Ξεκινάει, αυτές τις μέρες, για το παρθενικό ταξίδι του το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο!
Πρόκειται για ένα πλοίο- μαμούθ, με μήκος όσο τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου, με δυνατότητα να μεταφέρει περισσότερα από 24.000 κοντέινερ, που για να μεταφερθούν στον δρόμο χρειάζονται ισάριθμες νταλίκες!
Το πλοίο, μήκους 400 μέτρων και πλάτους 61 μέτρων, είναι το MSC Irina, που φέρει σημαία Λιβερία. Έχει δυνατότητα μεταφοράς 24.346 TEU (μονάδα μέτρησης κοντέινερ) , αναπτύσσει μέση ταχύτητα 9,2 κόμβων με δυνατότητα να φθάσει μέχρι 19 κόμβους και κατασκευάστηκε στα κινέζικα ναυπηγεία Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding Co., τα οποία δείχνουν να έχουν αποκτήσει μεγάλη εξειδίκευση στις κατασκευές αυτής της κατηγορίας των πλοίων.
Οι εργασίες για την κατασκευή του σκάφους ολοκληρώθηκαν σε λιγότερο από ένα χρόνο, αφού άρχισαν στις 29 Νοεμβρίου 2021 και ολοκληρώθηκαν στις 29 Οκτωβρίου 2022.
Το πλοίο ενσωματώνει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης ενέργειας, όπως ένα μικρό βολβοειδές τόξο, έλικες μεγάλου διαμετρήματος και αγωγούς εξοικονόμησης ενέργειας.
Είναι επίσης εξοπλισμένο με σύστημα λίπανσης αέρα που μειώνει την αντίσταση του στη γάστρα και γεννήτριες του άξονα που παράγουν πρόσθετη ισχύ αλλά και scrubbers για τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων. Σύμφωνα με στελέχη του ναυπηγείου, αυτές οι τεχνολογίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση του εκπεμπόμενου άνθρακα κατά 3- 4% σε σύγκριση με τα παραδοσιακά πλοία.
Η ναυπήγηση του πλοίου έγινε στο πλαίσιο μιας μεγάλης παραγγελίας για την κατασκευή συνολικά έξη πλοίων αυτού του μεγέθους, η οποία τοποθετήθηκε, το 2020, από την κινέζικη Bank of Communications Financial Leasing (Bocomm Leasing) για λογαριασμό του ιταλοελμβετικού κολοσσού στο τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, την MSC, ως μέρος μιας συμφωνίας ναυπήγησης τεσσάρων πλοίων αξίας περίπου 600 εκατομμυρίων δολαρίων.
Για αυτό με την παράδοσή του το πλοίο παραδόθηκε, προ ημερών, στο Zhoushan της Κίνας, στην παραπάνω τράπεζα, η οποία θα το μισθώσει στην MSC.
Την ίδια μέρα, στη Σαγκάη η MSC παρέλαβε ένα ακόμα πλοίο μεταφοράς κοντέινερ, με χωρητικότητα άνω των 24.000 TEU, το MSC Tessa, στο πλαίσιο του προγράμματός της για επέκταση της χωρητικότητάς της. Τους επόμενους μήνες περισσότερα από δώδεκα τέτοια πλοία αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο της MSC.
Το MSC Tessa βρίσκεται ήδη σε ενώ πλω στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, με κατεύθυνση το λιμάνι του Ningbo, όπως και το κατά λίγο μεγαλύτερό του MSC Irina, που αναχώρησε, στις 11 Μαρτίου, από το νησί Changtu με κατεύθυνση το λιμάνι του Qingdao, όπου αναμενόταν να φθάσει χθες (15.3). Από το λιμάνι του Qingdao προβλέπεται να αναχωρήσει, στις 23 Μαρτίου, για το παρθενικό ταξίδι του, με πρώτη στάση στο Μπουσάν της Νοτίου Κορέας.
Ακολούθως θα γίνουν στάσεις σε πέντε λιμάνια της Κίνας και θα προχωρήσει στη διώρυγα του Σουέζ με προορισμό τη Μεσόγειο, όπου θα επισκεφθεί λιμάνια της Ιταλίας και της Ισπανίας. Στη συνέχεια θα επιστρέψει στην Ασία κάνοντας προσεγγίσεις στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία.
Προβληματισμοί από την εμφάνιση των πλοίων- μαμούθ στις μεταφορές.
Τα τελευταία χρόνια η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ είναι εντυπωσιακή, καθώς από 20.000 TEU (μονάδα μέτρησης κοντέινερ) ξεπερνάμε, πλέον, τα 24.000 TEU και δεν αποκλείεται πολύ σύντομα να δούμε και νέα αύξηση.
Και ενώ αυτά τα μεγάλα πλοία διευκολύνουν τις μεταφορές καθώς έχουν την δυνατότητα να μεταφέρουν όλο και περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε ένα μόνο ταξίδι, την ίδια ώρα δημιουργούν προβληματισμούς στα λιμάνια για τις υποδομές τους, τη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Όπως σημειώνουν έγκυροι ξένοι αναλυτές η ανάπτυξη τέτοιων ογκωδών σκαφών απαιτεί τα λιμάνια και τα τερματικά να είναι εξοπλισμένα με μεγαλύτερους και πιο προηγμένους γερανούς, να έχουν μεγαλύτερα βάθη και πιο εκτεταμένες εγκαταστάσεις ελλιμενισμού. Αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση για πολλά λιμάνια, ιδιαίτερα εκείνα που δεν διαθέτουν τους πόρους ή τον χώρο για να φιλοξενήσουν αυτά τα σκάφη.
Επιπλέον, η συγκέντρωση τόσο μεγάλης ποσότητας φορτίου σε ένα μόνο σκάφος αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής της εφοδιαστικής αλυσίδας σε περίπτωση βλάβης του εξοπλισμού, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες ή άλλων απρόβλεπτων περιστάσεων. Ως εκ τούτου, οι μεταφορείς πρέπει να διαχειρίζονται προσεκτικά τις δραστηριότητές τους για να διασφαλίσουν ότι μπορούν να παραδώσουν το φορτίο εγκαίρως και να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο δαπανηρών καθυστερήσεων ή ζημιών στα εμπορεύματα.
Ένα άλλο βασικό στοιχείο είναι η πλήρωση αυτών των πλοίων με φορτίο στο μέγιστο, καθώς διαφορετικά η προϋπόθεση των οικονομιών κλίμακας και η αναμενόμενη εξοικονόμηση κόστους ενδέχεται να μην υλοποιηθούν. Αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη, ιδίως καθώς βλέπουμε την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στην αγορά ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων λόγω της μείωσης της ζήτησης που προέρχεται από τις παγκόσμιες γεωπολιτικές εντάσεις, τον πληθωρισμό και τους γενικούς αντίθετους ανέμους της αγοράς.
Με πληροφορίες από το Fleetmon.com και το offshore-energy.biz
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου