αυτή είχε μελετηθεί στο παρελθόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις