Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2021

Πως η επέκταση της πράσινης ενέργειας επηρρεάζει τη Ναυτιλία

Η «πράσινη ενέργεια» θα φέρει ανακατατάξεις και στη Ναυτιλία!
Αυτό εκτιμούν αναλυτές καθώς το «πράσινο» ενεργειακό κίνημα έχει ήδη καθιερωθεί στην αγορά και αναμένεται τα επόμενα χρόνια να δυναμώσει επηρεάζοντας αργά μεν αλλά σταθερά αρνητικά το θαλάσσιο εμπόριο μεταφοράς παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο, κάρβουνο). Και αυτό- συνιστούν- θα πρέπει ν’ αρχίσει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη τόσο στις μελλοντικές επενδύσεις των εφοπλιστών για τα νέα πλοία τους αλλά και την αναδιομόρφωση των εμπορικών διαδρομών.
Σημείο- κλειδί για την δρομολόγηση εξελίξεων θεωρείται η εκλογή Μπάϊντεν στη προεδρία των ΗΠΑ αφού αναμένεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ τόσο με την επανένταξη της χώρας στη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα όσο και εξαιτίας των επενδύσεων, που έχουν γίνεται τελευταία χρόνια στη «πράσινη ενέργεια»
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια έχει ήδη εμφανιστεί σταδιακή επιβράδυνση του μεριδίου αγοράς των παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων. Ο «δείκτης» των ορυκτών καυσίμων, που είναι το αργό πετρέλαιο (ανεπεξέργαστο πετρέλαιο) έχει ξεκινήσει από το 2016 να παρουσιάζει μείωση στη κατανάλωσή του κατά 0,2- 0,3% ετησίως. Η εκτιμώμενη πτώση το 2020 είναι τεράστια, αν και αυτό δεν είναι ενδεικτικό λόγω της πανδημικής επίδρασης στην παγκόσμια οικονομία.
Η κατανάλωση, όμως,  δεν είναι το μόνο ενδεικτικό μέγεθος. Ήδη, ο αριθμός των εγκαταστάσεων πετρελαίου έχει μειωθεί κατά 39% τα τελευταία 5 χρόνια ενώ φημολογείται πως η νέα αμερικανική κυβέρνηση θα ανακοινώσει αμέσως την ανάκληση της άδειας για το έργο αγωγού πετρελαίου Keystone XL και το μορατόριουμ για όλες τις μισθώσεις πετρελαίου, αερίου και άνθρακα για περίπου 2,8 εκατομμύρια εκτάρια ομοσπονδιακής γης.
Βέβαια, οι ΗΠΑ δεν είναι μόνες τους σε αυτήν την πορεία μείωσης παραγωγής οξειδίων του άνθρακα καθώς η Ευρώπη έχει ήδη λάβει σημαντικά μέτρα για αυτόν τον στόχο ενώ και η Κίνα έχει ανακοινώσει τη φιλοδοξία της να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα πριν από το 2060.
Εκτός, όμως, το πετρέλαιο, που αφορά την αγορά των δεξαμενοπλοίων έχουμε και τη μείωση της χρήσης του κάρβουνου, που αφορά το χώρο των bulk carriers.
Η αποεπένδυση στη βιομηχανία άνθρακα άρχισε να γίνεται εμφανείς από το 2011, όταν οι ρυθμοί αύξησης της κατανάλωσης άρχισαν να μειώνονται. Αυτή η πτώση ήταν ιδιαίτερα έντονη κατά την περίοδο 2014-2019, όπου η συνολική κατανάλωση μειώθηκε περισσότερο από 2,5%. Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τη συμφωνία του Παρισιού, η χρήση άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να μειωθεί κατά 80% έως το 2030 (σε σύγκριση με το 2010). Σύμφωνα με αυτόν τον στόχο, η ενεργειακή διπλωματία της ΕΕ φέρεται να αποθαρρύνει ήδη τις επενδύσεις σε έργα υποδομής ορυκτών καυσίμων.
Ωστόσο, η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας δεν αναμένεται να επιβραδυνθεί κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας και, ως εκ τούτου, θα υπάρξει ακόμη μεγαλύτερο κενό για να γεμίσει η «καθαρότερη» ενέργεια. Το φυσικό αέριο είναι αναμφισβήτητα ένας από τους μεγάλους νικητές. Έχουμε ήδη δει μια τεράστια αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης κατά την τελευταία δεκαετία, με μέση ετήσια αύξηση 3%. Αυτή η τάση προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί τα επόμενα 5 χρόνια, με εκτιμώμενο μέσο ρυθμό ανάπτυξης 1,5%. Ταυτόχρονα, η πιο εντυπωσιακή άνοδος της κατανάλωσης παρατηρήθηκε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική κ.λπ.), με τον ετήσιο ρυθμό αύξησής της κατά την τελευταία δεκαετία να διατηρείται διψήφια.

• Με στοιχεία από ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking Inc, που δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία επισκόπηση της Capital Link Media, τμήμα της Capital Link, εταιρείας επενδυτικών σχέσεων και χρηματοοικονομικών επικοινωνιών με έδρα τη Νέα Υόρκη με στρατηγική εστίαση στη Ναυτιλία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις