Πέμπτη 13 Ιουλίου 2023

Τι σημαίες έχουν τα ποντοπόρα πλοία "υψηλού κινδύνου". Τι ελλείψεις βρίσκουν οι επιθεωρήσεις των κρατικών αρχών

 Πλοία «υψηλού κινδύνου» θεωρούνται αυτά που έχουν υψωμένη μια από τις 9 σημαίες, κρατών που βρίσκονται στη «μαύρη λίστα» του Μνημονίου των Παρισίων (Paris MOU), το οποίο έχουν συνυπογράψει 17 ευρωπαϊκά κράτη και ο Καναδάς.
Σύμφωνα με το Μνημόνιο των Παρισίων διενεργούνται κάθε χρόνο επιθεωρήσεις σε ποντοπόρα πλοία από τις κρατικές αρχές και ανάλογα με τα αποτελέσματα επιβάλλονται κυρώσεις (κρατήσεις ή και απαγορεύσεις προσέγγισης σε λιμάνια) ενώ οι σημαίες του κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες, στη «λευκή», τη «γκρίζα» και τη «μαύρη».
Η "Λευκή Λίστα" αντιπροσωπεύει ποιοτικές σημαίες με σταθερά χαμηλό ιστορικό κράτησης. Οι σημαίες με μέση απόδοση εμφανίζονται στη "Γκρίζα λίστα". Η εμφάνισή τους σε αυτή τη λίστα μπορεί να χρησιμεύσει ως κίνητρο για βελτίωση και μετάβαση στη «Λευκή Λίστα». Ταυτόχρονα, οι σημαίες στο κάτω άκρο της «Γκρίζας λίστας» θα πρέπει να προσέχουν να μην παραμελούν τον έλεγχο των πλοίων τους και να μην κινδυνεύουν να καταλήξουν στη «Μαύρη Λίστα» το επόμενο έτος.
Η κατάταξη γίνεται με βάση τον συνολικό αριθμό επιθεωρήσεων και κρατήσεων κατά τη διάρκεια τριετούς κυλιόμενης περιόδου για σημαίες με τουλάχιστον 30 επιθεωρήσεις εκείνη την περίοδο.
Όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση για το 2022, που δόθηκε στη δημοσιότητα προ ημερών, στη «Μαύρη λίστα» βρίσκονται οι σημαίες:

•    «Μεσαίου κινδύνου» που είναι της Τανζανίας, των νησιών Κόμορος, της Σιέρα Λεόνε, του Βανουάτου και της Αλβανίας.
•    «Μεσαίου προς υψηλού κινδύνου» του Τόγκο, της Αλγερίας και της Μολδαβίας. Και
•    «Πολύ υψηλού κινδύνου» που είναι η σημαία του Καμερούν.
Στη «γκρίζα λίστα» βρίσκονται 18 σημαίες δύο περισσότερες από το 2019. Στις τελευταίες «επικίνδυνες» για υποβιβασμό θέση είναι οι σημαίες της Ουκρανίας, του Saint Kitts and Nevis, του Αζερμπαϊτζάν και του Παλάου. Αντίθετα στην κορυφή με προοπτικές ανόδου βρίσκονται η Κροατία, η Σαουδική Αραβία και της Δημοκρατίας της Κορέας.
Σε αυτή τη «γκρίζα λίστα» φιγουράρει και η σημαία του Παναμά, την οποία χρησιμοποιούν αρκετά Έλληνες πλοιοκτήτες, περίπου το 8% των ελληνόκτητων πλοίων.
Τέλος στη «Λευκή Λίστα» βρίσκονται 39 σημαίες δύο λιγότερες από το 2019. Ανάμεσά τους και σε περίοπτη θέση η Ελληνική σημαία, μετά την Δανία και την Ιταλία ενώ στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και άλλες σημαίες που χρησιμοποιούν Έλληνες όπως αυτές της Λιβερίας, των Βερμούδων, των Νήσων Μάν, της Κύπρου, της Μάλτας κ.α.
Στις τελευταίες θέσεις με κίνδυνο υποβιβασμού είναι οι σημαίες της Ταϊλάνδης, της Πολωνίας και της Λετονίας.
Από την ίδια έκθεση προκύπτουν ακόμα ότι:
Ο συνολικός αριθμός των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν το 2022 από τις κρατικές αρχές που μετέχουν στο Paris MOU είναι 17.289, στα ίδια επίπεδα με το 2019 οπότε πραγματοποιήθηκαν 17.908 επιθεωρήσεις. Η σύγκριση γίνεται με αυτό το έτος διότι λόγω της πανδημίας οι επιθεωρήσεις των κρατικών αρχών είχαν μειωθεί το 2020 και το 2021.
Οι καταγεγραμμένες ελλείψεις που οδήγησαν σε κράτηση πλοίων αυξήθηκαν από 3.015 το 2019 σε 4.873 το 2022.
Ορισμένες ελλείψεις αποτελούν σαφώς απειλή για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον λειτουργία των πλοίων ή για τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης επί του πλοίου, οπότε το πλοίο θα κρατηθεί μέχρι να αποκατασταθεί.
Σε σύγκριση με το 2019, ο αριθμός των κρατήσεων αυξήθηκε σημαντικά από 534 σε 723 κρατήσεις. Η αύξηση αυτή έχει ως αποτέλεσμα επίσης σημαντική αύξηση του ποσοστού κράτησης στο 4,18%. Το υψηλότερο ποσοστό εδώ και δέκα χρόνια.
Επίσης σε 10 συνολικά πλοία απαγορεύτηκε το 2022  η πρόσβαση σε λιμάνια μελών του Μνημονίου του Παρισιού. Από αυτά:
Τα  7 για πολλαπλές κρατήσεις και 3 επειδή δεν προσήλθαν στο αναφερόμενο ναυπηγείο επισκευής. Κατά τη διάρκεια μιας περιόδου από το 2020 έως το 2022, 4 πλοία έχουν απαγόρευση για δεύτερη φορά μετά από πολλαπλές κρατήσεις, με αποτέλεσμα η ελάχιστη περίοσο απαγόρευσης να ορίζεται σε 12 μήνες.

Τι ελλείψεις διαπιστώνονται
Οι ελλείψεις καταγράφονται σε σχέση με τις συμβάσεις. Ως εκ τούτου, ορισμένα (τμήματα) αυτών των συμβάσεων εμφανίζουν μια σχετικά μεγαλύτερη εγγραφή από άλλα (τμήματα) συμβάσεων. Αναφέρονται τα 5 υψηλότερα ποσοστά καταγραφής.
•    SOLAS Κεφάλαιο II-2 (Κατασκευή – Πυροπροστασία, πυρανίχνευση και πυρόσβεση)
Το σχετικό ποσοστό των ελλείψεων πυρασφάλειας που καταγράφηκαν παρέμεινε αρκετά σταθερό με τα χρόνια και είναι το υψηλότερο από όλες τις συμβάσεις. 15,5% το 2022, έναντι 14,8% το 2021 και 14,3% το 2020. Αριθμητικά, οι ελλείψεις που καταγράφηκαν το 2022 αυξήθηκαν σημαντικά σε 7.310. Εξετάζοντας συγκρίσιμα ιστορικά αρχεία, ένας μέσος όρος περίπου 5.200 ήταν κοινός.
•    SOLAS Κεφάλαιο II-1 (Κατασκευή – Δομή, υποδιαίρεση και ευστάθεια, μηχανήματα και ηλεκτρικές εγκαταστάσεις)
Το σχετικό ποσοστό σε αυτές τις ελλείψεις παρέμεινε επίσης σταθερό. 11,6% (2022), 12% (2021) και 11,3% (2020).
Σε αριθμούς? 5.455 (2022), 4.364 (2021) και 3.194 (2020).
•    MLC, 2006 Τίτλος 4 (Προστασία υγείας, ιατρική περίθαλψη, πρόνοια και προστασία κοινωνικής ασφάλισης)
Και πάλι, το σχετικό ποσοστό των εγγραφών παρέμεινε σταθερό στο 10,3%. Σε σύγκριση με το 2019, πρόκειται για αύξηση 2,2%, σε αριθμούς 1.604 επιπλέον ελλείψεις σε σύνολο 4.847 το 2022.
•    SOLAS Κεφάλαιο III (Σωστικές συσκευές και ρυθμίσεις)
Τα ποσοστά των σωστικών συσκευών και διευθετήσεων ποικίλλουν ελαφρώς. Το 2022 ποσοστό 9,5%, 8,7% το 2021 και 9,1% το 2020. Σε σχέση με το 2019, συγκρίσιμο ποσοστό δείχνει ποσοστό 8% και 3.197 εγγραφές έναντι 4.504 συνολικά το 2022.
•    SOLAS Κεφάλαιο V (Ασφάλεια πλοήγησης)
Παρόλο που ο αριθμός των καταγεγραμμένων ελλείψεων αυξήθηκε από το 2020 έως το 2022 (2.673, 3.213, 3.925), το σχετικό ποσοστό μειώθηκε από 9,4% το 2020 σε 8,9% το 2021 και 8,3% το 2022. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2019 μειώθηκε λιγότερο (2019). Οι συνολικές ελλείψεις σε αριθμούς μειώθηκαν επίσης από 4.367 σε 3.925.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις