Πέμπτη 6 Μαΐου 2021

Παγκόσμια αίσθηση προκαλεί το "τρελό σχέδιο" Ερντογάν να κάνει "νησί" το κέντρο της Πόλης!

 Παγκόσμια αίσθηση (εκτός από την Ελλάδα, όπου το θέμα έχει αποσιωπηθεί) προκαλεί το σχέδιο του Ταγίπ Ερντογάν να δημιουργήσει δυτικά της Κωνσταντινούπολης ένα «κανάλι» που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά για να απορροφηθεί μέρος της θαλάσσιας κυκλοφορίας του Βόσπορου.
Η βρετανική εφημερίδα «The Guardian» σε πρόσφατο δημοσίευμά της έχει κάνει λόγο για το «τρελό project» του Ερντογάν (Erdoğan’s “crazy project”) σημειώνοντας ότι

παρά τις μεγάλες αντιδράσεις, που έχουν προκληθεί από περιβαλλοντικές και άλλες οργανώσεις αλλά και από τον δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης, το υπουργείο Περιβάλλοντος της Τουρκίας ενέκρινε, τον περασμένο Ιανουάριο, τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του φαραωνικού έργου.
Μάλιστα, όπως μετέδωσε το fleetmon ο υπουργός Περιβάλλοντος Μουράτ Κούρουμ έγραψε, πρόσφατα, στο Twitter: «Έχουμε εγκρίνει τα σχέδια ανάπτυξης του έργου Kanal Istanbul και τα θέσαμε για δημόσια διαβούλευση. Θα κάνουμε γρήγορα βήματα για να εμπλουτίσουμε τη χώρα και την ιερή μας πόλη με το Kanal Istanbul».
Το έργο εκτιμάται ότι κοστίζει περίπου 75 δισεκατομμύρια λίρες Τουρκίας (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια) και συνδυάζεται με την κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου στη πλευρά της Μαύρης Θάλασσας και ενός νέου αυτοκινητόδρομου.
Αυτό το τριπλό πρόγραμμα είχε παρουσιαστεί, για πρώτη φορά, το 2011 από τον ίδιο τον Ερντογάν, που το περιέγραψε ο ίδιος ως ένα «τρελό έργο», εντάσσοντας το σε ένα σχέδιο για την αύξηση του ΑΕΠ της Τουρκίας σε 2 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2023, την εκατοστή επέτειο από την ίδρυση της σύγχρονης δημοκρατίας.

Το Kanal Istanbul

Όπως έχει γίνει γνωστό το Kanal Istanbul θα έχει μήκος 45 χιλιόμετρα και βάθος 25 μέτρα (80 πόδια) ενώ σε ορισμένα σημεία το πλάτος του θα φθάνει στο ένα χιλιόμετρο.
Θα ξεκινάει από τη λίμνη Küçükçekmece, μια φυσικά σχηματισμένη λιμνοθάλασσα στην ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά δυτικά της Κωνσταντινούπολης, θα περάσει βόρεια μέσω του φράγματος Sazlıdere και του χωριού laramlar και θα συνδεθεί με τη Μαύρη Θάλασσα στα βόρεια. Το έδαφος που θα ανασκαφεί για να σχηματισθεί το κανάλι θα χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή τριών τεχνητών νησιών στη Θάλασσα του Μαρμαρά.
 Όπως σημειώνει σε άρθρο του το National Geographic όταν ολοκληρωθεί, το κανάλι θα μετατρέψει το πιο πυκνοκατοικημένο  τμήμα της Κωνσταντινούπολης συμπεριλαμβανομένου του ιστορικού κέντρου της, σε νησί!

Τα περιβαλλοντικά προβλήματα
Οι επικριτές – στους οποίους περιλαμβάνεται ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης- προειδοποιούν ότι θα υπάρξει μεγάλο περιβαλλοντικό κόστος, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής οικολογικής καταστροφής της Θάλασσας του Μαρμαρά.
Όπως αναφέρεται στον Guardian yπάρχει μια λεπτή οικολογική ισορροπία μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Μαρμαρά, που συνδέεται επί του παρόντος με το στενό του Βοσπόρου.
«Η αλατότητα της Μαύρης Θάλασσας είναι μικρότερη από τη Θάλασσα του Μαρμαρά και η οργανική περιεκτικότητα της Μαύρης Θάλασσας είναι πολύ υψηλότερη από εκείνη της Θάλασσας του Μαρμαρά», λέει ο Cevahir Efe Akçelik, γραμματέας της Ένωσης Τμημάτων Τούρκων Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων.
Επειδή η Μαύρη Θάλασσα είναι 50 εκατοστά υψηλότερη από το Μαρμαρά, τόσο το επίπεδο όσο και η πυκνότητα αλατότητας θα άλλαζαν εάν τα δύο συνδέονταν από το κανάλι. Όχι μόνο αυτό, η ροή των κυτταρικών οργανισμών στο Marmara θα καταναλώνει επιπλέον οξυγόνο. Η απώλεια οξυγόνου θα μπορούσε να δει τα βακτήρια και άλλους οργανισμούς οργανισμοί να δημιουργούν ένα θειικό αέριο, το άρωμα του οποίου θα μπορούσε να εξαπλωθεί σε όλη την Κωνσταντινούπολη σαν σάπια αυγά. Και υπάρχουν φόβοι ότι θα μπορούσε να εξαλείψει εντελώς τη ζωή στο Μαρμαρά.
«Μερικοί ωκεανογράφοι λένε ότι 30 χρόνια αργότερα δεν θα απομείνει οξυγόνο στη Θάλασσα του Μαρμαρά. Είναι ένα πραγματικά επιβλαβές και επικίνδυνο έργο»,  είπε ο Akçelik
Ένα τμήμα του έργου απειλεί επίσης άμεσα την παροχή νερού στην Κωνσταντινούπολη. Η λίμνη Terkos και η δεξαμενή Sazlıdere παρέχουν το ένα τέταρτο του πόσιμου νερού της πόλης. Η πόλη αντλεί νερό από τη λίμνη από τη Ρωμαϊκή περίοδο και θεωρείτο  πάντα συμβολικά την κύρια πηγή νερού της Κωνσταντινούπολης.
Σε περίπτωση απώλειας αυτών των αποθεμάτων, λέει ο Akçelik, δεν υπάρχει εναλλακτική πηγή νερού στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Αντ 'αυτού, η κυβέρνηση θα έπρεπε να αντλήσει νερό από τον ποταμό Sakarya, βαθιά στην ασιατική πλευρά. Αυτό θα ήταν πολύ πιο ακριβό. Επίσης, ενέχει κινδύνους για την υγεία, δεδομένου ότι ο ποταμός περνά από την πρωτεύουσα της Τουρκίας, την Άγκυρα, και από μολυσμένες βιομηχανικές περιοχές για να φτάσει στη Μαύρη Θάλασσα. Το κανάλι θα καταστρέψει επίσης τη λιμνοθάλασσα Küçükçekmece, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να δει εκατοντάδες διαφορετικά είδη να εξαφανίζονται, προειδοποιούν οι επιστήμονες. Η λιμνοθάλασσα είναι μια σημαντική στάση για τα αποδημητικά πτηνά, ιδίως τον πτηνό του Cetti, τον γκρίζο ερωδιό, τον ανατολικό αυτοκρατορικό αετό και το φλαμίνγκο, που γεννούν όλα τα αυγά τους στο Küçükçekmece.
"Εάν χάσετε αυτήν τη λίμνη, χάνετε όχι μόνο μια πηγή πόσιμου νερού, αλλά μια πραγματικά σημαντική οικολογία", λέει ο Akçelik.
Η τουρκική κυβέρνηση ολοκλήρωσε την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΕΠΕ) για το Kanal Istanbul, δηλώνοντας ότι δεν προέβλεπε κανένα πρόβλημα με το έργο. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Αστικοποίησης άνοιξε το έργο σε δημόσια διαβούλευση. Περισσότερα από 70.000 άτομα υπέγραψαν μια αναφορά εναντίον της. Ωστόσο, τον Ιανουάριο, το υπουργείο έδωσε την έγκρισή του.
Ο Akçelik λέει ότι πιστεύει ότι ο πραγματικός μακροπρόθεσμος στόχος του καναλιού, αντί να διευκολύνει τη ναυτιλιακή κίνηση, είναι η δημιουργία ενός μεγάλου έργου υποδομής βόρεια της πόλης για την τόνωση της ανάπτυξης.
«Η κύρια ιδέα είναι η δημιουργία μιας νέας πόλης στη βόρεια Κωνσταντινούπολη», εξήγησε ο ίδιος.

Και από πίσω από το έργο τα συμφέροντα…

Σε εκτενές αφιέρωμα του National Geographic ο Cihan Baysal, ακαδημαϊκός που μελετά την αστική ανάπτυξη στην Τουρκία και είναι μέλος της Βόρειας Δασικής Άμυνας, μιας ομάδας περιβαλλοντικών ακτιβιστών στην Κωνσταντινούπολη μιλώντας για το σχέδιο των τριών έργων υπογράμμισε ότι «αυτά τα τρία έργα είναι αλληλένδετα και τροφοδοτούν το ένα το άλλο. Η ιδέα πίσω από αυτά είναι να ενισχυθεί η αξία των ακινήτων μέσω κερδοσκοπίας και να ενισχυθεί ο κατασκευαστικός τομέας, γιατί αυτό γυρίζει τα γρανάζια της οικονομίας».
Περίπου το 30% της γης κατά μήκος της διαδρομής του καναλιού ανήκει σε ιδιώτες και είναι ένα πολύ περιζήτητο εμπόρευμα. Ένα τετραγωνικό μέτρο γης γύρω από το Şamlar που πήρε για 6,5 $ πριν από τρία χρόνια, τώρα πωλείται έως και 184 $. Σε ορισμένες άλλες περιοχές κατά μήκος της διαδρομής του καναλιού, οι τιμές αυξήθηκαν από 25 $ σε περισσότερα από 800 $ ανά τετραγωνικό μέτρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις