Το γύρο του κόσμου έχει κάνει η είδηση της σύλληψης από το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή ενός μικρού φορτηγού πλοίου (μότορσιπ) με μια πολύ μεγάλη ποσότητα ναρκωτικών, που η αξία τους υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 100 εκατομ. €.
Συγκεκριμένα, στο με σημαία Συρίας φορτηγό «NOKA» (σ.σ. αυτή η λέξη σε ορισμένες γλώσσες υπάρχει και ως όνομα ενώ στα ρωσικά σημαίνει «αντίο», «goodbye»), που εντοπίστηκε, στις 5 Δεκεμβρίου, νοτιοανατολικά της Κρήτης, βρέθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένες κρύπτες σε κοντέινερ τα εξής:
• Κατεργασμένη κάνναβη (σοκολάτα), συνολικού βάρους έξι τόνων, πενήντα ενός κιλών και επτακοσίων γραμμαρίων (6.051,7 Kg.) Και
• Δισκία του ναρκωτικού CAPTAGON, συνολικού αριθμού 3.127.360.
Το κατασκευής 1978 πλοίο, με χωρητικότητα 3.265 τόνων, είχε αναχωρήσει από τη Λατάκια της Συρίας με προορισμός τη Βεγγάζη της Λιβύης.
Ωστόσο, εκείνο που απασχολεί τις ελληνικές και διεθνείς διωκτικές αρχές είναι να… ξεδιπλωθεί το «κουβάρι» και να αποκαλυφθούν οι «εγκέφαλοι» της παράνομης συναλλαγής.
1. Είναι αξιοσημείωτο ότι η υπόθεση άρχισε να ερευνάται από τις ελληνικές αρχές ύστερα από πληροφορίες, που έφτασαν από το εξωτερικό για μεταφορά μεγάλης ποσότητας ναρκωτικών ουσιών νότια της Κρήτης.
Οι πρώτες ενδείξεις παραπέμπουν σε «κύκλωμα» υπό την καθοδήγηση «Τζιχαντιστών» διότι:
2. Το ναρκωτικό χάπι «CAPTAGON» έχει διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιείται από «τζιχαντιστές» στις πολεμικές επιχειρήσεις και γι’ αυτό αποκαλείται και «ναρκωτικό των Τζιχαντιστών».
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί η χρήση του να έχει επεκταθεί και σε άλλες εμπόλεμες φατρίες.
3. Την περίοδο, που οι εμφύλιες συγκρούσεις στη Συρία, έβαιναν προς όφελος των «Τζιχαντιστών», με τη δημιουργία του κράτους του ISIS, υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις ότι εξασφάλιζαν κεφάλαια με παράνομες πωλήσεις πετρελαίου αλλά και ναρκωτικών.
Σε αυτή τη φάση, όμως, οι «τζιχαντιστές» φαίνεται να οδηγούνται σε ήττα και να έχουν περιοριστεί οι δυνατότητές τους για τη διεξαγωγή παράνομου εμπορίου, χωρίς αυτό να σημαίνει έχουν εξουδετερωθεί εντελώς.
4. Τα δεύτερα «σενάρια»
Το γεγονός ότι το «NOKA» είχε αποπλεύσει με το παράνομο φορτίο από τη Λαττάκια, το μεγαλύτερο λιμάνι της Συρίας, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης Άσαντ και εμφανίζεται να εδρεύει εκεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία NEPTUNUS CO LTD, αφήνει ανοιχτά και άλλα «σενάρια».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διεθνείς διωκτικές αρχές εξετάζουν με πολύ προσοχή τυχόν διασυνδέσεις της NEPTUNUS, με άλλες εταιρείες ή στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών σε άλλα αραβικά κράτη της Μέσης Ανατολής.
5. Υπάρχουν χρήσιμα στοιχεία στο Λίβανο;
Κάποιοι δε θεωρούν ότι πολλά στοιχεία ίσως να υπάρχουν στο Λίβανο καθώς από εκεί πωλήθηκε το πλοίο στη σημερινή πλοιοκτήτρια εταιρεία και εκεί έχει γραφείο ο νηογνώμονας που ανέλαβε να το παρακολουθεί από το περασμένο Νοέμβρη. Κατά συνέπεια μπορεί από εκεί να εντοπιστούν οι σημερινοί πραγματικοί ιδιοκτήτες του πλοίου.
6. Η «άγνωστη» πλοιοκτήτρια εταιρεία
Η NEPTUNUS είναι μια γενικά άγνωστη εταιρεία, χωρίς να εμφανίζεται πουθενά το όνομα κάποιου εκπροσώπου της. Ωστόσο, από ανεπίσημα στοιχεία φαίνεται να ιδρύθηκε προ διετίας, με προσωπικό από 2 έως 10 άτομα και δεν διαχειρίζεται κανένα άλλο πλοίο εκτός από το «NOKA».
Παρότι, λοιπόν, μια μικρή μονοβάπορη εταιρεία, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή βάση δεδομένων equasis, διατηρεί γραφεία σε μια πολύ ακριβή περιοχή της Λαττάκια, στην οδό Βαγδάτης, κοντά στον εμβληματικό νεόκτιστο ουρανοξύστη «Engineers Syndicate».
Οι κινήσεις της αποκτούν ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς φαίνεται ν΄ αγοράζει το μοναδικό πλοίο της μόλις στις 3 Νοεμβρίου 2018, δηλαδή λίγες ημέρες πριν φορτώσει το παράνομο φορτίο του και αναχωρήσει από τη Λαττάκεια.
Μάλιστα, αμέσως μετά την αγορά του το πλοίο άλλαξε και τον παρακολουθούντα νηογνώμονα και από ένα νηογνώμονα με έδρα στη Κύπρο πέρασε σε ένα νηογνώμονα με γραφεία στο Λίβανο.
7. Πολλές αλλαγές σημαιών, ονομάτων και ιδιοκτητών σε λίγους μήνες
Πριν από τη NEPTUNUS, σύμφωνα με το equasis, το «NOKA» ανήκε στην εταιρεία «Safe Sea Services SARL», λιβανέζικων συμφερόντων, η οποία διαχειρίζεται 13 πλοία, τα περισσότερα μικρά «μεσογειακά».
Μόλις αγοράστηκε, το Νοέμβριο, άλλαξε σημαία και ύψωσε σημαία Συρίας. Προηγουμένως είχε υψωμένη τη σημαία των Νήσων Κόμορος.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι μέσα στο 2018 το πλοίο είχε αλλάξει άλλη μια φορά σημαία (1.5.2018, από σημαία Αγίου Χριστοφόρου και Νέβις- Saint Kitts & Nevis σε σημαία Κόμορος), είχε μετονομαστεί (1.5.2018, από «OLA» σε «NΟKΑ») και εμφανιζόταν να έχει άλλη μια μεταβίβαση.
Συγκεκριμένα, Safe Sea Services SARL είχε αγοράσει, στις 14/4/2018, το πλοίο από την MEDLEVANTE OVERSEAS LTD, η οποία το είχε αγοράσει μόλις στις 23 Φεβρουαρίου 2018, από την επίσης λιβανέζικη μονοβάπορη εταιρεία North Sea. Η τελευταία το είχε αποκτήσει από το 2011.
Σύμφωνα, πάντα, με τα στοιχεία του equasis, η Safe Sea Services SARL και η MEDLEVANTE OVERSEAS LTD έχουν τα ίδια γραφεία. Κατά συνέπεια το πιθανότερο είναι ότι η εμφανιζόμενη ως μεταβίβαση από τη μια στην άλλη να ήταν στην ουσία μια «ενδοεταιρική» συναλλαγή.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τόσες μαζεμένες αλλαγές σε διάστημα λίγων μηνών για ένα πλοίο δεν ήταν δυνατό να περάσουν απαρατήρητες από τις αρχές.
8. Τι δυσκόλεψε τις έρευνες για τον εντοπισμό των ναρκωτικών BINTEO
Το μήκους 82 μέτρων πλοίο μετά τη κατάληψη του από τα επίλεκτα στελέχη του Λιμενικού οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Άμεσα πραγματοποιήθηκε ολική εκφόρτωση του πλοίου, το οποίο μετέφερε 18 εμπορευματοκιβώτια και μετά από συνεχείς και επισταμένους ελέγχους διαπιστώθηκε ότι σε οκτώ από αυτά υπήρχαν κρύπτες στο πάτωμα αυτών. Μέσα στις εν λόγω κρύπτες, ήταν χτισμένες συσκευασίες επεξεργασμένης κάνναβης (σοκολάτα), μέσου μικτού βάρους, περίπου 600 γραμμαρίων. Σε κάθε συσκευασία υπήρχαν τρεις πλάκες, μικτού βάρους περίπου 200 γραμμαρίων εκάστη, ενώ σε ένα από τα εμπορευματοκιβώτια, βρέθηκαν συσκευασμένα σε σακουλάκια των 300 γραμμαρίων, ναρκωτικά δισκία CAPTAGON.
Ο διπλός πάτος που είχαν χτιστεί τα ναρκωτικά στα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ανάμεσα στις συσκευασίες υπήρχε καφές, μπαχαρικά και πριονίδια κατέστησαν εξαιρετικά δυσχερές το ερευνητικό έργο των εξειδικευμένων υπηρεσιακών κλιμακίων, ενώ λόγω του τρόπου που τα ναρκωτικά ήταν τοποθετημένα στην κρύπτη, η διαδικασία εντοπισμού και ανάκτησης αυτών ήταν πολύ επίπονη και χρονοβόρα.
Συνολικά βρέθηκαν 9.618 συσκευασίες περιέχουσες ρητίνη κάνναβης (χασίς-σοκολάτα) συνολικού μικτού βάρους 6.051,700 κιλών και 2.071 συσκευασίες περιέχουσες δισκία CAPTAGON, συνολικού μικτού βάρους 539,2 κιλών αποτελούμενες από περίπου 3.127.360 δισκία.
9. Υπήρχαν «συνοδοί» του φορτίου;
Ως μέλη του πληρώματος εμφανίζονται 11 άτομα, που οδηγούνται σήμερα (15/12) στην Εισαγγελία Ηρακλείου.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι σε τέτοιες μεγάλες μεταφορές υπάρχει συνήθως και ένας ή δύο συνοδοί του παράνομου φορτίου.
Καθώς ο αριθμός των 11 ναυτικών είναι αρκετά μεγάλος για ένα πλοίο αυτής της κατηγορίας δεν θα πρέπει να αποκλειστεί ότι ανάμεσά τους υπάρχει και κάποιος συνοδός του φορτίου, πράγμα το οποίο εξετάζουν με προσοχή οι διωκτικές αρχές.
10. Το CAPTAGON και η Συρία
Το CAPTAGON είναι μια συνθετική αμφεταμίνη η οποία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ‘60 για τη θεραπεία της ναρκοληψίας και του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, αλλά εγκαταλείφθηκε στη συνέχεια λόγω των παρενεργειών που προκαλεί και του εξαιρετικά εθιστικού του χαρακτήρα.
Το Captagon ήταν το εμπορικό όνομα ενός τύπου αμφεταμίνης, της φαινετυλλίνης και πωλείτο νόμιμα έως ότου η αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ το απαγόρευσε και η ουσία σταμάτησε να πωλείται το 1986.
«Σε κρατάει σε εγρήγορση, ξύπνιο, δεν νιώθεις κούραση, οπότε είναι λογικό να χρησιμοποιείται από τους στρατιώτες του Ισλαμικού Κράτους, καθώς και άλλες ομάδες που εμπλέκονται στις μάχες που διεξάγονται στην περιοχή. Είναι σύνηθες αυτό που συμβαίνει στη Μέση Ανατολή, άνθρωποι που πολεμούν είναι λογικό να χρησιμοποιούν κάποιου είδους διεγερτικό. Δεν δημιουργεί λοιπόν αυτό που λίγο πολύ διαβάσαμε, τους σούπερ στρατιώτες» είχε δηλώσει στη HuffPost Greece ο Laurent Laniel (Λοράν Λανιέλ) επιστημονικός αναλυτής στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction -EMCDDA )
(Πηγή: https://www.huffingtonpost.gr/2017/03/03/diethnes-captagon-tzixantistes-narkotika_n_15135650.html)
Τα τελευταία χρόνια η Συρία θεωρείται ότι κατέστη σημαντικός εξαγωγέας αμφεταμινών και καταναλωτής, καθώς το τραύμα του εμφυλίου πολέμου τροφοδότησε τη ζήτηση και η κατάρρευση με τη σειρά δημιούργησε ευκαιρίες για τους παραγωγούς.
Στην Ελλάδα εντοπίστηκε, το 2017, παρασκευαστήριο των ναρκωτικών ουσιών Captagon όπου το ΣΔΟΕ σε συνεργασία με την Αστυνομία και το Λιμενικό εντόπισαν και κατάσχεσαν 635.000 χάπια.
Συγκεκριμένα, στο με σημαία Συρίας φορτηγό «NOKA» (σ.σ. αυτή η λέξη σε ορισμένες γλώσσες υπάρχει και ως όνομα ενώ στα ρωσικά σημαίνει «αντίο», «goodbye»), που εντοπίστηκε, στις 5 Δεκεμβρίου, νοτιοανατολικά της Κρήτης, βρέθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένες κρύπτες σε κοντέινερ τα εξής:
• Κατεργασμένη κάνναβη (σοκολάτα), συνολικού βάρους έξι τόνων, πενήντα ενός κιλών και επτακοσίων γραμμαρίων (6.051,7 Kg.) Και
• Δισκία του ναρκωτικού CAPTAGON, συνολικού αριθμού 3.127.360.
Το κατασκευής 1978 πλοίο, με χωρητικότητα 3.265 τόνων, είχε αναχωρήσει από τη Λατάκια της Συρίας με προορισμός τη Βεγγάζη της Λιβύης.
Ωστόσο, εκείνο που απασχολεί τις ελληνικές και διεθνείς διωκτικές αρχές είναι να… ξεδιπλωθεί το «κουβάρι» και να αποκαλυφθούν οι «εγκέφαλοι» της παράνομης συναλλαγής.
1. Είναι αξιοσημείωτο ότι η υπόθεση άρχισε να ερευνάται από τις ελληνικές αρχές ύστερα από πληροφορίες, που έφτασαν από το εξωτερικό για μεταφορά μεγάλης ποσότητας ναρκωτικών ουσιών νότια της Κρήτης.
Οι πρώτες ενδείξεις παραπέμπουν σε «κύκλωμα» υπό την καθοδήγηση «Τζιχαντιστών» διότι:
2. Το ναρκωτικό χάπι «CAPTAGON» έχει διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιείται από «τζιχαντιστές» στις πολεμικές επιχειρήσεις και γι’ αυτό αποκαλείται και «ναρκωτικό των Τζιχαντιστών».
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί η χρήση του να έχει επεκταθεί και σε άλλες εμπόλεμες φατρίες.
3. Την περίοδο, που οι εμφύλιες συγκρούσεις στη Συρία, έβαιναν προς όφελος των «Τζιχαντιστών», με τη δημιουργία του κράτους του ISIS, υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις ότι εξασφάλιζαν κεφάλαια με παράνομες πωλήσεις πετρελαίου αλλά και ναρκωτικών.
Σε αυτή τη φάση, όμως, οι «τζιχαντιστές» φαίνεται να οδηγούνται σε ήττα και να έχουν περιοριστεί οι δυνατότητές τους για τη διεξαγωγή παράνομου εμπορίου, χωρίς αυτό να σημαίνει έχουν εξουδετερωθεί εντελώς.
4. Τα δεύτερα «σενάρια»
Το γεγονός ότι το «NOKA» είχε αποπλεύσει με το παράνομο φορτίο από τη Λαττάκια, το μεγαλύτερο λιμάνι της Συρίας, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης Άσαντ και εμφανίζεται να εδρεύει εκεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία NEPTUNUS CO LTD, αφήνει ανοιχτά και άλλα «σενάρια».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διεθνείς διωκτικές αρχές εξετάζουν με πολύ προσοχή τυχόν διασυνδέσεις της NEPTUNUS, με άλλες εταιρείες ή στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών σε άλλα αραβικά κράτη της Μέσης Ανατολής.
5. Υπάρχουν χρήσιμα στοιχεία στο Λίβανο;
Κάποιοι δε θεωρούν ότι πολλά στοιχεία ίσως να υπάρχουν στο Λίβανο καθώς από εκεί πωλήθηκε το πλοίο στη σημερινή πλοιοκτήτρια εταιρεία και εκεί έχει γραφείο ο νηογνώμονας που ανέλαβε να το παρακολουθεί από το περασμένο Νοέμβρη. Κατά συνέπεια μπορεί από εκεί να εντοπιστούν οι σημερινοί πραγματικοί ιδιοκτήτες του πλοίου.
6. Η «άγνωστη» πλοιοκτήτρια εταιρεία
Η NEPTUNUS είναι μια γενικά άγνωστη εταιρεία, χωρίς να εμφανίζεται πουθενά το όνομα κάποιου εκπροσώπου της. Ωστόσο, από ανεπίσημα στοιχεία φαίνεται να ιδρύθηκε προ διετίας, με προσωπικό από 2 έως 10 άτομα και δεν διαχειρίζεται κανένα άλλο πλοίο εκτός από το «NOKA».
Παρότι, λοιπόν, μια μικρή μονοβάπορη εταιρεία, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή βάση δεδομένων equasis, διατηρεί γραφεία σε μια πολύ ακριβή περιοχή της Λαττάκια, στην οδό Βαγδάτης, κοντά στον εμβληματικό νεόκτιστο ουρανοξύστη «Engineers Syndicate».
Οι κινήσεις της αποκτούν ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς φαίνεται ν΄ αγοράζει το μοναδικό πλοίο της μόλις στις 3 Νοεμβρίου 2018, δηλαδή λίγες ημέρες πριν φορτώσει το παράνομο φορτίο του και αναχωρήσει από τη Λαττάκεια.
Μάλιστα, αμέσως μετά την αγορά του το πλοίο άλλαξε και τον παρακολουθούντα νηογνώμονα και από ένα νηογνώμονα με έδρα στη Κύπρο πέρασε σε ένα νηογνώμονα με γραφεία στο Λίβανο.
7. Πολλές αλλαγές σημαιών, ονομάτων και ιδιοκτητών σε λίγους μήνες
Πριν από τη NEPTUNUS, σύμφωνα με το equasis, το «NOKA» ανήκε στην εταιρεία «Safe Sea Services SARL», λιβανέζικων συμφερόντων, η οποία διαχειρίζεται 13 πλοία, τα περισσότερα μικρά «μεσογειακά».
Μόλις αγοράστηκε, το Νοέμβριο, άλλαξε σημαία και ύψωσε σημαία Συρίας. Προηγουμένως είχε υψωμένη τη σημαία των Νήσων Κόμορος.
Είναι δε αξιοσημείωτο ότι μέσα στο 2018 το πλοίο είχε αλλάξει άλλη μια φορά σημαία (1.5.2018, από σημαία Αγίου Χριστοφόρου και Νέβις- Saint Kitts & Nevis σε σημαία Κόμορος), είχε μετονομαστεί (1.5.2018, από «OLA» σε «NΟKΑ») και εμφανιζόταν να έχει άλλη μια μεταβίβαση.
Συγκεκριμένα, Safe Sea Services SARL είχε αγοράσει, στις 14/4/2018, το πλοίο από την MEDLEVANTE OVERSEAS LTD, η οποία το είχε αγοράσει μόλις στις 23 Φεβρουαρίου 2018, από την επίσης λιβανέζικη μονοβάπορη εταιρεία North Sea. Η τελευταία το είχε αποκτήσει από το 2011.
Σύμφωνα, πάντα, με τα στοιχεία του equasis, η Safe Sea Services SARL και η MEDLEVANTE OVERSEAS LTD έχουν τα ίδια γραφεία. Κατά συνέπεια το πιθανότερο είναι ότι η εμφανιζόμενη ως μεταβίβαση από τη μια στην άλλη να ήταν στην ουσία μια «ενδοεταιρική» συναλλαγή.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τόσες μαζεμένες αλλαγές σε διάστημα λίγων μηνών για ένα πλοίο δεν ήταν δυνατό να περάσουν απαρατήρητες από τις αρχές.
8. Τι δυσκόλεψε τις έρευνες για τον εντοπισμό των ναρκωτικών BINTEO
Το μήκους 82 μέτρων πλοίο μετά τη κατάληψη του από τα επίλεκτα στελέχη του Λιμενικού οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Άμεσα πραγματοποιήθηκε ολική εκφόρτωση του πλοίου, το οποίο μετέφερε 18 εμπορευματοκιβώτια και μετά από συνεχείς και επισταμένους ελέγχους διαπιστώθηκε ότι σε οκτώ από αυτά υπήρχαν κρύπτες στο πάτωμα αυτών. Μέσα στις εν λόγω κρύπτες, ήταν χτισμένες συσκευασίες επεξεργασμένης κάνναβης (σοκολάτα), μέσου μικτού βάρους, περίπου 600 γραμμαρίων. Σε κάθε συσκευασία υπήρχαν τρεις πλάκες, μικτού βάρους περίπου 200 γραμμαρίων εκάστη, ενώ σε ένα από τα εμπορευματοκιβώτια, βρέθηκαν συσκευασμένα σε σακουλάκια των 300 γραμμαρίων, ναρκωτικά δισκία CAPTAGON.
Ο διπλός πάτος που είχαν χτιστεί τα ναρκωτικά στα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ανάμεσα στις συσκευασίες υπήρχε καφές, μπαχαρικά και πριονίδια κατέστησαν εξαιρετικά δυσχερές το ερευνητικό έργο των εξειδικευμένων υπηρεσιακών κλιμακίων, ενώ λόγω του τρόπου που τα ναρκωτικά ήταν τοποθετημένα στην κρύπτη, η διαδικασία εντοπισμού και ανάκτησης αυτών ήταν πολύ επίπονη και χρονοβόρα.
Συνολικά βρέθηκαν 9.618 συσκευασίες περιέχουσες ρητίνη κάνναβης (χασίς-σοκολάτα) συνολικού μικτού βάρους 6.051,700 κιλών και 2.071 συσκευασίες περιέχουσες δισκία CAPTAGON, συνολικού μικτού βάρους 539,2 κιλών αποτελούμενες από περίπου 3.127.360 δισκία.
9. Υπήρχαν «συνοδοί» του φορτίου;
Ως μέλη του πληρώματος εμφανίζονται 11 άτομα, που οδηγούνται σήμερα (15/12) στην Εισαγγελία Ηρακλείου.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι σε τέτοιες μεγάλες μεταφορές υπάρχει συνήθως και ένας ή δύο συνοδοί του παράνομου φορτίου.
Καθώς ο αριθμός των 11 ναυτικών είναι αρκετά μεγάλος για ένα πλοίο αυτής της κατηγορίας δεν θα πρέπει να αποκλειστεί ότι ανάμεσά τους υπάρχει και κάποιος συνοδός του φορτίου, πράγμα το οποίο εξετάζουν με προσοχή οι διωκτικές αρχές.
10. Το CAPTAGON και η Συρία
Το CAPTAGON είναι μια συνθετική αμφεταμίνη η οποία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ‘60 για τη θεραπεία της ναρκοληψίας και του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, αλλά εγκαταλείφθηκε στη συνέχεια λόγω των παρενεργειών που προκαλεί και του εξαιρετικά εθιστικού του χαρακτήρα.
Το Captagon ήταν το εμπορικό όνομα ενός τύπου αμφεταμίνης, της φαινετυλλίνης και πωλείτο νόμιμα έως ότου η αρμόδια υπηρεσία του ΟΗΕ το απαγόρευσε και η ουσία σταμάτησε να πωλείται το 1986.
«Σε κρατάει σε εγρήγορση, ξύπνιο, δεν νιώθεις κούραση, οπότε είναι λογικό να χρησιμοποιείται από τους στρατιώτες του Ισλαμικού Κράτους, καθώς και άλλες ομάδες που εμπλέκονται στις μάχες που διεξάγονται στην περιοχή. Είναι σύνηθες αυτό που συμβαίνει στη Μέση Ανατολή, άνθρωποι που πολεμούν είναι λογικό να χρησιμοποιούν κάποιου είδους διεγερτικό. Δεν δημιουργεί λοιπόν αυτό που λίγο πολύ διαβάσαμε, τους σούπερ στρατιώτες» είχε δηλώσει στη HuffPost Greece ο Laurent Laniel (Λοράν Λανιέλ) επιστημονικός αναλυτής στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction -EMCDDA )
(Πηγή: https://www.huffingtonpost.gr/2017/03/03/diethnes-captagon-tzixantistes-narkotika_n_15135650.html)
Τα τελευταία χρόνια η Συρία θεωρείται ότι κατέστη σημαντικός εξαγωγέας αμφεταμινών και καταναλωτής, καθώς το τραύμα του εμφυλίου πολέμου τροφοδότησε τη ζήτηση και η κατάρρευση με τη σειρά δημιούργησε ευκαιρίες για τους παραγωγούς.
Στην Ελλάδα εντοπίστηκε, το 2017, παρασκευαστήριο των ναρκωτικών ουσιών Captagon όπου το ΣΔΟΕ σε συνεργασία με την Αστυνομία και το Λιμενικό εντόπισαν και κατάσχεσαν 635.000 χάπια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου