Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

Η μάχη για την αποτροπή της επέκτασης του λιμανιού συνεχίζεται! Συζητείται σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο

Παρέμβαση κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά, που θα γίνει τη Τετάρτη 18/7, με πρώτο θέμα συζήτησης το αναπτυξιακό πρόγραμμα (Master Plan) του ΟΛΠ, προγραμματίζουν οι Επιτροπές Κατοίκων ενάντια στην επέκταση του επιβατικού λιμανιού.
«Λέμε ΟΧΙ στο απολύτως περιττό και καταστροφικό νέο ΛΙΜΑΝΙ 133-175 στρεμμάτων (Α’-Β’ φάση) ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑÏΚΗ, μπροστά στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στο 23ο και το 54ο Δημοτικό Σχολείο», επισημαίνουν κάτοικοι της πειραϊκής χερσονήσου σε ανοιχτή επιστολή τους προς όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ήδη, περισσότεροι από 7.000 κάτοικοι έχουν συνυπογράψει κείμενα διαμαρτυρίας και προγραμματίζουν να πραγματοποιήσουν, την Τετάρτη 18/7, στις 4 το μεσημέρι, συγκέντρωση έξω από το Δημαρχείο Πειραιά, καθώς στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου θα αρχίσει στις 4.30 το μεσημέρι η συνεδρίαση του Σώματος.
Να σημειωθεί ότι:
•    Η επέκταση του νότιου επιβατικού λιμανιού χρηματοδοτείται κατά 95% από ευρωπαϊκά κονδύλια καθώς το έργο είχε σχεδιαστεί και προταθεί προς χρηματοδότηση από τον δημόσιο ΟΛΠ. Είναι το μεγαλύτερο ποσοστό χρηματοδότησης που έχει διατεθεί από την Ε.Ε
Σύμφωνα, δε, με την απόφαση έγκρισης της χρηματοδότησης θα δημιουργηθούν δύο νέες θέσης πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων «νέας γενιά», δηλαδή μήκους άνω των 300 μέτρων και με χωρητικότητα 4.000 επιβατών.
Από εκεί και πέρα είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η Επιτροπή έχει αναγνωρίσει ότι:
•    «(…) είναι μάλλον απίθανο ότι η νέα μεταφορική ικανότητα που δημιουργείται με αυτό το έργο θα επιτρέψει στον λιμένα του Πειραιά να αποκτήσει σημαντικό, πόσω μάλλον, κυρίαρχο μερίδιο στη σχετική αγορά».
Με δύο λόγια, το πολυδάπανο έργο (προϋπολογισμού 120 εκατομ.) θεωρείται «μάλλον απίθανο» να φέρει ουσιαστικές ανατροπές στο τομέα της κρουαζιέρας, που θα μπορούσαν να έχουν και μεγαλύτερα οφέλη για την πόλη.
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι οι Βρυξέλες έχουν ανάψει το «πράσινο φως» για την εκτέλεση του έργου και από τον ιδιωτικό ΟΛΠ ενώ έχουν ζητήσει επιπλέον στοιχεία και διευκρινίσεις για:
1.    Τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου. Και
2.    Τις κυκλοφοριακές συνέπειες στην πόλη.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι έχουν ήδη δοθεί απαντήσεις από τον ΟΛΠ και αναμένεται η απόφαση για το εάν θα κριθούν ικανοποιητικές ή θα ζητηθούν επιπλέον στοιχεία.

Ένα άλλο στοιχείο, που προβληματίζει τους κατοίκους και όχι μόνο είναι η πρόβλεψη στην απόφαση της ΕΕ για χρηματοδότηση ότι το  νέο λιμάνι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για εμπορικές χρήσεις (βλ. φορτία).
Από την πλευρά του ΟΛΠ και όχι μόνο δίνονται προφορικές διαβεβαιώσεις ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει.
Όμως, μην ξεχνάμε ότι:
•    Τα πλοία- κοντέϊνερ «νέας γενιάς», με μεταφορική ικανότητα άνω των 15.000 κοντέϊνερ, έχουν ξεκινήσει να έρχονται ενώ τα κρουαζιερόπλοια «νέας γενιάς», εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν έχουν αρχίσει να έρχονται και κανένας δεν μπορεί με βεβαιότητα να πει ότι θα έρθουν, αφού οι δύο μεγάλες εταιρείες διαχείρισής τους (Royal Caribbean και Carnival) δεν εξαρτώνται από το εν λόγω έργο.…

Για την πληρέστερη ενημέρωση όλων δημοσιεύουμε το πλήρες κείμενο της ανοιχτής επιστολής των κατοίκων της Πειραϊκής.

Πάνω από 7.000 κάτοικοι του Πειραιά, κυρίως της Α' Κοινότητας, είμαστε σε αναβρασμό από τον Απρίλη, έχουμε διοργανώσει ως τώρα  δύο μαζικές ανοικτές συνελεύσεις και με τις υπογραφές μας:
Λέμε ΟΧΙ στο απολύτως περιττό και καταστροφικό νέο ΛΙΜΑΝΙ 133-175 στρεμμάτων (Α’-Β’ φάση) ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑÏΚΗ, μπροστά στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στο 23ο και το 54ο Δημοτικό Σχολείο
 Λέμε ΟΧΙ στο τεράστιο μπάζωμα της θάλασσας (τουλάχιστον 2.500.000 κ.μ.)
Αρνούμαστε να πληρώσουμε 130 εκ. ευρώ κρατική χρηματοδότηση για ένα περιττό και καταστροφικό για την πόλη μας έργο, ενώ υπάρχουν πιεστικές πραγματικές ανάγκες
Η επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή, μέσα στα σπίτια μας, προορίζεται αρχικά για 2+2 θέσεις για πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια τα οποία, χωρίς ηλεκτροδότηση από την ξηρά, μολύνουν διαρκώς τον αέρα με θανατηφόρα μικροσωματίδια και οξείδια του Αζώτου και του Θείου. Στη δεύτερη φάση θα προστεθούν 4 τέτοιες θέσεις.
Το έργο είναι περιττό, γιατί υπάρχουν ήδη 3 θέσεις γι' αυτόν το σκοπό μεταξύ των συνολικά 11 θέσεων για κρουαζιερόπλοια. Το 2011 είχαν εξυπηρετηθεί με τις υπάρχουσες υποδομές χωρίς πρόβλημα, 500.000 περισσότεροι επισκέπτες από όσους εξυπηρετούνται σήμερα. Συμφωνούμε με την πρόθεση της Cosco να αυξήσει το home porting. Ωστόσο αυτό δε χρειάζεται νέες προβλήτες, αλλά αξιοπρεπείς επιβατικούς σταθμούς. Υπάρχει μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των 2 από τους 3 σταθμούς που λειτουργούν.
Το έργο είναι καταστροφικό, γιατί λιμάνι στην Πειραϊκή για κρουαζιέρα σημαίνει υπερβολική μόλυνση του αέρα και της θάλασσας, μεγάλη ηχορύπανση (σύμφωνα με παραδοχή της ΣΜΠΕ) και κυκλοφοριακό χάος για τον ήδη επιβαρυμένο Πειραιά, καθώς ο κύριος όγκος των επισκεπτών διακινείται με τουριστικά λεωφορεία. Το έργο σημαίνει, λοιπόν, σοβαρό κίνδυνο για τη ζωή μας και την ποιότητά της. Γι' αυτό δεν έχει εγκριθεί ακόμη και δε δίνεται για διαβούλευση η ΣΜΠΕ. Επιπλέον, το έργο σημαίνει υποβάθμιση του οικισμού, του τοπίου και του μοναδικής ιστορικής σημασίας χώρου από την Ζέα ως την Σαλαμίνα που περιλαμβάνει το Κονώνειο Τείχος και το μνημείο του Θεμιστοκλή.
Γνωρίζουμε ότι το έργο είχε τη στήριξη όλων των κυβερνήσεων από το 2010. Ψηφίστηκε στη Βουλή το 2016 από όλα τα δημοκρατικά κόμματα πλην του ΚΚΕ ως υποχρεωτικό, στερώντας και σε εσάς τη δυνατότητα διαβούλευσης. Ακόμη και τώρα, καλείστε να ψηφίσετε χωρίς πλήρη ενημέρωση, αφού η ΣΜΠΕ δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί επίσημα.
Τώρα που το θέμα κρίνεται στον φυσικό χώρο νομιμοποίησής του, το Δημοτικό Συμβούλιο, σας καλούμε να πάρετε καθαρή θέση όχι μόνο ως δημοτικοί άρχοντες αλλά και ως Πειραιώτες/ισσες, παρότι η ψήφος σας είναι μόνο συμβουλευτική. Σας ζητάμε να μην κρυφτείτε πίσω από τη δέσμευση της Βουλής και να αντιταχθείτε μαζί μας σ' αυτήν την περιττή καταστροφή. Πλέον κανείς δεν μπορεί να επικαλεστεί άγνοια ή αναρμοδιότητα  για ένα θέμα που έχει ευρύτερες κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις. Το έργο ελέγχεται ήδη στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς για τη νομιμότητά του, καθώς και για την αναγκαιότητα και  αναλογικότητα της  εγκεκριμένης  δαπάνης σε σχέση με την επίτευξη του δηλωθέντος σκοπού.
 Η μεγάλη ζημιά είναι βέβαιη, τα οφέλη, όμως, για την κρουαζιέρα γενικά, αλλά και για την ίδια την πόλη εξαιρετικά αβέβαια. Για να αναπτυχθεί το home porting και ο τουρισμός γενικότερα, ο Πειραιάς χρειάζεται σύνδεση του λιμανιού με δρόμους κλειστής κυκλοφορίας με το εθνικό δίκτυο, ανάδειξη της ιστορίας της πόλης,  ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των ήδη υπαρχόντων επιβατικών σταθμών, οικιστική αναβάθμιση γύρω από το λιμάνι κι όχι νέες προβλήτες που μόνο ζημιά και υποβάθμιση θα φέρουν. Χρειαζόμαστε έργα που λύνουν προβλήματα, όχι έργα που δημιουργούν νέα. Χρειαζόμαστε μια αξιοβίωτη πόλη για τους κατοίκους της, που θα τη χαίρονται και οι επισκέπτες της.
Συμμεριζόμαστε τη σύσσωμη αντίθεση της πόλης στο καταχρηστικό, ανοικτό εμπορικό κέντρο που θα γίνει πάνω στην επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή. Όμως, ο μόνος βέβαιος τρόπος να μη γίνει ποτέ το mall που θα έχει καταστροφικές συνέπειες για την αγορά του Πειραιά, είναι να μη γίνει ποτέ η ίδια η επέκταση.
Από αυτήν τη σκοπιά, ιδίως αν δε γίνει το mall, όπως όλοι στον Πειραιά θέλουμε, κρύβεται ένας άλλος κίνδυνος. Στην απόφαση έγκρισης της Ε.Ε. του 2013 η Ελλάδα δεσμεύτηκε πως, αν η ζήτηση το απαιτήσει, η επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή θα χρησιμοποιηθεί για παράκτιες μεταφορές, δηλαδή, και για εμπορευματοκιβώτια. Είναι βέβαιο ότι μια τέτοια αύξηση της ζήτησης θα συμβεί σύντομα στον Πειραιά που έχει τη μεγαλύτερη αύξηση στον κόσμο στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων. Η επέκταση στην Πειραϊκή, λοιπόν, δεν είναι κάτι ξεχωριστό από τα υπόλοιπα μεγάλα προβλήματα του Επιχειρησιακού Σχεδίου του ΟΛΠ. Αντιθέτως, αν η Πειραϊκή γίνει προβλήτα για εμπορευματοκιβώτια, τι θα εμποδίσει μετά την Cosco να βάλει εμπορευματοκιβώτια παντού;
Ως Πειραιώτες/ισσες προς Πειραιώτες/ισσες, σας ζητάμε να πάρετε καθαρή θέση. Δεν υπάρχει πια καμιά δικαιολογία για υπεκφυγές.

Εμείς οι κάτοικοι είμαστε αποφασισμένοι, όπως συμφωνήσαμε στην τελευταία μας συνέλευση, να καταγγείλουμε νομικά σε Ελλάδα και Ευρώπη την περιττή και καταστροφική για τον Πειραιά και τη ζωή μας επέκταση του λιμανιού. Στόχος μας είναι να κρατάμε μαχητικά στην επικαιρότητα το θέμα ως την τελική ακύρωση του έργου. Μόλις αρχίσαμε και θα συνεχίσουμε τον δίκαιο αγώνα μας ως το τέλος, για να μην πέσει ούτε πετραδάκι στη θάλασσα της Πειραϊκής.
Όσοι κι όσες από τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου  στηρίξετε την επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή, ή δεν πείτε ένα ξεκάθαρο ΟΧΙ, θα μας βρείτε απέναντί σας. Θα χάσετε την εμπιστοσύνη μας. 
Θέλουμε να ξέρουμε για κάθε έναν/μία από τους εκλεγμένους εκπροσώπους μας: Αν ήταν στο χέρι σας, θα εγκρίνατε την επέκταση του λιμανιού στην Πειραϊκή, με κίνδυνο, πέραν της μεγάλης περιβαλλοντικής και κυκλοφοριακής ζημιάς για όλη την πόλη, οι νέες προβλήτες να χρησιμοποιηθούν για εμπορευματοκιβώτια, ανοίγοντας τον δρόμο να συμβεί το ίδιο σε όλο το λιμάνι με μεταφορά της ακτοπλοΐας εκτός Πειραιά;

Πειραιάς, 17/7/18
ΚΙΝΗΣΗ "ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ"  &  ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ "ΛΙΜΑΝΙ ΦΙΛΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ!"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι πιο δημοφιλείς αναρτήσεις