Σελίδες

Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023

"Αγκάθι" οι σχέσεις πόλης- κρουαζιέρας. Βενετία, Βαρκελώνη περιορίζουν κρουαζιερόπλοια, ο Πειραιάς θέλει (;) περισσότερα

Του Σταύρου Μαλαγκονιάρη

Σε μεγάλο «αγκάθι» εξελίσσονται οι σχέσεις των πόλεων- λιμανιών με την κρουαζιέρα!
Μετά τη Βενετία και η Βαρκελώνη θέτει περιορισμούς στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κρίνοντας ότι τα οικονομικά οφέλη από τις αυξημένες προσεγγίσεις είναι πολύ λιγότερα από το κόστος της περιβαλλοντικής και κυκλοφοριακής συμφόρησης, που προκαλείται.
Την ίδια ώρα ορισμένοι επιχειρηματικοί κλάδοι του Πειραιά, έμποροι και εφοδιαστές πλοίων, επιδιώκουν, για καθαρά οικονομικούς λόγους, την προσέλκυση όλο και περισσότερων κρουαζιερόπλοιων με τον Δήμο να συντάσσεται κατά κανόνα με αυτούς χωρίς να εξετάζονται οι επιπτώσεις στην πόλη.
Τελευταία εξέλιξη στο ζήτημα ήταν η συνάντηση, που γνωστοποιήθηκε, την Τετάρτη 18/10, από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), μεταξύ της διευθύντριας Ανατολικής Μεσογείου της Cruise Lines International Association (CLIA), Μαρίας Δεληγιάννη με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρο Καπράλο, και τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων, Νικόλαο Μαυρίκο.
Όπως αναφέρεται στο δελτίο τύπου ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ «αναφέρθηκε στη σημασία που προσλαμβάνει για την πόλη του Πειραιά και, ειδικότερα, για το Πειραϊκό επιχειρείν η, με γεωμετρική πρόοδο, αύξηση των κατάπλων κρουαζιερόπλοιων, αλλά και η χρήση του λιμένα ως home port από ένα μεγάλο αριθμό εξ αυτών».
Γιατί υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον; Διαβάζουμε:
«Το Επιμελητήριο θα επιδιώξει μια συνολική παρουσία στον «κόσμο» της κρουαζιέρας, τόσο για το επιβατικό κοινό στο τουριστικό κομμάτι, όσο και για τις δυνατότητες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον Πειραιά για τροφοεφοδιασμούς, ναυπηγοεπισκευές, προμήθειες ανταλλακτικών, ακόμη και δεξαμενισμών, κυρίως για τα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως home port».
Σε ότι αφορά τα κέρδη από αυτό επίσης διαβάζουμε ότι:
«Σύμφωνα με τις εταιρείες-μέλη της CLIA που λειτουργούν στην Ελλάδα, τα έξοδα ανά επιβάτη σε κάθε λιμάνι επιβίβασης στη χώρα μας μπορεί να φτάσουν τα 400 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό στα λιμάνια που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια εκτιμάται στα 100 ευρώ. Επιπλέον, τα έξοδα ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων είναι ένα πρόσθετο, πολύ σημαντικό έσοδο για τη χώρα».
Ο αντίλογος έρχεται από τη Βαρκελώνη.
«Ενώ ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι οικονομικά ζωτικής σημασίας για τη Βαρκελώνη, η επί σειρά ετών δήμαρχος Ada Colau τόνισε τις προκλήσεις που θέτει», μεταδίδει το διεθνές ναυτιλιακό site fleetmon. Και συνεχίζει:
«Έως και 200.000 επιβάτες (μηνιαίως) μπορούν να επισκέπτονται την πόλη όταν τα κρουαζιερόπλοια ελλιμενίζονται στη Βαρκελώνη, ωστόσο σχεδόν το 40% αυτών των πλοίων περνούν περίπου μόνο 4 ώρες στην πόλη. Αυτή η σύντομη διάρκεια δεν επιτρέπει στους επιβάτες να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην οικονομία της πόλης. Από την άλλη πλευρά, αυτά τα κρουαζιερόπλοια επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα του αέρα και δημιουργούν σημαντική συμφόρηση στο κέντρο της πόλης».
Όμως, και ο νεοκλεγείς δήμαρχος της Βαρκελώνης Jaume Collboni στο πρώτο προϋπολογισμό, που κατέθεσε προς έγκριση, φαίνεται διατεθειμένος να αποκομίσει νέα οφέλη για την πόλη από την κρουαζιέρα υποχρεώνοντας τις εταιρείες κρουαζιέρας να πληρώσουν σε φόρους 6,25 ευρώ (6,60 $) ανά επιβάτη εάν ελλιμενιστούν για λιγότερες από 12 ώρες.
"Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός, δημιουργεί οικονομική και κοινωνική αξία, αλλά και παράπλευρες ζημιές, ταλαιπωρία στους πολίτες. Δεν πάμε ενάντια στον τουρισμό – είναι μια συνεισφορά ώστε να συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση των δημόσιων υπηρεσιών», δήλωσε ο ίδιος όπως αναφέρει η ισπανική εφημερίδα El Pais.
Επίσης, αποφασίστηκε:
1)  Να απαγορευτούν από τις 22/10 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στις βόρειες αποβάθρες κοντά στη Μπαρτσελονέτα, στον τερματικό σταθμό του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου.
Τα κρουαζιερόπλοια θα κατευθύνονται από τον Βόρειο Τερματικό Σταθμό στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στην Αποβάθρα Adossat, η οποία απέχει 30 λεπτά οδικώς από το κέντρο της Βαρκελώνης, συμπεριλαμβανομένου του δημοφιλούς τουριστικού προορισμού Las Ramblas.
2)  Θα δαπανηθούν 80 εκατομμύρια δολάρια για να ηλεκτροδοτηθεί η αποβάθρα Adossat για να παράσχουν στα κρουαζιερόπλοια ηλεκτρική ισχύ στην ακτή και ως εκ τούτου να μειωθεί η ρύπανση.
Επιπλέον, ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων θα περιοριστεί σε 7 πλοία την ημέρα.
Αυτή η αλλαγή θα επηρεάσει περίπου 300-340 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ετησίως, σύμφωνα με την αρχή λιμένος της Βαρκελώνης.
Όμως, αυτή η κίνηση θα απελευθερώσει επίσης 13.600 τετραγωνικά μέτρα δημόσιου χώρου για οικιακή χρήση.
Επιπλέον, η Βαρκελώνη σχεδιάζει να εφαρμόσει παρόμοια απαγόρευση στα κρουαζιερόπλοια στο South Terminal του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου το 2026.
Να σημειωθεί ότι πριν από την Βαρκελώνη ανάλογα περιοριστικά μέτρα για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια έχει λάβει και η Βενετία καθώς έχει κριθεί ότι θέτουν σε κίνδυνο το εύθραυστο φυσικό και δομημένο περιβάλλον της Βενετίας.
«Καθώς τα βαρέων βαρών πλοία ταξιδεύουν μέσα από κανάλια στη λιμνοθάλασσα, απορροφούν ιζήματα τα οποία πρέπει να εκκενώνονται τακτικά από τα κανάλια. Το ίζημα, το οποίο περιέχει πολύτιμη ζωή ζώων και φυτών, στη συνέχεια απορρίπτεται αντί να επιστρέφει στο οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας. Ακόμη και όταν κινούνται αργά, τα μεγάλα σκάφη εκτοπίζουν επίσης τεράστιες ποσότητες νερού», αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του euronews.
«Η κίνηση μιας τέτοιας τεράστιας ποσότητας νερού διαβρώνει τα θεμέλια των ανακτόρων και των δρόμων της Βενετίας, ηλικίας εκατοντάδων, ακόμη και χιλιάδων ετών», εξηγεί η Valeria Duflot, συνιδρυτής της κοινωνικής επιχείρησης Venezia Autentica».
Ένας δεύτερος λόγος είναι η ρύπανση που προκαλείται καθώς όπως αναφέρεται «τα καύσιμα τους μπορούν να περιέχουν έως και 3.500 φορές περισσότερο θείο από τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά».
Να σημειωθεί ότι αντιδράσεις έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται για τις αφίξεις μεγάλων κρουαζιερόπλοιων από τις τοπικές αρχές και άλλων πόλεων όπως το Άμστερνταμ και το Κι Γουέστ της Φλόριντα, προκαλώντας συζητήσεις ακόμα και για επιβολή απαγορεύσεων.
Εδώ, η πόλη τι λέει;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου