Σελίδες

Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2018

Γιατι έχουν σημασία για την ανθρώπινη ζωή τα "καθαρά" καύσιμα στα πλοία- Τι κάνουν οι εφοπλιστές για "χαλαρώσουν" τα μέτρα

«Παράθυρα» στα μέτρα για τον περιορισμό των εξαιρετικά επιβλαβών για τη δημόσια υγεία εκπομπών οξειδίου του θείου από τα πλοία αφήνει, τώρα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), που είναι όργανο του ΟΗΕ.
Το θέμα είναι εξαιρετικά σημαντικό ιδιαίτερα για τις πόλεις- λιμάνια διότι:
•    Μια μελέτη σχετικά με τις επιπτώσεις των εκπομπών οξειδίων του θείου από πλοία στην ανθρώπινη υγεία, που υποβλήθηκε στην Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος του IMO (MEPC) το 2016, εκτιμά ότι ο μη περιορισμός των ορίων των οξειδίων του θείου από το 2020, θα προκαλούσε 570.000 περισσότερους πρόωρους θανάτους μεταξύ 2020- 2025.
«Έτσι, η μείωση του ορίου για το θείο στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στα πλοία θα έχει απτά οφέλη για την υγεία, ιδίως για τους πληθυσμούς που ζουν κοντά σε λιμάνια και μεγάλες θαλάσσιες οδούς», αναφέρει ο ΙΜΟ.
Να σημειωθεί ότι στη σύνοδο της Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος του ΙΜΟ, που έγινε την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, «έκλεισε» κάθε συζήτηση για την αλλαγή της ημερομηνίας για την υποχρεωτική χρήση στα πλοία καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
Έτσι, από την 1η Ιανουαρίου 2020 θα πρέπει υποχρεωτικά όλα τα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,50% (σήμερα η περιεκτικότητα σε θείο φτάνει μέχρι το 3%).
Οι εφοπλιστές, Έλληνες και ξένοι, είναι αντίθετοι στο μέτρο διότι τα «καθαρότερα» καύσιμα είναι ακριβότερα και θα επιβαρύνουν το κόστος του πλοίου.
Έτσι, τον περασμένο Ιούνιο παρουσιάστηκε μια πρόταση από διεθνείς εφοπλιστικούς οργανισμούς (BIMCO, Intercargo και Intertanko), γνωστά νηολόγια ευκαιρίας- «μεγάλα νηολόγια» κατά την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών- (Νήσοι Μάρσαλ, Λιβερία, Παναμάς και Μπαχάμες) και τις ΗΠΑ, η οποία έγινε εν μέρει δεκτή από την MEPC.
Αποτέλεσμα ήταν ν’ ανοίξουν δύο σημαντικά «παράθυρα» στην εφαρμογή του Κανονισμού:
1.    Δόθηκε η δυνατότητα χρήσης καυσίμων με υψηλότερη περιεκτικότητα σε θείο εφόσον, όμως, το πλοίο διαθέτει ειδικά φίλτρα «καθαρισμού» των αέριων εκπομπών.
Όμως, εάν το πλοίο δεν διαθέτει το συγκεκριμένο φίλτρο απαγορεύεται μετά τη 1η Μαρτίου 2020 να έχει στις δεξαμενές του «βρώμικο» καύσιμο.
«Η τροπολογία δεν αλλάζει με κανέναν τρόπο την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ορίου του 0,50% από την 1η Ιανουαρίου 2020», ισχυρίζεται ο ΙΜΟ.
2.    Δέχτηκε να δοθεί η δυνατότητα για κάθε πλοίο να προχωράει στη σύνταξη τεκμηριωμένης αναφοράς για τα εξής ζητήματα:
•    Σχέδιο εκτίμησης και μετριασμού των κινδύνων (αντίκτυπος των νέων καυσίμων).
•    Τροποποιήσεις συστήματος πετρελαίου καυσίμου και καθαρισμός δεξαμενών (αν χρειαστεί).
•    Δυνατότητα διαχωρισμού του πετρελαίου καυσίμου
•    Δυνατότητα προμήθειας συμμορφούμενων καυσίμων
•    Σχέδιο αλλαγής καυσίμου πετρελαίου (συμβατικό υπολειμματικό πετρέλαιο εσωτερικής καύσης έως καύσιμο πετρέλαιο που συμμορφώνεται με το θείο 0,50%)
Καθώς τα παραπάνω συνδυάστηκαν με την ασφάλεια πλοίου και πληρώματος παραπέμφθηκαν για εξέταση και λήψη απόφασης από την πανίσχυρη Επιτροπή Ναυτιλιακής Ασφάλειας, που συνεδριάζει τον Δεκέμβριο και ενδέχεται να εγκρίνει βάσει αυτής της τεκμηριωμένης καταγραφής την εξαίρεση πλοίων από την εφαρμογή του Κανονισμού.
Ωστόσο, υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάξει τη νομοθεσία, που έχει ήδη θεσπίσει για την απαγόρευση της χρήσης των καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο.
«Η MEPC 73 με απόφασή της προώθησε προς εξέταση τις ήδη καταγεγραμμένες ανησυχίες για την ασφάλεια των νέων ναυτιλιακών καυσίμων στην Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας του Οργανισμού (MSC 100) του Δεκεμβρίου 2018, η οποία τώρα καλείται να ασχοληθεί με όλα αυτά τα ευαίσθητα και σημαντικά τεχνικά ζητήματα. Η MEPC 73, επίσης, αναγνώρισε τη βασιμότητα των επιχειρημάτων της ναυτιλιακής βιομηχανίας και μεγάλων νηολογίων, σύμφωνα με τα οποία ζητείται η ρητή αναφορά στοιχείων που αφορούν στη συνεπή εφαρμογή του νέου κανονισμού και προσκάλεσε την υποβολή επιπρόσθετων συγκεκριμένων προτάσεων για τη βελτίωσή της», αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Τέλος, έχει ενδιαφέρον το εξής στοιχείο:
Για κάποιες «κλειστές» θάλασσες, με μεγάλη κίνηση, όπως π.χ η Βαλτική έχει αποφασιστεί τα πλοία να χρησιμοποιούν ακόμα πιο καθαρά καύσιμα, με μόλις 0.1% θείο.
Μια υποεπιτροπή που έχει συσταθεί από τον ΙΜΟ βρίσκεται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δεκέμβριο θα γίνει ειδική συζήτηση στη Μάλτα για την ένταξη και της Μεσογείου στις πιο αυστηρές διατάξεις για την χρήση καθαρών καυσίμων (με 0,1% σε θείο).

@ Η Ελλάδα θα υποστηρίξει μια τέτοια απόφαση ή για μια ακόμα φορά θα συνταχτεί με τα εφοπλιστικά συμφέροντα;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου