Σε νέα εποχή μπαίνουν οι μεταφορές αυτοκινήτων, με την σταδιακή αύξηση των ηλεκτροκινήτων οχημάτων από την Κίνα, με μια Ελληνίδα να διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα των car carriers (ro- ro ή pcc).
Η θετική εικόνα φάνηκε, αρχικά, από την αύξηση των πωλήσεων οχημάτων σε μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, μετά το τέλος της πανδημίας, και κατ’ επέκταση η ανάγκη για μεγαλύτερες εξαγωγές από κατασκευάστριες χώρες, όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα και η κατάσταση «απογειώθηκε» με την αλλαγή του status της Κίνας, στον παγκόσμιο χάρτη και τη μετατροπή της από έναν εισαγωγέα αυτοκινήτων σε έναν μεγάλο εξαγωγέα ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη Δύση.
Σύμφωνα με τελωνειακά στοιχεία της Κίνας, η ασιατική χώρα εξήγαγε, το 2021, 500.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα, με τον αριθμό να διπλασιάζεται χρόνο με τον χρόνο.
Αυτά τα δεδομένα δημιουργούν μεγάλες ευκαιρίες για τον παγκόσμιο στόλο των car carriers καθώς λόγω της έλλειψης πλοίων για τις μεταφορικές ανάγκες έχουν οδηγήσει σε θεαματική αύξηση των ναύλων και των αξιών των πλοίων, με τις προοπτικές να είναι ευοίωνες και για το μέλλον.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα μέσα Αυγούστου του 2023 η αυτοκινητοβιομηχανία Nissan επέκτεινε την ετήσια τιμή χρονοναύλωσης σε 100.000 δολάρια την ημέρα για πλοίο χωρητικότητας 6.178 Ceu, που κατασκευάστηκε το 2015 από το ναυπηγείο Imabari καταγράφοντας αύξηση κατά 174% σε σύγκριση με τον δείκτη του περασμένου Ιανουαρίου και μια εκπληκτική αύξηση 488% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019, αν ληφθεί υπόψη η ναύλωση ενός έτους ναύλωσης ενός πλοίου χωρητικότητας 6.500 Ceu.
Έτσι, βλέπουμε μεγάλες εταιρείες να εισέρχονται δυναμικά στον χώρο των θαλασσίων μεταφορών αυτοκινήτων, όπως η Cosco, που δημιούργησε ένα εξειδικευμένο τομέα παραγγέλνοντας 24 πλοία μεταφοράς οχημάτων ενώ δημοσιεύματα των διεθνιούς τύπου αναφέρουν ότι ανάλογες κινήσεις ετοιμάζουν η γαλλική CMA CGM και HMM.
Άλλες εταιρείες με ισχυρή παρουσία στον χώρο, όπως ο Όμιλος Γκριμάλντι, γνωστός σε εμάς από την παρουσία του στις Μινωικές Γραμμές, τοποθέτησε παραγγελία για ακόμη δύο πλοία μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συνολικά έφτασε τα 17 πλοία που βρίσκονται υπό ναυπήγηση.
Τα δύο πλοία, μήκους 200 μέτρων, είναι σχεδιασμένα για τη μεταφορά 9.000 ηλεκτρικών οχημάτων, το καθένα, θα παραδοθούν το 2026 και θα αναπτυχθούν σε ταξίδια μεταξύ Ευρώπης, Βόρειας Αφρικής και Ασίας.
Επίσης, η Hyundai Clovis, ο βραχίονας logistics της αυτοκινητοβιομηχανίας Hyundai Motor ετοιμάζεται να υλοποιήσει μια μεγάλη επένδυση ύψους 1,84 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη ναυπήγηση 12 πλοίων μεταφοράς οχημάτων διπλού καυσίμου, με χωρητικότητα 10.800 οχημάτων, το καθένα, με παράδοση το 2027.
Το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο
Να σημειωθεί αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς οχημάτων είναι το SAIC Anji Sincerity που μπορεί να μεταφέρει έως και 7.600 αυτοκίνητα και ξεκίνησε, τον περασμένο μήνα, το παρθενικό του ταξίδι προς την Ευρώπη από τη Σαγκάη έχοντας στα αμπάρια του περισσότερα από 5.000 οχήματα διαφόρων τύπων. Ο νέος γίγαντας των ωκεανών έχει μήκος 200 μέτρων, το πλάτος του φτάνει τα 38 μέτρα και το βύθισμα του τα 15,5 μέτρα.
Το πλοίο είναι σχεδιασμένο για να μεταφέρει με ευκολία όχι μόνο αυτοκίνητα αλλά και άλλους τύπους οχημάτων και μηχανολογικού εξοπλισμού.
Ο όμιλος της SAIC διαθέτει τον μεγαλύτερο ιδιόκτητο στόλο πλοίων μεταφοράς οχημάτων μεταξύ των κατασκευαστών της Κίνας με 31, ενώ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να προστεθούν σε αυτόν άλλα 14 πλοία.
Η Ελληνίδα πρωταγωνίστρια
Μέσα σε αυτό τοπίο ηγετικό ρόλο έχει από ελληνικής πλευράς η Neptune Lines, η εταιρεία της κ. Μελίνας Τραυλού, προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που με τον στόλο της υπολογίζεται ότι μεταφέρει, κάθε χρόνο, περισσότερα, από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα!
Ο στόλος αποτελείται από 21 πλοία μεταφοράς οχημάτων που μπορούν να «φιλοξενήσουν» από 1.500 έως 6.500 αυτοκίνητα. Τη μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει το Neptune Barcelona, μήκους 200 μ. που παραλήφθηκε το 2022 και υιοθετεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για τη μείωση των εκπομπών αερίων και την απομάκρυνση του θείου από τα καυσαέρια.
Πρόκειται για ένα πλοίο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από κροατικό ναυπηγείο στη Ριέκα με μακρά ναυπηγική παράδοση.
Από 4.500 αυτοκίνητα μπορούν να μεταφέρουν τα πλοία Tharros, Koper και Ethos, ενώ ο στόλος της Neptune Lines περιλαμβάνει και πολλά πλοία με μεταφορική ικανότητα 3.800 ΙΧ.
Ωστόσο, τα επόμενα χρόνια ο στόλος της θα ενισχυθεί και με άλλα πλοία νέας γενιάς.
Ήδη, τοποθετήθηκε παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο πλοίων στα ναυπηγεία της Κίνας Fujian Mawei καθώς τα κινέζικα ναυπηγεία έχουν κυριαρχήσει στις κατασκευές αυτού του τύπου των πλοίων.
Τα πλοία θα παραδοθούν μέσα στο 2027, θα έχουν μεταφορική ικανότητα 4.200 μονάδων το καθένα (4.200 CEU) και θα έχουν μηχανές διπλού καυσίμου, δηλαδή θα μπορούν να κινηθούν με LNG ή ντίζελ χαμηλού θείου (VLSFO) ως καύσιμο για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η Neptune Lines ιδρύθηκε το 1975 από τον αείμνηστο Νίκο Τραυλό και σήμερα διευθύνεται από την μοναχοκόρη του, Μελίνα Τραυλού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου