Σελίδες

Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020

Σεισμικές δονήσεις στο παγκόσμιο εμπόριο προκαλεί η ασιατική ένωση στα πρότυπα της ΕΕ. Ποιοί μετέχουν, τι έρχεται

Νέα δεδομένα στο παγκόσμιο εμπόριο δημιουργεί μια νέα «Ένωση», στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δημιουργείται με τη συμμετοχή 15 κρατών της Ασίας, που βρέχονται από τον Ειρηνικό ωκεανό και της Ωκεανίας.
Στη νέα αυτή «ένωση», που ονομάστηκε RCEP (Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Εταιρική Σχέση), συμμετέχουν 10 χώρες μέλη του ASEAN (Μπρουνέι, Καμπότζη, Ινδονησία, Λάος, Μαλαισία, Μιανμάρ, Φιλιππίνες, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη και Βιετνάμ), η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος αυτής της συμφωνίας πρέπει να σημειώσουμε ότι οι συμμετέχουσες χώρες:
•    Σε όρους Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕγχΠ) κατέχουν περίπου το ένα τρίτο (περίπου 32%) του παγκόσμιου ΑΕγχΠ.
•    Ο αριθμός των κατοίκων τους φτάνει τα 2,2 δισεκατομμύρια άτομα, γεγονός που τη καθιστά τη μεγαλύτερη συμφωνία ελευθέρων συναλλαγών μέχρι σήμερα.
•    Σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΕ, η εταιρική σχέση αντιπροσωπεύει περίπου το 27% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών και εμπορικών υπηρεσιών
Αυτά τα τρία στοιχεία δείχνουν τον αντίκτυπο και τη σημασία που θα έχει η RCEP στη παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται και η σημασία της κίνησης, που φέρνει πιο κοντά τις τρεις μεγαλύτερες οικονομίες της περιοχής, την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότιο Κορέα, παραμερίζοντας τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Αξιοσημείωτο, δε, είναι ότι η «ένωση» μπορεί να δυναμώσει ακόμα περισσότερο με την ένταξη σε αυτή και της Ινδίας. Η χώρα αυτή συμμετείχε στις προκαταρκτικές συζητήσεις αλλά αποσύρθηκε το 2019 καθώς υπήρξε φόβος για την κυριαρχική θέση της Κίνας, που θα μπορούσε να γεμίσει με προϊόντα της την Ινδία. Ωστόσο, η πόρτα έχει μείνει ανοιχτή προς το Νέο Δελχί, ώστε να συμμετάσχει στη συνεργασία τα επόμενα χρόνια.
Πάντως, τα επόμενα ζητήματα, που πρέπει να επιλυθούν είναι η επικύρωση της συμφωνίας από τα κράτη μέλη της, πράγμα που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, αν και ενδέχεται να δοθεί μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο σε λιγότερες ανεπτυγμένα κράτη για να κάνουν όλες τις απαραίτητες νομοθετικές αλλαγές.
Από εκεί και πέρα το πρώτο βήμα, που θα γίνει θεωρείται ότι  θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια καθιερωμένη ζώνη συναλλαγών στην περιοχή παρόμοια με εκείνη της ΕΕ, καθώς η συμφωνία αναμένεται να μειώσει τα τιμολόγια μεταξύ των συμμετεχόντων χωρών, να περιορίσει τα εμπόδια στον τομέα των υπηρεσιών και τις επενδύσεις, καθώς και στην διαμόρφωση κοινών εμπορικών κανόνων και τελωνειακής διοίκησης.

@ (Σχόλιο) Ενδιαφέρον παρουσιάζει ποια θα είναι η θέση των ΗΠΑ στο συγκεκριμένο θέμα με την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον Μπάϊντεν. Κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης της Τράμπ οι ΗΠΑ είχαν αποχωρήσει από την εταιρική σχέση Trans-Pacific. Τώρα με τη δημιουργία του RCEP οι ΗΠΑ κινδυνεύουν να δουν να μειώνεται δραματικά η επιρροή τους στην περιοχή. Θα συνεχιστεί και τώρα αυτή η πολιτική; Αμφίβολο….


•    Με πληροφορίες από ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipboking, που δημοσιεύεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση της ναυτιλιακής αγοράς της εταιρείας χρηματοοικονομικών και προβολής Capital Link

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου