Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019

«Χρυσή» περίοδος για εφοπλιστές ιδιοκτήτες ΠΑΕ και όχι μόνο. Πόσα κερδίζουν κάθε ημέρα από τα πλοία τους

Η αγορά των δεξαμενόπλοιων βιώνει, τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ένα εντυπωσιακό ράλι ναύλων, με το δείκτη BDTI να φθάσει την περασμένη Παρασκευή 11/10 στις 1.941 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2008!
Την ίδια ώρα, ο μέσος όρος απόδοσης μιας χρονοναύλωσης (Time charter equivalent- TCE) για ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο VLCC (very large crude carriers- VLCC), μεταφορικής ικανότητας άνω των 250.000 τόνων, που μπορεί να μεταφέρει 2.000.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, άγγιξε το ποσό ρεκόρ των
240.000 δολαρίων την ημέρα!
Ακόμα καλύτερα, στην ελεύθερη αγορά (spot market) η ναύλωση ενός VLCC για ένα ταξίδι μεταξύ Μέσης Ανατολής- Σιγκαπούρη μπορεί να απέδιδε και 305.998 δολάρια την ημέρα, όταν μια εβδομάδα νωρίτερα (4.10) απέδιδε μόλις 89.164 δολάρια την ημέρα. Δηλαδή, σε μια εβδομάδα υπήρξε αύξηση των ναύλων κατά 243,2%!
Αντίστοιχα, για τα λίγο μικρότερα πλοία (Suezmax)  ο μέσος όρος απόδοσης μιας χρονοναύλωσης έφτασε, στις 11 Οκτωβρίου, στα 136.000 δολάρια την ημέρα! Την ίδια ημέρα στην «ελεύθερη αγορά» η ναύλωση ενός τέτοιου πλοίου για ένα ταξίδι μεταξύ Δυτικής Αφρικής και Ηνωμένες Πολιτείες στην ακτή του Ατλαντικού «έκλεινε» προς 186.443 δολάρια την ημέρα καταγράφοντας αύξηση κατά 172,3% συγκριτικά με μια εβδομάδα νωρίτερα!

Γιατί μας ενδιαφέρουν αυτά;
Διότι δίνουν μια ανάγλυφη εικόνα της κερδοφορίας, που έχουν αυτό το διάστημα οι εφοπλιστές στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, στον οποίο κυριαρχούν οι Έλληνες,
Ωστόσο, παρά την κερδοφορία τους επιμένουν να ζητάνε μειώσεις μισθών των Ελλήνων ναυτικών και να προτιμούν- στη συντριπτική πλειοψηφία τους- χαμηλόμισθους αλλοδαπούς ναυτικούς ενώ όλος αυτός ο πλούτος παραμένει αφορολόγητος ανά τον κόσμο….
Σημειωτέον, δε, ότι σε αυτό τον χώρο των δεξαμενοπλοίων δραστηριοποιούνται και οι εφοπλιστές, ιδιοκτήτες διαφόρων ΠΑΕ, όπως οι Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιάννης Αλαφούζος και Δημήτρης Μελισσανίδης. Και είναι φανερό ότι με τα έσοδα ενός μήνα από ένα τέτοιο τάνκερ (240.000 δολάρια την ημέρα Χ 30= 7.200.000 δολάρια) θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις ομάδες του με ποδοσφαιριστές πρώτης γραμμής.

Που οφείλεται αυτή η «έκρηξη» των ναύλων;

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές αυτή η «έκρηξη» των ναύλων στον χώρο των δεξαμενόπλοιων οφείλεται στους εξής παράγοντες:
1.    Στον περιορισμό των διαθέσιμων πλοίων.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξαν οι κυρώσεις των ΗΠΑ σε δύο θυγατρικές της Cosco, που έβγαλαν εκτός αγοράς περίπου 40 VLCC.
«Η έλλειψη σαφήνειας όσον αφορά την κυριότητα κάθε σκάφους οδήγησε στην πλήρη απομάκρυνση από την αγορά του στόλου της COSCO σε VLCC. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι τώρα υπάρχουν φήμες που κυκλοφόρησαν στην αγορά ότι τρεις μονάδες VLCC που ανήκουν στον κινέζο κολοσσό έχουν ναυλωθεί σε απροσδιόριστους ναυλωτές τις τελευταίες ημέρες. Ωστόσο, δεν υπάρχει προσδοκία ότι οι κυρώσεις θα αρθούν σύντομα», αναφέρουν αναλυτές.
Εκτός, όμως, από τις κυρώσεις προς την Cosco υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες από τους ναυλωτές σχετικά με τα δεξαμενόπλοια που έχουν εμπορικό ιστορικό με τη Βενεζουέλα, η οποία στην πραγματικότητα έχει ουσιαστικά αποσύρει από την αγορά άλλα 200 - 250 δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Επιπλέον, αρκετές μονάδες ήταν ήδη εκτός αγοράς λόγω εγκατάστασης μονάδων καθαρισμού των καυσίμων, στο πλαίσιο των μέτρων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για «καθαρότερα’ καύσιμα.
2.    Η αυξημένη ζήτηση πλοίων για μεταφορά πετρελαίου, που παραδοσιακά παρατηρείται στο τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους σε συνδυασμό με την αποκατάσταση των επιπέδων παραγωγής πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας.

Πόσο θα κρατήσει αυτή η «έκρηξη» των ναύλων;Κανένας δεν γνωρίζει με ακρίβεια. «Είναι αυτή η «τέλεια καταιγίδα» ή είναι απλώς μια προσωρινή «έκρηξη» που θα διορθώσει σύντομα;», διερωτώνται οι ναυτιλιακοί αναλυτές. Και προειδοποιούν:
«Τα βασικά στοιχεία της προσφοράς και της ζήτησης δικαιολογούν μια πολύ ισχυρότερη από την αναμενόμενη εμπορευματική αγορά, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι τρέχουσες τάσεις μοιάζουν με «φούσκα». Μόλις επιλυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο στόλος, η αγορά θα αντιμετωπίσει γρήγορα μια απότομη διόρθωση προς τα κάτω».
Μέχρι τότε, όμως, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων έχουν μια μεγάλη ευκαιρία και ένα παράθυρο (μεγάλο ή μικρό) για να επωφεληθούν από αυτήν την κατάσταση.

  • Με πληροφορίες από ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking που δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων και προβολής Capital Link Shipping

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις