Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

Επικίνδυνη κλιμάκωση στη θάλασσα των εχθροπραξιών στη Γάζα μετά την κατάληψη εμπορικού πλοίου στην Υεμένη

Στιγμιότυπο από τη πειρατεία. Εικόνα
από βίντεο

Η κατάληψη ενός εμπορικού πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα από αντάρτες Χούτι της Υεμένης, που θεωρείται ότι βρίσκονται σε άμεση επαφή με το Ιράν, επιβεβαιώνει ότι οι πολεμικές συγκρούσεις στη Γάζα φτάνουν μέχρι την… θάλασσα, με σοβαρές συνέπειες για πλοία και πληρώματα.
Όπως έχει γίνει γνωστό από διάφορα, ελληνικά και ξένα Μέσα Ενημέρωσης το με σημαία Μπαχάμες οχηματαγωγό «Galaxy Leader», που είχε αναχωρήσει από τη Τουρκία με προορισμό την Ινδία, καταλήφθηκε, την Κυριακή, από αντάρτες που επιβιβάστηκαν σε αυτό με ελικόπτερο και ήδη οδηγείται προς την Υεμένη. Το πλήρωμά του αποτελείται από 25 άτομα, από Ουκρανία, Βουλγαρία, Φιλιππίνες και Μεξικό.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή βάση δεδομένων equasis το κατασκευής 2002 πλοίο έχει ως υπεύθυνη ασφαλούς διαχείρισης (ISM Manager) την εταιρεία

Stamco Ship Management, που έχει γραφεία στον Πειραιά και φέρεται να είναι συμφερόντων του Ισραηλινού επιχειρηματία Abraham (Rami) Ungar (για να διαβάσετε σχετικά πατήστε εδώ)
Η κυβέρνηση του Ισραήλ εμφανώς θορυβημένη από την επίθεση αρνήθηκε δια του Υπουργείου Άμυνας ότι το πλοίο είναι «ισραηλινό», αλλά προειδοποίησε ότι η πειρατεία είναι «ένα πολύ σοβαρό περιστατικό με παγκόσμιες συνέπειες».  Επίσης, από το γραφείο του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου έγινε γνωστό ότι ανάμεσα στους 25 ναυτικούς δεν υπάρχει κανένας Ισραηλινός.
Το Ισραήλ χαρακτήρισε την επίθεση ως «άλλη μια πράξη ιρανικής τρομοκρατίας», λόγω των φερόμενων διασυνδέσεων των Χούτι με το Ιράν, όμως, θα ήταν ορθότερο να αναφερόταν ότι ήταν μια…. προαναγγελθείσα πειρατική ενέργεια.
Το επίσημο κινέζικο πρακτορείο ειδήσεων Xinhua είχε μεταδώσει από τις 15 Νοεμβρίου ότι ο ηγέτης της πολιτοφυλακής του Χούτι Abdul-Malik al-Houthi σε τηλεοπτική ομιλία του, που είχε γίνει την προηγούμενη μέρα, (για να διαβάσετε σχετικά πατήστε εδώ) δεσμεύτηκε να επιτεθεί σε οποιοδήποτε ισραηλινό πλοίο που πλέει στην Ερυθρά Θάλασσα ή στα στενά του Bab-el-Mandeb για να εκδικηθεί τα πλήγματα του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.
«Τα μάτια μας είναι ανοιχτά να παρακολουθούμε συνεχώς και να αναζητούμε οποιοδήποτε ισραηλινό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα, και στα στενά του Μπαμπ-ελ-Μαντέμπ ειδικότερα, και στα ανοικτά των χωρικών υδάτων της Υεμένης», είπε ο αλ Χούτι σε τηλεοπτική ομιλία του που μεταδόθηκε από το δορυφορικό τηλεοπτικό κανάλι του ομίλου al-Masirah.
Τις επόμενες ώρες ένας διεθνής συνασπισμός που δημιουργήθηκε για τη διατήρηση της θαλάσσιας ασφάλειας και της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε όλη την περιοχή της Μέσης Ανατολής εξέδωσε μια προειδοποίηση για ναυτιλία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.
«Συνεχίζουμε να ανησυχούμε για ένα αυξημένο επίπεδο απειλής στην Ερυθρά Θάλασσα», γράφει στο μήνυμά της η International Maritime Security Construct. «Οι προσεγγίσεις στο Μπαμπ αλ Μαντέμπ συνεχίζουν να προκαλούν ανησυχία», γράφουν συμβουλεύοντας τα πλοία σχετικά με τις διαδικασίες διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα και το Μπαμπ αλ Μάντεμπ".
Σχετικά δημοσιεύματα (πατήστε εδώ) ανέφεραν ότι τόσο οι ΗΠΑ όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αυξήσει τη ναυτική τους παρουσία στην περιοχή με τις ΗΠΑ να αναφέρουν αρκετά πρόσφατα περιστατικά, κατά τα οποία πολεμικά πλοία αναχαίτισαν πυραύλους που πιστεύεται ότι είχαν εκτοξευτεί από την Υεμένη με στόχο το Ισραήλ ενώ κατέρριψαν και  drones.
Μάλιστα αναφέρθηκε ότι ένα ύποπτο drone καταρρίφθηκε, στις 15/11, από το USS Thomas Hudner, ωστόσο δεν κατέστη δυνατό να αποτραπεί η πειρατεία με ελικόπτερο σε βάρος του εμπορικού πλοίου, η οποία έχει καταγραφεί σε βίντεο! (για να το δείτε πατήστε εδώ)

Και άλλα περιστατικά σε βάρος πλοίων

Όμως, τα περιστατικά στην «καυτή» ζώνη της Ερυθράς Θάλασσας δεν είναι τα μοναδικά, που δημιουργούν προβληματισμό στη Ναυτιλία.
Τις προηγούμενες μέρες (11/11) ελληνικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς κοντέινερ «μπλοκαρίστηκε» από διαδηλωτές στο Port Botany του Σιδνευ μετά από ανυπόστατες φήμες, που κυκλοφόρησαν, πως επρόκειτο να μεταφέρει όπλα για λογαριασμό του Ισραήλ.
Ήταν το κατασκευής 2016, με κυπριακή σημαία «Contship Dax», μεταφορικής ικανότητας 1.100 TEU (μονάδα μέτρησης κοντέινερ), που διαχειρίζεται η Contships Management και ήταν ναυλωμένο στην ισραηλινή μεταφορική ZIM.
Κατά την άφιξή του ένας στολίσκος διαδηλωτών που επέβαινε σε βάρκες και τζετ σκι, κρατώντας σημαίες της Παλαιστίνης, «μπλοκάρισε» το πλοίο καθώς πλησίαζε στην προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων για να ελλιμενιστεί και να ξεφορτώσει ενώ άλλοι διαδηλωτές φώναζαν συνθήματα από τη στεριά.
Τελικά, το πλοίο αναγκάστηκε να αναχωρήσει για τη Μελβούρνη, όπου έφτασε τη Δευτέρα ενώ την επόμενη μέρα η εταιρεία Zim Integrated Shipping με έδρα το Ισραήλ απέρριψε τους ισχυρισμούς για μεταφορά όπλων και είπε ότι απλώς βρισκόταν σε τακτική λειτουργία μεταξύ Αυστραλίας, Νέας Ζηλανδίας και Ασίας.
Μιλώντας στους διαδηλωτές, ο Paddy Gibson των Συνδικαλιστών για την Παλαιστίνη υποσχέθηκε να βλάψει οικονομικά το Ισραήλ.
«Βρίσκονται σε κάθε λιμάνι του κόσμου, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να τους πολεμήσουμε σε κάθε λιμάνι του κόσμου και να τους γονατίσουμε», είπε ο Γκίμπσον, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό, προσθέτοντας: «Αρχίστε να τους χτυπάτε οικονομικά εκεί που πονάνε».
Στο μεταξύ, προβλήματα έχουν αρχίσει να δημιουργούνται και σε άλλα πλοία, που προσεγγίζουν σε λιμάνια του Ισραήλ.
Έτσι, όπως μετέδωσε το Bloomberg ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου που ήταν νηολογημένο στη Σιγκαπούρη φέρεται να αποκλείστηκε από λιμάνι της Λιβύης όταν διαπιστώθηκε ότι νωρίτερα είχε εκφορτώσει φορτίο σε λιμάνι του Ισραήλ. Αυτή είναι η πιο πρόσφατη σε μια σειρά αναφορών για πλοία που αντιμετωπίζουν επιπτώσεις από τον συνεχιζόμενο πόλεμο στη Γάζα.
Πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο «Proteus Philippa», χωρητικότητας 110.000 τόνων, που είχε προσεγγίσει στο αγκυροβόλιο τoy Mellitah, δυτικά της Τρίπολης και κοντά στα σύνορα με την Τυνησία. Το πλοίο επρόκειτο να φορτώσει 600.000 βαρέλια αργού, αλλά σύμφωνα με το Bloomberg ζητήθηκε από την Mellitah Oil & Gas Company να αναχωρήσει από το λιμάνι χωρίς να φορτώσει το φορτίο του.
Το Bloomberg πιστεύει ότι δεν ήταν επίσημη κρατική πολιτική ή απόφαση του αραβικού κόσμου να απομακρύνει το πλοίο. Ανέφεραν έναν ανώνυμο αξιωματούχο της εταιρείας που επιβεβαίωσε ωστόσο ότι το δεξαμενόπλοιο είχε κατευθυνθεί μακριά από τον τερματικό σταθμό.
Τέλος, όπως λέγεται, η κινεζική κρατική ναυτιλιακή εταιρεία Zhonggu Shipping έδωσε εντολή στη ναυλώτριά της την Kalypso Compagnia di Navigazione να μην στείλει δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο ισραηλινό λιμάνι του Ashdod. Η Shipping Italy αναφέρει ότι αυτή η εντολή δεν οφειλόταν σε ανησυχίες για την ασφάλεια, αλλά ότι έχει προκύψει νομική διαμάχη μεταξύ της ναυλώτριας και του πλοιοκτήτη. Η ιταλική εταιρεία είπε στην Shipping Italy ότι είχε δύο από τα κινεζικής ιδιοκτησίας πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πρότεινε δρομολόγια σε λιμάνι στη Χάιφα, τα οποία επίσης απορρίφθηκαν από τον ιδιοκτήτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις