Σελίδες

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023

Φόβοι για μεγάλες αυξήσεις σε βενζίνη, πετρέλαιο λόγω των συγκρούσεων Ισραήλ- Χαμάς. "Απογειώθηκαν" τα μεταφορικά

 

Του Σταύρου Μαλαγκονιάρη


Προ των πυλών βρίσκεται άνοδος στη τιμή της βενζίνης και… οσονούπω του πετρελαίου θέρμανσης εξαιτίας της έναρξης των συγκρούσεων μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς.
Οι δυσμενείς εξελίξεις, που φέρνει για όλους τους καταναλωτές ένα νέο «κύμα» ακρίβειας στα καύσιμα και κατ’ επέκταση σε πολλά άλλα αγαθά, προδιαγράφονται από δύο στοιχεία:
1.   Την μεγάλη αύξηση, που έχει σημειωθεί στους ναύλους των πλοίων, την τελευταία εβδομάδα, μετά την έναρξη των συγκρούσεων, με αντίστοιχα οφέλη για τους εφοπλιστές. Και εδώ θα πρέπει να πούμε ότι η αύξηση του μεταφορικού κόστους μετακυλίεται τελικά στον καταναλωτή.
Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Bloomberg, που επικαλείται στοιχεία του Baltic Exchange στο Λονδίνο, οι ναύλοι σε 16 παγκόσμιες εμπορικές διαδρομές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο περισσότερο από 50% σε σύγκριση με την 9η Οκτωβρίου. Η μεγαλύτερη αύξηση το ίδιο διάστημα καταγράφεται για τις αποστολές στη Μεσόγειο Θάλασσα, οι οποίες διπλασιάστηκαν.
Να πούμε ότι η «βιομηχανία» δεξαμενόπλοιων μετράει συνήθως τα ποσοστά σε σημεία Worldscale, τα οποία δίνουν στους ιδιοκτήτες και στις εταιρείες που μισθώνουν τα πλοία τους έναν εύκολο τρόπο να διαπραγματεύονται το κόστος σε δολάρια ανά τόνο σε χιλιάδες μεμονωμένες εμπορικές διαδρομές. Αυτός ο δείκτης έφτασε στις 219,44 μονάδες στη Μεσόγειο τη περασμένη Δευτέρα, από 107,78 μονάδες μια εβδομάδα νωρίτερα.
«Η ναυτιλία έχει ωφεληθεί ιστορικά από γεωπολιτικές αναταραχές», δήλωσε στο Bloomberg ο John Kartsonas, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors LLC, η οποία διαχειρίζεται αμοιβαία κεφάλαια που διαπραγματεύονται σε χρηματιστήρια που συνδέονται με τη ναυτιλία. «Η επιθυμία για εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού είναι το πρώτο πράγμα που έχουν στο μυαλό τους οι έμποροι όταν αρχίζουν οι πόλεμοι ή οι συγκρούσεις», ανέφερε ο ίδιος.
2.    Την ενδεχόμενη αύξηση των τιμών του πετρελαίου, ιδιαίτερα σε περίπτωση επέκτασης των συγκρούσεων και εμπλοκής άλλων πετρελαιοπαραγωγών κρατών όπως το Ιράν.
Ήδη, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου στις ΗΠΑ όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο διαπραγματεύτηκαν περίπου 4% υψηλότερα στα 86 δολάρια το βαρέλι τη Δευτέρα, μετά την έναρξη των συγκρούσεων.
Αν και το αργό διαπραγματεύτηκε ελαφρώς χαμηλότερα νωρίς την Τρίτη, οι μάχες έχουν εγείρει ανησυχίες ότι το πετρέλαιο θα μπορούσε να ξεπεράσει το όριο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι, σε σύγκριση με το τρέχον επίπεδό του περίπου στα 86 δολάρια, σύμφωνα με την S&P Global.

Ελληνόκτητο πλοίο, γεμάτο πετρέλαιο, στο Ισραήλ;

Πάντως, λόγω των συγκρούσεων που γίνονται έχουν σταματήσει οι παραδόσεις φορτίων αργού πετρελαίου (μαζούτ) στον κύριο τερματικό σταθμό εισαγωγής του Ισραήλ στη Μεσόγειο, στο Ασκελόν (Ashkelon).
Τηλεγράφημα του Bloomberg επικαλούμενο εμπορικές πηγές το Ισραήλ προκειμένου να ξεπεράσει τα εμπόδια που υπάρχουν στο Ασκελόν θεωρείται πιθανό να χρησιμοποιήσει για εκφόρτωση του λιμάνι του Eilat στην Ερυθρά Θάλασσα, μόλις λίγα μίλια δυτικά από την Άκαμπα της Ιορδανίας αν και το συγκεκριμένο λιμάνι δεν χρησιμοποιείται, εδώ και αρκετά χρόνια, για εκφορτώσεις πετρελαίου.
Σύμφωνα με το ίδιο τηλεγράφημα, στο Eilat είναι πιθανό να καταλήξει το ελληνόκτητο με σημαία Μάλτας δεξαμενόπλοιο «Seaviolet», χωρητικότητας 158.218 τόνων, που μεταφέρει φορτίο αργού πετρελαίου βάρους άνω του ενός εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου, το οποίο επίσημα έχει προορισμό την Άκαμπα.
Ωστόσο, κατά το Bloomberg το φορτίο αγοράστηκε στο Αζερμπαϊτζάν από το ισραηλινό διυλιστήριο Paz Oil,
Κατά το marinetraffic.com το πλοίο ξεκίνησε από τις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών στο λιμάνι του Κεϋχάν της Τουρκίας, όπου καταλήγει ο πετρελαϊκός αγωγός του Αζερμπαϊτζάν,  με κατεύθυνση την διώρυγα του Σουέζ.
Ειδικά για το λιμάνι του Ασκελόν το UK P&I Club, διεθνής ασφαλιστής εμπορικών πλοίων έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων, δήλωσε την Τετάρτη ότι η προβλήτα πετρελαίου στο Ashkelon «δέχεται συνεχείς επιθέσεις με ρουκέτες», επικαλούμενη τοπικούς ανταποκριτές της στην περιοχή.
Ενώ το Ashkelon είναι επίσημα «ανοιχτό», «είναι πρακτικά κλειστό και τα πλοία πρέπει να κανονίσουν την άφιξη/είσοδό τους στο λιμάνι με το {πολεμικό} ναυτικό», ανέφερε το UK P&I Club.

•    Πηγές: gcaptain.com, ajot.com, .cbsnews.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου