Σελίδες

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Αγωνία στη Βόρειο Θάλασσα! Συναγερμός σε 5 κράτη για πλοίο- βόμβα φορτωμένο με 20.000 τόνους (εκρηκτικό) νιτρικό αμμώνιο

Χάρτης με τη πορεία του πλοίου
Πλοίο- βόμβα, φορτωμένο με 20.000 τόνους νιτρικό αμμώνιο, επταπλάσια ποσότητα από αυτή, που είχε προκαλέσει, στις 4 Αυγούστου 2020, καταστροφική έκρηξη στη Βηρυτό, ισοπεδώνοντας το λιμάνι της πόλης και βυθίζοντας τρία πλοία, κινητοποιεί τις αρχές τουλάχιστον πέντε κρατών.
Η αγωνία έφτασε στο κατακόρυφο καθώς αργά το βράδυ της Πέμπτης 19/9 το μικρό φορτηγό πλοίο εμφάνισε στο σύστημα αυτόματου εντοπισμού του (AIS) ως ακυβέρνητο και ρυμουλκούμενο. Ωστόσο, την επόμενη (20/9) φαίνεται ότι η μηχανική βλάβη αποκαταστάθηκε αλλά παρέμεινε δίπλα του το ρυμουλκό.
Το ταξίδι- θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη στη Βόρεια Θάλασσα, ανοιχτά των σκανδιναβικών ακρών και «πρωταγωνιστής» είναι το με σημαία Μάλτας φορτηγό πλοίο, γενικού φορτίου, «Ruby», χωρητικότητας 37.039 τόνων.
Το «Ruby», κατασκευής 2012 (ηλικίας 12 ετών), μήκους 183 μέτρων, σύμφωνα με το Maritime Executive φέρεται να ανήκει σε συμφέροντα στη Συρία αλλά είναι χρονοναυλωμένο σε εταιρεία με έδρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ωστόσο, σύμφωνα με την  βάση δεδομένων equasis το πλοίο ανήκει από το 2019 σε μεγάλη εταιρεία, με γραφεία στο Ντουμπάι.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του ναυτιλιακού ηλεκτρονικού Τύπου, το πλοίο φόρτωσε, τον Αύγουστο, 20.000 τόνους νιτρικού αμμωνίου στη Ρωσία και ανέφερε προορισμό του φορτίου τα Κανάρια νησιά.

Νιτρικό αμμώνιο. Η φωτό
από Teravolt at en.wikipedia

Το νιτρικό αμμώνιο χρησιμοποιείται κυρίως στη γεωργία ως λίπασμα λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε άζωτο αλλά και ως συστατικό σε πολλά εκρηκτικά μείγματα που χρησιμοποιούνται στη μεταλλεία, σε εξορύξεις και σε αστικές κατασκευές. Είναι το κύριο συστατικό του ANFO, ενός δημοφιλούς βιομηχανικού εκρηκτικού προϊόντος που αποτελεί το 80% της αγοράς εκρηκτικών στη Βόρεια Αμερική.

Το ταξίδι- θρίλερ

Λίγο μετά τον απόπλου του, το «Ruby» συνάντησε κακοκαιρία στην Αρκτική κατά την οποία όπως φαίνεται υπέστη σοβαρές ζημιές και μπήκε στα χωρικά ύδατα της Νορβηγίας ζητώντας την άδεια να ελλιμενιστεί στο Tromsø για να προφυλαχθεί.
Κατά τον ελλιμενισμό του, στις 3 Σεπτεμβρίου, έγινε επιθεώρηση από τις αρχές του λιμανιού και όπως αναφέρεται στο equasis στο πλοίο έγιναν έξι παρατηρήσεις και κρατήθηκε για 7 ημέρες, Για αυτό το διάστημα υποχρεώθηκε το πλοίο να βγει από το κεντρικό λιμάνι και να αγκυροβολήσει σε ένα απομακρυσμένο μέρος.
Σύμφωνα με το Maritime Executive μεταξύ των ζημιών που εντοπίστηκαν κατά την επιθεώρηση ήταν η ύπαρξη μιας ρωγμής στο κύτος του σκάφους. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το τιμόνι και η προπέλα υπέστησαν επίσης ζημιές.
Στο μεταξύ, ένα ναυπηγείο στην Klaipeda της Λιθουανίας, το Western Shipyard  κέρδισε έναν διαγωνισμό για την επισκευή του σκάφους. διεκδίκησε και κέρδισε έναν διαγωνισμό για να κάνει τις επισκευές, αλλά η λιθουανική κυβέρνηση όταν έμαθε για το φορτίο είπε ότι δεν θα επιτρεπόταν στο πλοίο να εισέλθει στο λιμάνι. Η προτεινόμενη λύση ήταν η εκφόρτωση του φορτίου νιτρικού αμμωνίου και οι ιδιοκτήτες του ναυπηγείου είπαν ότι θα μπορούσαν να παρέχουν αποθήκευση για το φορτίο.
Ανεπιβεβαίωτες αναφορές στα λιθουανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι οι ιδιοκτήτες προσπάθησαν να εκφορτώσουν το φορτίο στη Νορβηγία, ώστε το πλοίο να πάει σε ναυπηγεί για επισκευές.

Το ναυπηγείο Western Shipyard.
Η φωτό από το site του ναυπηγείου
Μετά τον απόπλου από τη Νορβηγία η… σκυτάλη της αγωνίας πέρασε στη Σουηδία και στη Δανία.
Δανοί αξιωματούχοι είπαν ότι το πλοίο έφτασε ανοικτά της Δανίας την Παρασκευή 20/9 και βρίσκεται κοντά στην είσοδο του Skagerrak, πρώτος σταθμός του περάσματος γύρω από τη Δανία προς τη Βαλτική. Κοντά του βρίσκεται και ένα ρυμουλκό με σημαία Μάλτας.
Η Ναυτιλιακή Αρχή της Δανίας (Danish Maritime) γνωστοποίησε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι είναι ενήμερη για  το σκάφος. Σε δήλωση προς τον δανικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα, DR, η Αρχή αναφέρει ότι έχει θέσει αρκετούς περιορισμούς στο σκάφος που έχει περιορισμένη ικανότητα ελιγμών καθώς επιδιώκει να διέλθει από τα δανικά ύδατα στη Βαλτική.
Οι αναφορές δείχνουν ότι η Δανία απαιτεί από το «Ruby» να πραγματοποιήσει τη διέλευση με έναν Δανό πιλότο. Επίσης, απαιτείται να έχει ρυμουλκό που να το συνοδεύει.
Την ίδια ώρα, σουηδικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι οι σουηδικές αρχές επιβεβαίωσαν ότι παρακολουθούν και αυτές τις κινήσεις του πλοίου. Κατανοούν ότι η Δανία έχει επίσης εκδώσει μια γενική προειδοποίηση σε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες στην περιοχή για προσοχή και διατήρηση της μέγιστης απόστασης από το Ruby κατά τη διάρκεια της διέλευσης.
Ο τρέχων κίνδυνος από το πλοίο είναι χαμηλός σύμφωνα με τη σουηδική ακτοφυλακή. Θεωρούν ότι τηρούνται τα πρωτόκολλα για τη μεταφορά του επικίνδυνου υλικού, αλλά και αυτοί παρακολουθούν την κίνηση του πλοίου.
Το λιμάνι της Klaipeda.
Η φωτό από το site της Αρχής Λιμένα


Στο μεταξύ τα λιθουανικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι οι λιμενικές αρχές δήλωσαν ότι δεν έχουν λάβει ακόμα αίτηση για το πλοίο να εισέλθει στο λιμάνι τους και επανέλαβαν την απόφαση της κυβέρνησης, ότι το πλοίο δεν θα επιτρεπόταν  να καταπλεύσει στην  Klaipeda χωρίς να έχει εκφορτώσει το φορτίο.
Επιπλέον, η Λιθουανία θα απαιτήσει δήλωση ότι το σκάφος δεν έχει καμία σχέση με «κυβερνητικές υπηρεσίες μη φιλικών χωρών».
Εκτός από τις παραπάνω χώρες στην υπόθεση εμπλέκεται και η Μάλτα ως χώρα σημαίας του πλοίου και όπως έχει γίνει γνωστό οι αρχές της μαζί με το Νορβηγικό νηογνώμονα, που παρακολουθεί το πλοίου και τους ασφαλιστές του παρακολουθούν την κατάσταση αναζητώντας λύση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου