Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

Αποκάλυψη: STOP από το Υπ. Πολιτισμού σε ΟΛΠ/Cosco στις μεταφορές αυτοκινήτων στο Παλατάκι

Φωτό αρχείου από μεταφορά ΙΧ στο λιμάνι
«Αυθαίρετα» o ΟΛΠ/Cosco μετατρέπει τον αρχαιολογικό χώρο στο Παλατάκι σε χώρο στάθμευσης (car terminal) για δεκάδες επιβατικά αυτοκίνητα, όπως αποκαλύπτεται σε έγγραφη απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού, που κατατέθηκε στη Βουλή.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Πολιτισμού σε έγγραφο, με ημερομηνία 3 Ιανουαρίου 2022, που κατατέθηκε στη Βουλή, αναφέρει ότι:

1.    «(….) τα σταθμευμένα αυτοκίνητα βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση και ορατή επαφή με το Κονώνειο τείχος, σε απόσταση από 2μ. περίπου έως λίγες δεκάδες μέτρα, κατά παράβαση της Αρχαιολογικής Νομοθεσίας»,
2.    «(…) για τη χρήση του χώρου αυτού, το ΥΠΠΟΑ ουδέποτε έλαβε αίτημα- έστω προσωρινής- αλλαγής χρήσης (εμπορική), με σκοπό την φορτοεκφόρτωση αυτοκινήτων εντός της δημοτικής έκτασης Παλατάκι και των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ είναι προφανές ότι δεν έχει δοθεί σχετική έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.».
Μετά από αυτό, υπήρξε παρέμβαση του Υπουργείου προς τον ΟΛΠ, από τον οποίο ζητήθηκε εγγράφως, στις 23 Δεκεμβρίου 2021, να χρησιμοποιεί τον χώρο μόνο για την εξυπηρέτηση πλοίων, καθώς και τον τουρισμό και την αναψυχή τουριστικής δραστηριότητας, σύμφωνα, πάντα, με τα οριζόμενα από την Αρχαιολογική Νομοθεσία.
Τα παραπάνω έγιναν γνωστά από την απάντηση, που δόθηκε σε ερώτηση της βουλευτού του ΜέΡΑ 25 Φωτεινής Μπακαδήμα και αποκαλύπτει το pireas2day.blogspot.gr.
Συγκεκριμένα, η βουλευτής με την ερώτησή της μετέφερε καταγγελία του Παρατηρητηρίου της Πειραϊκής σύμφωνα με την οποία «στις 9 Δεκεμβρίου 2021 για μια ακόμη φορά ο επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας Ε12 στο ΠΑΛΑΤΑΚΙ μετατράπηκε αυθαίρετα από τη COSCO σε CAR TERMINAL-χώρο φορτοεκφόρτωσης αυτοκινήτων».
«Περισσότερα από 1500 αυτοκίνητα που προορίζονται για ξένες αγορές παραμένουν- ανέφερε η καταγγελία-  σταθμευμένα 8 ημέρες μετά, περιμένοντας το πλοίο που θα τα παραλάβει για να ακολουθήσει μια νέα φορτοεκφόρτωση. Η αλλαγή χρήσης του επιβατηγού λιμένα κρουαζιέρας σε εμπορικό λιμένα δεν μπορεί πλέον να θεωρείται προσωρινή, αλλά σταθερή εναλλακτική λύση της COSCO κάθε φορά που παρουσιάζονται προβλήματα συμφόρησης και μακράς αναμονής στο τμήμα των containers».

Η απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού

Απαντώντας, εγγράφως,  στη βουλευτή το Υπουργείο Πολιτισμού γνωστοποιεί ότι μέσω της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, διενήργησε αυτοψία, κατά την οποία, διαπιστώθηκε ότι:
•    «Στη Χερσαία Λιμενική Ζώνη του ΟΛΠ Α.Ε., στην νότια πλευρά του λιμένα, στη Ζώνη του Επιβατικού Λιμένα – Τομέας Ι, στη λεγόμενη Περιοχή Κρουαζιέρας Κεντρικού Λιμένα, πλησίον του Β’ Επιβατικού Σταθμού «Θεμιστοκλής»- «Κανέλλος», έμπροσθεν της Πύλης Ε12, Β-ΒΑ του μνημείου «Παλατάκι» και του τμήματος του Οχυρωματικού Περιβόλου (Κονωνείου τείχους) που διατηρείται ορατό εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης και εκτός της περίφραξης με συρματόπλεγμα κατά μήκος της τελωνειακής γραμμής ISPS, βρίσκονται σταθμευμένα δεκάδες επιβατικά κυρίως αυτοκίνητα».
«Η περιοχή αυτή του λιμένα βρίσκεται εντός της κηρυγμένης και οριοθετημένης ως αρχαιολογικού χώρου περιοχής του Δήμου Πειραιά», σημειώνει το Υπουργείο. Και προσθέτει πως στην περιοχή αυτή «επιτρέπονται οι κύριες χρήσεις λιμενικής ζώνης επιβατικής- τουριστικής δραστηριότητας, τερματικού́ σταθμού́ εξυπηρέτησης επιβατών, τουρισμού́ – αναψυχής, καθώς και πολιτιστικές χρήσεις».
Κατά την αυτοψία, όπως αναφέρεται στο έγγραφο διαπιστώθηκαν τα εξής:
1.    «(…) ο εν λόγω χώρος χρησιμοποιείται προσωρινά ως χώρος φορτοεκφόρτωσης αυτοκινήτων, ενώ τα αυτοκίνητα πρόκειται να μεταφερθούν μέσα στο επόμενο 20ήμερο».
2.    «Ωστόσο, τα σταθμευμένα αυτοκίνητα βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση και ορατή επαφή με το Κονώνειο τείχος, σε απόσταση από 2μ. περίπου έως λίγες δεκάδες μέτρα, κατά παράβαση της Αρχαιολογικής Νομοθεσίας
»
3.    «(…) για τη χρήση του χώρου αυτού, το ΥΠΠΟΑ ουδέποτε έλαβε αίτημα- έστω προσωρινής- αλλαγής χρήσης (εμπορική), με σκοπό την φορτοεκφόρτωση αυτοκινήτων εντός της δημοτικής έκτασης Παλατάκι και των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ είναι προφανές ότι δεν έχει δοθεί σχετική έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ.»
Πάντως,  όπως επισημαίνεται «ουδεμία φθορά ή άλλη βλάβη του αρχαίου μνημείου παρατηρήθηκε».
Μετά τα παραπάνω και προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος πρόκλησης άμεσης ή έμμεσης βλάβης στο αρχαίο μνημείο, το Υπουργείο ζήτησε εγγράφως από τον ΟΛΠ/Cosco «άμεση συμμόρφωση με τους όρους των ανωτέρω Αποφάσεων, καθώς και την προβλεπόμενη από την Αρχαιολογική Νομοθεσία διαδικασία για τη χρήση του χώρου».

@ (Σχόλιο): Το Υπουργείο Πολιτισμού μόλις ενημερώθηκε για το θέμα έκανε αυτοψία, διαπίστωσε τις παραβάσεις, που έχουν γίνει και έκανε παρέμβαση για να σταματήσει αυτή η χρήση από τον ΟΛΠ. Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά κινήθηκε, ποτέ, ως όφειλε, αυτεπαγγέλτως, για να ελέγξει τη νομιμότητα της στάθμευσης αυτοκινήτων σε αρχαιολογικό χώρο; Εάν ναι, τι έγινε; Κινήθηκε η διαδικασία επιβολής κυρώσεων; Εάν όχι, γιατί δεν έγινε έλεγχος; Ερωτήματα…….


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις